Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Projekt noweli wspierającej program Kolej Plus do sejmowej komisji

inforail
13.12.2019 06:15
0 Komentarzy

Projekt ustawy ozmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, który mawspierać program Kolej Plus, został w czwartek skierowany do sejmowej KomisjiInfrastruktury.

Celem nowelizacji jest powstrzymanie degradacjiinfrastruktury kolejowej, nieeksploatowanych lub wygaszanych linii. Nowela marównież pozwolić na eliminowanie wykluczeń komunikacyjnych.

Jak informował podczas pierwszego czytania projektu zmianyustawy w Sejmie wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, tereny kolejowe,które są niewykorzystywane, zostaną przywrócone do ponownego użytku na celetransportowe. Możliwe będzie też przekazywanie linii kolejowych donieodpłatnego korzystania przez samorządy. Ograniczona zostanie likwidacjalinii kolejowych, co będzie możliwe pod warunkiem uzyskania zgody ministrainfrastruktury.

Nowe przepisy pozwolą na wsparcie samorządów województw,które będą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacjiza granicą województwa, co ma poprawić komunikację na terenach pozbawionychdogodnych połączeń kolejowych.

W nowelizacji zakłada się, że przewozy na styku województwbędą mogły być wykonywane na odległość 30 km poza granicę województwa, a nietylko do najbliższej stacji – jak to jest obecnie.

„Ważną kwestią jest też realizacja wojewódzkichpołączeń kolejowych poza granice województwa, wyciągnięcia jakby możliwościprzemieszczania się przez granicę województwa do 30 km. W tej chwili tasytuacja jest opisana inaczej – najbliższą stacją. To nie jest rozwiązanie,które powoduje, że system kolejowy jest spójny. Czasami mamy do czynienia wsytuacjach stykowych, że pociąg zamiast pojechać parę kilometrów dalej doważnego ośrodka za granicą swojego województwa, tam nie jedzie ze względu nabrak porozumienia między samorządami wojewódzkimi. My dajemy taką możliwość,aby działać bez tego porozumienia do 30 km” – powiedział Bittel.

Wiceminister przypomniał, że w roku 1990 w Polsce byłoblisko 26 tys. km linii kolejowych. „Dzisiaj jest ich znacznie mniej, bo zeksploatacji zniknęło około 7 tys. km linii kolejowych. To spowodowało brakdostępu do usługi kolejowej dla jednej piątej powierzchni naszego państwa.Likwidacja linii spowodowała, że do około 100 miejscowości powyżej 10 tys.mieszkańców nie można już dojechać koleją” – powiedział Bittel.


Komentarze