Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Program modernizacji infrastruktury w województwie śląskim

inforail
27.07.2015 07:31
0 Komentarzy

Inwestycje PolskichLinii Kolejowych sięgają obecnie na Śląsku ponad 2,5 mld zł, prace obejmująnawet 600 km linii kolejowych w regionie ? poinformowało MinisterstwoInfrastruktury i Rozwoju.

Dzięki nim usprawniany jest ruch pasażerski, poprzezuwzględnienie dojazdów z małych miast do dużych ośrodków. Trwają właśniedodatkowe prace za 100 mln zł ze środków własnych PKP PLK nad zdecydowanąpoprawą i udrożnieniem wyjazdów ze Śląska.

Do końca roku zakończy się także rewitalizacja linii Rybnik? Wodzisław Śląski ? Chałupki. Wyremontowana linia posłuży także ruchowitowarowemu. Jeszcze w tym roku zakończą się prace na ważnej w regionie linii zKatowic przez Chorzów i Zabrze do Gliwic. W nowym rozkładzie podróż tymodcinkiem potrwa tylko 20 minut.

Rośne liczba stacji, przystanków i dworców, które poprzebudowie oferują podróżnym zdecydowanie wyższy standard, wygodne przejściadostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i są czytelnie oznakowane, np.Łazy, Dąbrowa, czy zupełnie nowe Gliwice, gdzie prace na dworcu skończą sięjeszcze w tym roku, a na peronach kilka miesięcy później.

Nowa unijnaperspektywa to przyspieszenie transportu towarów w regionie oraz udrożnienietras wyjazdowych ze Śląska, zwłaszcza w kierunku portów morskich. Inwestycjete wyniosąponad 9 mld zł,dzięki czemu zostanie wyremontowanych blisko900 km torów. Ponadto, PKP PLK tworzy na Śląsku miejsca pracy. Wciągu 2 ostatnich lat przybyło ich w sumie 500.

Modernizacje dworców

Dworzec w Kłobucku od lat 90-tych nie pełnił roli kolejowej.Został zamknięty w 2009 r.

Do tej pory zmodernizowano 5 dworców w woj. śląskim:

  • 2012 r. ? Katowice (33,6 mln zł netto), Zawiercie (9,4 mln zł netto),
  • 2014 r. ? Myszków (3,6 mln zł netto), Pszczyna (2,3 mln zł netto), Poraj (3,8 mln zł netto).

Koszty powyższych modernizacji dworców wyniosły 52,7 mln złnetto.

Obecnie trwają modernizacje dworców:

  • Gliwice(ok. 156 mln zł z czego 81,5 mln zł to dofinansowanie unijne) ? inwestycja obejmuje zarówno modernizację dworca, jak i infrastruktury torowo-peronowej. Zmodernizowany obiekt zostanie udostępniony podróżnym w IV kwartale br., a inwestycja w zakresie infrastruktury torowo-peronowej zakończy się w II kwartale 2016 r.
  • Częstochowa Osobowa(7,4 mln zł netto) ? otwarcie dworca planowane jest na III kwartał br.
  • Katowice Ligota(4,2 mln zł netto) ? otwarcie dworca planowane jest na III kwartał br.

Trwają również przygotowania do inwestycji na dworcuSosnowiec Maczki (30 mln zł netto) ? obiekt ma zostać zmodernizowany, a pozakończeniu inwestycji powstanie tam Centrum Naukowo-Dydaktyczne TransportuKolejowego (w ramach współpracy PKP S.A. i Politechniki Śląskiej). Obecnie wfazie planowania (w zakresie modernizacji) znajduje się również dworzec wRaciborzu (wcześniej planowany do sprzedaży w ramach programu Dworzec nawłasność).

Remonty dworców

W ubiegłym roku PKP S.A. wykonała remonty śląskich dworcówza łączną kwotę 2,7 mln zł netto (w tym dworce: Częstochowa Stradom,Lubliniec). W tym roku PKP S.A. na terenie woj. śląskiego wyremontowało jużdworce:

  • Sosnowiec Główny (ok. 1 mln zł netto) – po wielu latach ponownie udostępniono poczekalnię i z podziemnych tuneli przeniesiono tam kasy PKP Intercity. Obiekt otwarty jest całodobowo, objęty ochroną.
  • Chorzów Batory (70 tys. zł netto),
  • Rajcza (90 tys. zł netto),
  • Zebrzydowice (80 tys. zł netto),
  • Węgierska Górka (60 tys. zł netto),
  • Wisła Głębce (68 tys. zł netto),
  • Żywiec (211 tys. zł netto),
  • Ruda Śląska (212 tys. zł netto).

W tym roku planowane są również remonty dworców: RybnikParuszowiec (otwarcie ofert w przetargu na wybór wykonawcy nastąpiło 23.06) iKatowice Szopienice (73 tys. zł netto). Wstępne plany dotyczące remontówdworców w 2016 r. obejmują obiekty: Czechowice-Dziedzice, Koniecpol i Koszęcin.

Ponadto PKP S.A. współpracuje z Urzędami Miast i Gmin wzakresie remontów dworców współuczestnicząc w ich odnawianiu, jak to ma miejscew Będzinie Miasto, Zabrzu, Tychach.

Poprawa sieci kolejowej nie tylko główne szlaki, ale takżepołączenia regionalne. Wykorzystywane są środki z różnych źródeł m.in. zRegionalnych Programów Operacyjnych. W nowej perspektywie UE samorządy przywspółpracy PKP PLK planują w ramach RPO przeznaczyć na inwestycje kolejowedwukrotnie więcej pieniędzy niż w kończącym się budżecie UE. Obecna perspektywato plany PLK i samorządów na kolejne trasy, tak by maksymalnie wykorzystać liniew regionach, które są społecznie i gospodarczo potrzebne. Planowane są przynich centra przesiadkowe by integrować środki transportu, tak by sięuzupełniały, a nie konkurowały.

Komentarze