Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prezes UTK ogranicza eksploatację 70 szynobusów!

inforail
27.08.2020 10:45
0 Komentarzy

W 70 spalinowychzespołach trakcyjnych, nazywanych często szynobusami, stosowano koła i tarczehamulcowe inne niż wskazane w dokumentacji przez producentów pojazdów.

Sytuacja ta została ustalona podczas prowadzenia działańnadzorczych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego u przewoźników Polregioczyli d. Przewozy Regionalne oraz Koleje Wielkopolskie. Po ujawnieniu problemuPrezes UTK postanowił wydać decyzje o ograniczeniu eksploatacji taboru zczęściami niezgodnymi z dokumentacją.

Zgodnie z przepisami w decyzjach ograniczającycheksploatację Prezes UTK nie wskazuje jaki charakter powinno mieć ograniczenie.To przewoźnik kolejowy powinien podjąć takie środki zaradcze, aby dalszaeksploatacja pojazdów była możliwa i bezpieczna. Może to być na przykładograniczenie prędkości eksploatacyjnej, zmniejszenie obciążenia wynikającego zdopuszczalnej liczby pasażerów na pokładzie pojazdu bądź inne ograniczeniazwiązane parametrami technicznymi kół i tarcz hamulcowych.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadamifunkcjonowania systemu zarządzania bezpieczeństwem w trakcie eksploatacji iprowadzonych prac związanych z utrzymaniem pojazdów certyfikowany przewoźnik mamożliwość stosowania zamienników części oryginalnych. W sytuacji takiej spoczywana nim jednak obowiązek wykazania, że zastosowane podzespoły posiadają takiesame bądź lepsze parametry od tych oryginalnych. Przewoźnicy nie wywiązywalisię z tego zadania.

Zestawy kołowe oraz zamontowane w nich koła i tarczehamulcowe są elementami krytycznymi dla bezpieczeństwa i mają decydujący wpływna charakterystykę pracy układu biegowego oraz właściwości dynamiczne pojazdu.W związku z tym przewoźnik wymieniający te podzespoły w eksploatowanympojeździe musi być absolutnie pewny, że posiadają odpowiednie właściwości,parametry oraz są zabudowane w sposób poprawny. Tylko tak możliwe jestzagwarantowanie odpowiednich standardów bezpieczeństwa pasażerów oraz innychuczestników ruchu kolejowego.

Prezes UTK analizując problem zastosowania zamienników kół itarcz w pojazdach zobligował przewoźników do podjęcia działań mających na celuudowodnienie, że zastosowane w pojazdach podzespoły mają parametry identycznelub lepsze od oryginalnych. Przewoźnicy w porozumieniu z firmami utrzymaniowymiprowadzą obecnie działania zmierzające do wykazania, że eksploatowanepodzespoły posiadają prawidłowe parametry techniczne. Do tego czasu przewoźnicysą zobowiązani do wprowadzenia ograniczeń eksploatacji pojazdów kolejowych,mających na celu wyeliminowanie ewentualnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchukolejowego. (UTK)

Komentarze