Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prezes PKP Cargo: lokomotywy autonomiczne i wodorowe to przyszłość

inforail
20.11.2018 15:52
0 Komentarzy

Lokomotywyautonomiczne są przyszłością. Myślę, że w ciągu kilkudziesięciu miesięcy takiprodukt będziemy mieli u nas – powiedział prezes PKP Cargo Czesław Warsewiczpodczas Kongresu 590 w Jasionce koło Rzeszowa.

Prezes Warsewicz, który uczestniczył w panelu „Innowacje –klucz do rozwoju transportu i przemysłu kolejowego” zwrócił uwagę, że w branżykolejowej innowacje to nie tylko nowe technologie, ale też zmiany organizacyjnei procesowe.

Wskazał przy tym na dwa strategiczne dla jego spółki isystemu kolejowego w Polsce projekty, których realizacja już się rozpoczęła.Pierwszy to umowa dotycząca budowy lokomotywy dwunapędowejspalinowo-elektrycznej z modułem autonomicznym. „W tym kierunku zmierza świat ilokomotywy autonomiczne są przyszłością. Myślę, że w ciągu najbliższychkilkudziesięciu miesięcy taki produkt będziemy mieli u nas” – podkreśliłWarsewicz.

Drugi projekt to budowa lokomotywy o napędzie wodorowym.”Podpisaliśmy list intencyjny z FPS Cegielski dotyczący konstrukcji i budowytakiej lokomotywy. Wcześniej z kolei podpisaliśmy porozumienie z JSW naprodukcję paliwa wodorowego. Uważamy, że wodór jest paliwem przyszłości” –powiedział Warsewicz.

„Z naszej perspektywy jest to innowacyjne rozwiązanie, którepozwala nam rozwiązać kwestię ryzyka dotyczącego energii i dywersyfikowaćźródła zasilania i prowadzenia naszych pociągów. Jest to projekt innowacyjny wskali kraju i Europy, który pozwoli nam zoptymalizować proces przewozowy i byćkonkurencyjnym na rynku przewozów” – przekonywał prezes PKP Cargo.

Dodał, że wdrożenie tych projektów to nie jest pieśńprzyszłości. „Rozwiązania dotyczące komercyjnego zastosowania wodoru już wPolsce istnieją. Są już lokomotywy o napędzie wodorowym, które jeżdżą poEuropie Zachodniej. Dlatego analizując z perspektywy doświadczenia rynku izasadności patrzymy na ten projekt z dużym optymizmem i nadzieją. Jeżeli takiprodukt na polskim rynku się znajdzie to jesteśmy gotowi i otwarci do jegowykorzystania do komercyjnych przewozów” – zadeklarował Warsewicz.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zwrócił z koleiuwagę, że innowacje na kolei przebiegają dwoma ścieżkami. Z jednej jest toodbudowa zaniedbanej infrastruktury, a z drugiej wdrażanie nowoczesnychrozwiązań. „Jesteśmy na tych dwóch ścieżkach jednocześnie. Bo oczywistym jest,że musimy łatać, czyli modernizować zaniedbaną przez długie latainfrastrukturę. I to dotyczy infrastruktury twardej, czy taboru, ale teżzasobów ludzkich i sfery digitalizacji różnych przedsięwzięć. Z drugiej stronywszystkie te działania modernizacyjne muszą się łączyć z innowacyjnością” –zaznaczył Bittel.

Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A., wymieniającwdrażane innowacje wskazał m.in. na IDS-y, czyli innowacyjne dworce systemowe.”To inteligentne dworce, gdzie będą zainstalowane panele fotowoltaiczne, będąwyposażone w systemy odzysku wody deszczowej oraz automatyczne sterowanieoświetleniem, a także szereg innych udogodnień. Można powiedzieć, taki smartdworzec” – mówił Olszewski. Dodał, że w pierwszym etapie programu inwestycjidworcowych powstanie ok. 40 takich obiektów.

Olszewski poinformował też o planach zorganizowaniawypożyczalni samochodów elektrycznych przy najważniejszych dworcach kolejowychw Polsce. „Chcemy, żeby w ramach biletu pasażer dojeżdżając do stacji docelowejmógł skorzystać również z samochodu elektrycznego” – wyjaśnił wiceprezes PKPS.A.

Z kolei Hubert Stepniewicz, prezes FPS Cegielski mówił oinnowacjach związanych zużyciem energii i masą pojazdów szynowych. „Chcemyproponować pojazdy, które charakteryzują się jeszcze niższym zużyciem energiiniż dotychczas. Jestem absolutnie zafascynowany wodorem jako paliwemprzyszłości. To obszar, w którym jesteśmy w stanie się wykazać jako producencibardzo dużą innowacyjnością, jeśli chodzi o skonfigurowanie pojazdu i dalejjego cech użytkowych” – podkreślił Stępniewicz.

Dodał, że FPS będzie też pracował nad rozwiązaniamipoprawiającymi komfortu i warunków podróżowania. „Chcemy, żeby pasażerowiepodróżowali w ciszy, spokoju, klimatyzowanych przestrzeniach. Będziemydostarczać operatorom całego zakresu usług multimedialnych, tak żeby todoświadczenie pasażerów związane z podróżą było jak najbardziej pozytywne” –mówił prezes FPS Cegielski.

Kongres 590 to jedno z największych wydarzeń gospodarczych wPolsce. W tegorocznej, III edycji wzięło udział ok. 4 tys. osób, w tym przedewszystkim przedsiębiorcy z sektora MŚP, ekonomiści, analitycy, politycy,samorządowcy, start-upowcy, przedstawiciele instytucji publicznych, światanauki i mediów.

Komentarze