TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Pracownicy Bohdana nie chcą używanych trolejbusów z Polski
WSCHODNIK.PL - Opublikowano: 17.03.2017 13:23:44 1 komentarz

Jak informuje portal wschodnik.pl - pracownicy fabryki maszyn korporacji "Bohdan" w Łucku produkującej autobusy i trolejbusy proszą premiera Ukrainy, Wołodymyra Hrojsmana o uniemożliwienie zakupu przez miasta kraju używanych trolejbusów za środki budżetowe, podczas gdy produkująca nowoczesną technikę fabryka praktycznie nie ma zbyt wiele zamówień.

-"Mimo zaawansowanego systemu produkcji, odnotowujemy w Łucku wzrost liczby zlikwidowanych trolejbusów z Polski: tylko w bieżącym roku na ulicach może pojawić się do 10 takich maszyn. Wszyscy dobrze rozumieją, że one wkrótce zaczną się psuć, a do ich naprawy potrzebne będą niemałe środki budżetowe" - czytamy w liście pracowników zakładu do premiera, którego tekst został przekazany agencji "Interfax-Ukraina".

Przy tym autorzy listu podkreślają, że stare trolejbusy są potencjalnie niebezpieczne.

"My, pracownicy firmy, która może zaspokoić potrzeby miasta na krajowe trolejbusy, musimy dojechać do pracy niebezpiecznym środkiem transportu publicznego, który może zepsuć się w każdej chwili" - czytamy w liście.

Jednocześnie przypominają, że zakład jest jednym z większych podatników do budżetu miasta, w którym pracuje około tysiąca osób.

"Czyli wychodzi na to, że za wpłacone do budżetu miasta środki w Polsce nabywa się zużytą już i niebezpieczną technikę, a fabryka, w którą firma zainwestowała ponad 150 mln dolarów na zakup sprzętu, właściwie zmuszona jest do stania w miejscu" - skomentował dla agencji wniosek pracowników rzecznik korporacji "Bohdan" Serhij Krasulia.

Przy tym podkreśla, że Polska kupuje od firmy nowe trolejbusy, a "Ukraina, okazuje się, że stamtąd przywozi tutaj złom".

Według danych firmy, w 2013 roku za środki budżetowe zakupiono 80 trolejbusów, w tym 34 używane, w 2014 roku ? 117 (53 używane), w 2015 roku ? 154 (79 używanych). W 2016 roku w przetargach zakupiono 317 trolejbusów (w tym 69 używanych).

"Czyli wychodzi na to, że do ubiegłego roku praktycznie co drugi kupiony za środki budżetowe trolejbus to złom. W ubiegłym roku statystyki w zakresie nowych trolejbusów poprawiły się dzięki finansowaniu przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju programów odbudowy transportu elektrycznego" - mówi rzecznik firmy.

W 2017 roku wiele miast również planuje zakupić używane trolejbusy. 10 marca w systemie Prozorro ogłoszono przetarg na zakup dla Charkowa pięciu przegubowych trolejbusów, które eksploatowane były w krajach Unii Europejskiej, za kwotę 10 mln hrywien.

Głównym argumentem na korzyść używanych urządzeń jest ich cena w porównaniu z nowymi trolejbusami produkcji krajowej.

"Ale porównywanie cen używanych i nowych trolejbusów jest po prostu niepoprawne: na przykład, nasza technologia kataforeza nadwozia daje gwarancję na 15 lat. A jaką gwarancję daje stary transport?", - zauważa Krasulia.

Ponadto, jak zauważa, trolejbusy "Bohdan" są wyposażone w system GPS i klimatyzację. Są one przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, a zastosowany system rekuperacji energii elektrycznej pozwala zaoszczędzić do 40% energii.

"Tego wszystkiego w używanej technice po prostu brakuje. Stare trolejbusy nie są niskopodłogowe, nie są przeznaczone do przewozu osób na wózkach inwalidzkich. Ponadto, koszty eksploatacji starych trolejbusów są znacznie wyższe", - zaakcentował Krasulia.

Autobusowo-trolejbusowa fabryka korporacji "Bohdan" jest w stanie produkować 6 tys. autobusów i trolejbusów rocznie. Jest ona wyposażona w sprzęt firm Firat, Eisenmam (kompleks do malowania), DURR , MA??. Na Ukrainie trolejbusy produkuje również firma "Etalon" (wcześniej produkowała je też lwowska fabryka autobusów).


WIĘCEJ
Sprawdź też:
trolejbus
Ukraina
Bohdan
  • solaris 2284 – 19.03.2017

    Ciekawe,bo w Polsce nie było aż tylu trolejbusów użytkowanych w omawianym czasie,a PR-ki i tak są lepsze i nowsze od użytkowanych tam Skód i Ziutków.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.