Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prace na trasie do źródeł Wisły. Maszynowo i planowo!

inforail
05.05.2020 07:15
0 Komentarzy

Kilkusetmetrowamaszyna do wymiany torów wykonała zadanie na trasie Chybie – Skoczów. Planowopostępują prace na liniach do Wisły Głębce i Cieszyna – podały PKP PolskieLinie Kolejowe.

Inwestycja o wartości 460 mln zł współfinansowana jest zfunduszy unijnych. Efektem będą krótsze, bardziej atrakcyjne podróże koleją.Pociągiem znów pojedziemy z Goleszowa do Cieszyna.

Automatyzację robót i wykorzystywanie maszyn na kolejowychinwestycjach widać także w województwie śląskim. Specjalny pociąg techniczny(PUN) wykonał pracę w ostatnich dniach kwietnia na odcinku Bronów (Chybie) – Skoczów na linii nr 157. Do robótna tej linii wykorzystywana jest także oczyszczarka tłucznia.

PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchnikolejowej, ułożył 13 km nowych torów. Dzięki wykorzystaniu maszyny iautomatyzacji robót, wykonawca skrócił czas wymiany toru na odcinku Bronów(Chybie) – Skoczów. Samojezdna maszyna, o długości ponad pół kilometra, stanowizestaw mechanizmów, m.in. suwnic, które zabierają stare szyny i podkłady, a wich miejsce transportują nowe elementy. Automatycznie układany jest tor. PUNobsługuje 15-osobowy zespół pracowników. 

Na linii od Bronowa do Pierśćca do robót wykorzystywana jesttakże oczyszczarka tłucznia. Ta specjalistyczna maszyna zapewnia odpowiednistan podtorza, czyści tzw. podsypkę – tłuczeń. Dzięki temu uzyskiwane jestm.in. dobre odprowadzanie wody i wymagana jakość toru, a w efekcie podróżezgodne z rozkładem jazdy.

Roboty na szlakach,stacjach i mostach

Roboty na liniach kolejowych do Wisły Głębce i Cieszynarozpoczęły się w połowie marca. Inwestycja jest realizowane zgodnie z planem.PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz wykonawcy stosują zasady bezpieczeństwaobowiązujące w czasie epidemii Covid-19.

Na linii z Chybia w stronę Skoczowa, w stacjach Pierściec iSkoczów, usunięto już stare tory i element sieci trakcyjnej. Podobne pracewykonano od Goleszowa w stronę Cieszyna. Przygotowywane do przebudowy są stareperony na przystankach Goleszów Górny, Bażanowice, Cieszyn Mnisztwo (któryzmieni nazwę na Cieszyn Uniwersytet) oraz Chybie Mnich i Zaborze. Rozpoczętoprace przy obiektach inżynieryjnych między Goleszowem a Cieszynem oraz naszlaku Bronów – Skoczów, m.in. przy moście na Wiśle w Skoczowie. Linia odSkoczowa do Wisły Głębce będzie przebudowywana w 2021 roku. Aby sprawnieprowadzić prace, wykonawca zgromadził materiały. Przygotowany jest m.in.tłuczeń na stacji Pierściec oraz kilkanaście tysięcy podkładów strunobetonowychna stacjach Chybie i Goleszów.

Efektem inwestycji będą krótsze podróże w Beskid Śląski, np.z Katowic do Wisły Głębce w ok. 1h i 40 min, a więc o ponad 30 minut szybciejniż dotychczas. Pociągi przyspieszą z 20-30 km/h do 80-120 km/h. Przywróconezostanie połączenie z Goleszowa do Cieszyna. Zwiększy się przepustowość linii,a więc trasą będzie mogło kursować więcej pociągów.

Poprawi się dostęp do kolei. Podróżni skorzystają zwygodnych peronów na 7 stacjach i 10 przystankach, m.in. w Cieszynie,Goleszowie, Skoczowie, Ustroniu i Wiśle Uzdrowisko. Zwiększy się dostęp dokolei, dzięki budowie nowych przystanków Skoczów Bajerki i Ustroń Brzegi.Perony będą dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościachporuszania się, a ścieżki naprowadzające pozwolą na dogodniejsze dojścia osobomniewidomym i słabo widzącym. Podróżnym będą służyły nowe wiaty, ławki, poręczedo odpoczynku na stojąco. Perony zyskają nowe oświetlenie, zaplanowano równieżmontaż stojaków na rowery.

Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu kolejowego isamochodowego, dzięki przebudowie 81 przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowieLokalnego Centrum Sterowania w Skoczowie.

Organizacja ruchupociągów

Zgodnie z ustaleniami z przewoźnikami, od 16 marca naodcinku Chybie – Wisła Głębce wprowadzona jest zastępcza komunikacja autobusowa.Informacje z wyprzedzeniem zostały umieszczone w rozkładzie jazdy.

Wartość projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn / WisłaGłębce” to prawie 460 mln złotych, z czego 85% pochodzi z EuropejskiegoFunduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Śląskiego na lata 2014-2020. Zakończenie prac planowane jest dokońca 2021 roku. (PKP PLK)


Komentarze