TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Powstaje Podhalańska Kolej Regionalna!
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 16.05.2017 12:38:15 8 komentarzy
Powstaje Podhalańska Kolej Regionalna!

Porozumienie o utworzeniu Podhalańskiej Kolei Regionalnej podpisali samorządowcy z powiatów nowotarskiego i tatrzańskiego z marszałkiem województwa małopolskiego. Pierwsze połączenie na trasie Zakopane – Nowy Targ ma ruszyć w grudniu bieżącego roku.

Porozumienie o utworzeniu Podhalańskiej Kolei Regionalnej podpisali samorządowcy z powiatów nowotarskiego i tatrzańskiego z marszałkiem województwa małopolskiego. Pierwsze połączenie na trasie Zakopane – Nowy Targ ma ruszyć w grudniu bieżącego roku.

Chcemy jak najwięcej podróżujących przenieść z samochodów na tory. Chcemy, aby kolejowa rewolucja dotarła także na Podhale i poprzez uruchomienie wahadła między Nowym Targiem a Zakopanem rozładować wieczny korek na popularnej Zakopiance. Jeżeli uruchomimy Podhalańską Kolej Regionalną, to sytuacja ulegnie znacznej poprawie – mówił marszałek województwa małopolskiego Jacek Krupa.

Po dokonaniu wstępnych analiz, które uwzględniły liczbę zainteresowanych pasażerów, potencjał związany z rozwojem ruchu turystycznego oraz odpowiedni stan infrastruktury oszacowano, że wysokość dopłat do przewozów na trasie Nowy Targ – Zakopane przy docelowych 15 połączeniach w każdą stronę wyniesie ok. 5 mln zł rocznie. Zgodnie z wstępnym założeniem 2/3 kosztów pokryje województwo małopolskie, natomiast pozostałą część zainteresowane samorządy.

Na mocy zawartego porozumienia, Urząd Marszałkowski ma zakupić pociągi, a gminy, przez które przebiega trasa, mają zadbać o wybudowanie dodatkowych przystanków, parkingów i tras rowerowych doprowadzających do stacji kolejowych. W projekt zaangażowane są miasta Zakopane, Nowy Targ i Rabka-Zdrój oraz gminy: Poronin, Biały Dunajec, Szaflary i Raba Wyżna.

Docelowo pasażerowie Podhalańskiej Kolei Regionalnej mają korzystać z funkcjonującego w Małopolsce systemu biletów aglomeracyjnych. Bilety będzie można kupować w formie mobilnej. W przyszłości Podhalańska Kolej Regionalna ma objąć trasę od Rabki-Zdroju do Zakopanego. Dotychczas w Małopolsce uruchomiono trzy koleje aglomeracyjne, które cieszą się dużym powodzeniem. W ubiegłym roku z tych połączeń skorzystało ponad 5 mln pasażerów.

Zdaniem burmistrza Zakopanego Leszka Doruli, uruchomienie tej kolei będzie miało duże znaczenie dla całego Podhala. Musimy walczyć o rozwój komunikacji na naszym terenie. Alternatywą dla zatłoczonej Zakopianki jest właśnie kolej, którą można dotrzeć do pracy czy szkoły, a turyści mogą docierać do atrakcji – zaznaczył Dorula.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Nowy Targ
Zakopane
Koleje Małopolskie
Małopolska
  • Tomek – 16.05.2017

    Dwa zasadnicze pytania:1. czemu szynobusy (szynobus = SZT jedno lub dwu członowy, na potrzeby naszej dyskusji) a nie EZT-y, przecież na całej ww. trasie trakcja?2. jaki przewoźnik będzie obsługiwał tą regionalną kolejkę? :) KMŁ czy PR?

  • InfoRail.pl – 16.05.2017

    Koleje Małopolskie - to na pewno. Szynobusy? Chyba przejęzyczenie, będą to najprawdopodobniej ezty. Jeszcze tę kwestię zbadamy.

  • As – 16.05.2017

    Kolej karpacka potrzebna. Od Bieszczad do Beskidów.

  • Szu – 17.05.2017

    Zakopane Rabka ma sens. Ale na początek tylko Nowy Targ więc marnie widzę. A te szynobusy nazywają się EN81. Nikt nowych w tym czasie nie zrobi.

  • kolejFAN – 17.05.2017

    Co za bzdury, jaki sens rozczłonkowywania relacji? Puścic osobówki Kraków-Zakopane co godzinę od rana do wieczora i po sprawie bez wymyślania szumnych nazw i fetowania (ach jak władza to lubi, szampany,fety i konferencje).

  • Tomek – 17.05.2017

    @kolejFAN,szampany, fety i konferencje to jedno... Mnie bardziej ciekawi inna sprawa. Czy wraz z powstaniem tej PIKO kolejki ;) jednocześnie jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki nie powstanie jakiś stołek albo kilka stołków dla krewnych i znajomych, którzy mają najlepsze w kraju predyspozycje do bycia dyrektorem, zastępcą dyrektora, drugim zastępcą dyrektora itp. itd. (+ oczywiście obowiązkowo jakiś rzecznik prasowy) ;) wszak przerost zatrudnienia w samorządowych spółeczkach jest wręcz standardem.

  • tp – 17.05.2017

    Ciekawe kiedy ktoś się obudzi i przyzna że błędem było przerobienie linii Nowy Targ - Podczerwone na ścieżkę rowerową. Na potrzeby takiej kolejki to byłaby super linia.

  • aqq – 18.05.2017

    @tp;Oczywiście. Tym bardziej, że w połączeniu ze Słowacją, byłaby to super trasa nie tylko dla turystów.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!