TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Poszukiwany wykonawca rewizji Px29-1704 z Sochaczewa
INFORAIL - Opublikowano: 04.08.2015 10:01:30 1 komentarz
Px29-1704 z Sochaczewa

Muzeum Kolejnictwa w Warszawie poszukuje wykonawcy piątego poziomu utrzymania parowozu wąskotorowego serii Px29-1704 w połączeniu z rewizją wewnętrzną i próbą ciśnieniową kotła.

Muzeum Kolejnictwa w Warszawie poszukuje wykonawcy piątego poziomu utrzymania parowozu wąskotorowego serii Px29-1704 w połączeniu z rewizją wewnętrzną i próbą ciśnieniową kotła. Właśnie ogłoszony został przetarg na wykonanie tych prac. Na oferty Muzeum czeka do 17 sierpnia 2015 roku. Kryteria wyboru to:

Cena- 80% oraz

Termin gwarancji ? 20%.

Naprawa ma zostać wykonana zgodnie z przepisami PKP-WM1 i MTP32, Rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 20 października 2006 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych, Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2011 r., Instrukcją Technologiczną o Naprawie Kotłów Parowozowych, oraz z aktualnymi przepisami dotyczącymi naprawy kotłów parowozowych, przepisami i wymaganiami Urzędu Transportowego Dozoru Technicznego oraz Dokumentacją DSU.

Poniżej kilka ciekawych informacji Muzeum Kolejnictwa na temat samego parowozu.

Historia parowozu

Parowóz został zbudowany w 1929 roku przez Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów w Warszawie i oznakowany nr fabrycznym 184, z kotłem z tej samej wytwórni z numerem fabrycznym 209. Po zakupieniu przez Ministerstwo Komunikacji został skierowany do pracy na Kujawskie Koleje Dojazdowe, gdzie otrzymał oznaczenie PKP Wp 29-904, a tender 6D29-904. Ponieważ parowóz ten miał być przeznaczony do pracy na kolejach wąskotorowych wschodniej Polski, nadano mu nazwę typu ?Wilno? Do połowy 1930 roku wyprodukowano jeszcze 20 parowozów tego typu zgodnie z zamówieniem Ministerstwa Komunikacji.

Po zakończeniu II wojny światowej na terenie polski pozostało 11 tych maszyn, które do 1947 roku zostały wyremontowane i skierowane do służby na różnych kolejach wąskotorowych PKP. W 1945 roku cały tabor na kolejach wąskotorowych PKP otrzymał całkowicie nowe serie i numery inwentarzowe. Parowóz otrzymał oznaczenie Px29-1704, a tender Ptx29-1704. W roku 1950, z Kujawskich Kolei Dojazdowych został przekazany do DOKP Lublin, gdzie pracował w następujących lokomotywowniach: rok 1950 - Charsznica, 1951-1959 ? Gozdów, 1960-1967 ? Werbkowice, 1967-1970 ? Przeworsk, 1970-1971 ? Zwierzyniec od 1971 ? Werbkowice. W dniu 19.10.1982 roku został przekazany do Muzeum Kolejnictwa w Warszawie Oddziału Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

W 1983 toku skierowało parowóz do naprawy głównej w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego w Nowym Sączu. Po tej naprawie parowóz Px29-1704 pozostawał w służbie na Sochaczewskiej Kolei Muzealnej. W latach 1993 i 2005 przeprowadzone zostały naprawy główne oraz rewizje wewnętrzne kotła w zakładach naprawczych w Pile i parowóz jako jedyny czynny na świecie z tej serii nadal pracuje w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

Budowa parowozu

Parowóz ma zabudowany kocioł płomienicowo-płomieniówkowy z dwukomorowym przegrzewaczem pary Schmidta o 16 elementach grzewczych. Tył kotła czyli stojak opiera się na ślizgach, zaś przód kotła (dymnica) jest zamocowany sztywno do staliwnego dźwigara poddymnicowego. Kocioł wyposażono w zawory bezpieczeństwa Pop-Coale, wodowskaz rurkowy, krany probiercze, manometr ciśnienia pary, centralną odbiornicę pary i turbinowy odiskiernik na kominie. Do zasilania kotła w wodę zastosowano dwa inżektory ssąco-tłoczące Friedmanna. Podczas późniejszej eksploatacji lewy inżektor wymieniono na inżektor Strubego o wydajności 120l na minutę.

- Ostoja parowozu belkowa o grubości belek 60 mm, odsprężynowana odgórnie z 4 punktami podparcia sposobem kombinowanym.

- Silniki parowe, ustawione horyzontalnie z wewnętrznym wlotem pary, napędzają trzecią oś napędną, a do ich smarowania zastosowano smarotłocznię Friedmanna.

- Mechanizm parorozdzielczy Heusingera z nawrotnicą śrubową, odbiera napęd od przeciwkorby i wahacza.

Dane techniczne

1. Szerokość toru - 750 mm

2. Średnica cylindrów - 320 mm

3. Skok tłoka - 360 mm

4. Średnica kół napędnych - 750 mm

5. Rozstaw osi skrajnych - 2900 mm

6. Moc parowozu - 180KM

7. Siła pociągowa - 3835kG

8. Prędkość maksymalna - 35 km/ h

9. Najmniejszy promień łuku - 35 m

10. Masa parowozu próżnego - 19,7 t

11. Masa służbowa parowozu - 21,8 t

12. Nacisk na oś - 4,92 t

13. Powierzchnia ogrzewalna kotła - 38,6 m2

14. Powierzchnia przegrzewacza pary - 12,8 m2

15. Powierzchnia rusztu - 1,08 m2

16. Ciśnienie pary w kotle - 13 kG/cm2

17. Typ parowozu konstrukcyjny Dh2, fabryczny ? Wilno"

Dane techniczne tendra

1. Ilość osi - 4

2. Średnica kół - 600 mm

3. Rozstaw osi wózków - 1150 mm

4. Rozstaw sworzni skrętnych - 2350 mm

5. Zapas wody - 6,0 m3

6. Zapas węgla - 4,0 t

7. Masa tendra w stanie próżnym - 8,7 t

8. Masa służbowa tendra - 18,7 t

9. Oznaczenie - Ptx 29 - 1704

Parowóz jako pierwszy polskiej budowy został wyposażony w sprężarkę powietrzną i układ hamulca powietrznego zespolonego i dodatkowego. Oprócz hamulca zespolonego powietrznego Westinghousea tender parowozu posiada hamulec ręczny dźwigniowy. Na belkach czołowych parowozu i tendra, oprócz centralnych zderzaków ze sprzęgami orczykowymi, znajdują się łączniki elastyczne hamulcowego przewodu głównego. Parowóz wyposażony jest w piasecznicę oraz turbozespół elektryczny o napięciu 24 V do oświetlenia parowozu.

Czteroosiowy tender parowozu oparty jest na dwóch wózkach Diamonta i posiada kadź wodną o pojemności 6,0 m3 wody i skrzynię węglową na 4,0 t węgla. Tender z parowozem połączony jest na stałe łącznikiem oraz dwoma łącznikami pomocniczymi, cały sprzęg jest odsprężynowany resorem płaskim.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
parowóz
Sochaczew
naprawa rewizyjna
  • sochaczewianin – 05.08.2015

    Parowóz od 3 lat nie jezdził. Struzik jednak znalazł 0,5mln z budżetu Mazowsza.Po drugie warto wspomniec iz parowóż zagrał w 5 odcinku serialu Alternatywy ogrzewając mieszkańców bloku Alternatywy 4

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.