Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Postępowanie wyjaśniające w sprawie pomocy dla Przewozów Regionalnych wszczęte

inforail
09.05.2018 11:32
0 Komentarzy

Komisja Europejskarozpoczęła postępowanie wyjaśniające w sprawie pomocy na restrukturyzację dlaspółki Przewozy Regionalne.

Wątpliwości budzi to, że przewoźnik mógł już w przeszłościotrzymać pomoc państwa. Zgodnie z unijnymi przepisami przedsiębiorstwo możeotrzymać takie wsparcie restrukturyzacyjne raz na 10 lat. Przewozy Regionalnedostały w sumie 770 mln zł.

Już w styczniu tego roku unijna komisarz odpowiedzialna zapolitykę konkurencji Margrethe Vestager stwierdziła, iż spółka PrzewozyRegionalne korzystała już w przeszłości z pomocy państwa. Musimy ocenić, czy przyznana pomoc jest zgodna z unijnymi przepisamidotyczącymi pomocy państwa i zadbać o to, by wsparcie publiczne nie prowadziłodo zakłóceń konkurencji na rynku kolejowym – powiedziała.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2015 r. Polska poinformowałaKomisję, że spółka Przewozy Regionalne otrzymała pomoc na restrukturyzację owartości 770 mln zł (ok. 181 mln euro). Zgodnie z unijnymi zasadamiprzedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej, takie jakPrzewozy Regionalne, mogą otrzymać pomoc restrukturyzacyjną tylko raz na 10 lat(tzw. zasada „pierwszy i ostatni raz”). Chodzi o to, aby uniknąć sytuacji, wktórej podupadające firmy, zamiast poprawić wyniki i konkurować na rynku dziękiswoim atutom, będą wykorzystywać wsparcie publiczne do utrzymania się na rynku.

Po wstępnej ocenie Komisja stwierdziła, że PrzewozyRegionalne otrzymały już wcześniej pomoc ze strony państwa. Tematemszczegółowego postępowania wyjaśniającego są następujące kwestie:

czy udzieloną w przeszłości pomoc państwa należy uznać zapomoc na restrukturyzację, i co za tym idzie, czy pomoc przyznana w 2015 r.jest zgodna z zasadą „pierwszy i ostatni raz”

czy zgodnie z przepisami UE dotyczącymi pomocy państwaPolska zaproponowała odpowiednie środki w celu ograniczenia zakłóceńkonkurencji wywołanych przez pomoc na restrukturyzację

czy Przewozy Regionalne w wystarczającym stopniu pokrywajączęść kosztów restrukturyzacji ze środków własnych.

Komisja podaje, że rozumie, iż polski sektor kolei pasażerskichróżni się pod niektórymi względami od innych sektorów gospodarki. Przedewszystkim dlatego, że oferuje on usługi użytku publicznego o dużym znaczeniu,na rynku, który nie jest jeszcze w pełni otwarty na konkurencję w skali UE.Komisja zastanowi się, jak uwzględnić te różnice przy ocenie pomocy narestrukturyzację dla Przewozów Regionalnych.

Komisja przystąpiła teraz do dalszego badania, aby ustalić,czy jej wstępne zastrzeżenia znajdą potwierdzenie w rzeczywistości, czy nie. Wramach dochodzenia zainteresowane strony trzecie mogą przedstawić swoje uwagi.Wynik dochodzenia nie jest jednak przesądzony.

Spółka Przewozy Regionalne jest największym operatoremkolejowych regionalnych przewozów pasażerskich w Polsce i jedynym dostawcąusług publicznych kolejowego transportu pasażerskiego w siedmiu z 16województw. Od pewnego czasu spółka jest w trudnej sytuacji finansowej. W 2015r. państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu dokapitalizowała spółkę kwotą 770 mln złi stała się jej większościowym udziałowcem. Przewozy Regionalne wykorzystały tepieniądze na spłatę długów i sfinansowanie restrukturyzacji.

Zgodnie z wytycznymi UE w sprawie pomocy na ratowanie irestrukturyzację przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji finansowej mogą podokreślonymi warunkami otrzymać pomoc państwa. Jednak zgodnie z wytycznymi pomocna restrukturyzację może zostać przyznana tylko raz na 10 lat. Poza tymbeneficjenci tego rodzaju pomocy muszą wprowadzić środki ograniczającezakłócenia konkurencji, jakie spowodowała udzielona pomoc. Środki te mogąprzyjąć formę zobowiązania państwa członkowskiego do otwarcia rynku nakonkurencję ze strony innych operatorów.


Komentarze