Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Posłowie proponują przywrócenie dwudniowej ważności biletów powyżej 100 km

inforail
20.09.2019 08:17
0 Komentarzy

Posłowie PawełSkutecki, Paweł Szramka oraz Maciej Masłowski wystosowali do Ministra Infrastrukturyinterpelację w sprawie przywrócenia dwudniowej ważności biletów kolejowych naprzejazd w jedną stronę powyżej 100 km.

Piszą w niej, że od kilku lat bilety PKP na przejazd w jednąstronę powyżej 100 km ważne są tylko jeden dzień. Przed kilkoma laty były todwa dni, co pozwalało podróżnemu wysiąść po drodze, zwiedzić interesujące gomiasto i kontynuować podróż. Obecnie jest to niemożliwe. Jeżeli ktoś podróżujenp. z Warszawy do Łodzi i chciałby po drodze wysiąść w Skierniewicach, a potemkontynuować podróż kolejnym pociągiem, to nie ma takiej możliwości. Musidokonać zakupu nowego biletu, co znacznie podnosi koszty podróży i obniżaatrakcyjność przejazdu, jaką niewątpliwie zapewnia kolej. W związku z powyższympytają czy Minister rozważa przywrócenie dwudniowej ważności biletów kolejowychna przejazd w jedną stronę powyżej 100 km?

Jak się okazuje zmian nie będzie. Wyjaśnienia przedstawiłwiceminister Andrzej Bittel. W odpowiedzi napisał, że zasady ustalania opłat zaprzejazdy pociągami uruchamianymi przez Spółkę PKP Intercity określone zostaływ dokumencie o nazwie Taryfa przewozowa Spółki PKP Intercity, tj.:

1) w §3, który reguluje zasady ustalania opłat za przejazdypociągami TLK oraz IC,

2) w §4, który reguluje zasady ustalania opłat za przejazdypociągami EIC,

3) w §5, który reguluje zasady ustalania opłat za przejazdypociągami EIP oraz

4) w §6, który reguluje zasady ustalania opłat za przejazdykombinowane, tj. takie w których przejazdy odbywają się w różnych klasachwagonów lub pociągami różnych kategorii.

Terminy ważności biletów jednorazowych ważnych w pociągachPKP IC wskazane są z kolei w § 10 ust. 1 i 2 Regulaminu przewozu osób, rzeczy izwierząt przez Spółkę „PKP Intercity” (dalej „Regulamin)”.

Zgodnie Regulaminem bilet na bezpośredni przejazd pociągiemważny jest od daty i godziny odjazdu pociągu ze stacji wyjazdu wskazanej nabilecie do daty i godziny przyjazdu pociągu do stacji przeznaczenia wskazanejna bilecie. Terminy ważności biletów na przejazdy więcej niż jednym pociągiemreguluje ust. 2 tego paragrafu. W wypadku takiego przejazdu bilet ważny jest oddaty i godziny odjazdu pociągu ze stacji wyjazdu wskazanej na bilecie do daty igodziny przyjazdu pociągu do stacji przeznaczenia wskazanej na bilecie, przyczym podróż musi być ukończona przed upływem 24 godzin. Mimo, że postanowieniaust. 1 i 2 są z pozoru niemal identyczne należy mieć na uwadze, że w ust. 2 określonezostały terminy ważności biletów jednorazowych na przejazdy więcej niż jednympociągiem. Przedstawiając klarowniej zapisy ust. 2: termin ważności biletuwydanego na taki przejazd rozpoczyna się od daty i godziny odjazdu pierwszego pociągu,którym podróżny rozpoczyna podróż, a kończy się w dniu i o godzinie przyjazduostatniego pociągu, którym podróżny kończy podróż.

W związku z tym, posługując się przytoczonym w interpelacjiprzykładem przejazdu z Warszawy do Łodzi z kilkugodzinną przerwą wSkierniewicach – podróżny może na taki przejazd, zgodnie z obowiązującymi przepisamiPKP IC, nabyć jeden bilet. Cena biletu w danej relacji na połączenie zprzesiadką (nawet kilkugodzinną) jest na analogicznym poziomie, jak cena biletuw tej samej relacji na połączenie bezpośrednie (bez przesiadania się).

Jak wyjaśnia Bittel przyjęty model sprzedaży biletów nakonkretny pociąg(-i), dzień, godzinę i relację, ma m.in. na celu precyzyjnemonitorowanie frekwencji oraz skuteczne zarządzanie podażą miejsc wuruchamianych pociągach. Model ten, z uwagi na możliwość jednoczesnejrezerwacji miejsc do siedzenia, został przyjęty pozytywnie przez podróżnych. Dziękiniemu Spółka ma możliwość dostosowania podaży miejsc adekwatnie dowystępującego popytu. Obowiązujące obecnie zasady sprzedaży biletów pozwalająPKP IC na śledzenie zajętości w poszczególnych pociągach i podejmowanie działańw wypadkach wystąpienia wysokich napełnień składów. Do działań tych należą:wzmacnianie pociągów dodatkowymi wagonami, uruchamianie dodatkowych pociągów,czy blokowanie sprzedaży biletów w celu uniknięcia ekstremalnie wysokiej frekwencji.Działania te mają bezpośredni wpływ na utrzymanie właściwego komfortupodróżnych.

Według wiceministra analiza rozwiązania proponowanego winterpelacji wykazała, że jego wdrożenie uniemożliwiałoby Spółce agregowaniedanych o zajętości miejsc w pociągach oraz elastyczne reagowanie na wysokiepotoki podróżnych. Mając na uwadze powyższe, w chwili obecnej nie planuje sięzmiany zasad ustalania cen oraz określania terminów ważności biletów jednorazowychna przejazdy pociągami uruchamianymi przez Spółkę PKP IC.


Komentarze