Ponad ćwierć miliona pasażerów na linii PKM w marcu
W marcu 2017 r.liczba pasażerów przewiezionych przez trójmiejską SKM na trasach obsługiwanychw ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej po raz pierwszy przekroczyła250 tys.
Na samym kościerskim odcinku PKM wzrost liczby pasażerów wpierwszym kwartale 2017 r. wyniósł aż 30 proc., a na kartuskim blisko 50procent.
Dane te jednoznaczniepokazują, że rozszerzenie w grudniu 2016 r. przez samorząd województwapomorskiego oferty przewozowej na linii PKM o przyspieszone pociągi zKościerzyny do Trójmiasta oraz atrakcyjniejszy nowy rozkład jazdy dlamieszkańców powiatu kartuskiego przyniosły bardzo dobre efekty ? oceniamarszałek województwa Mieczysław Struk. Odmomentu uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w 2015 r. to właśnieregionalna część projektu PKM rozwija się najdynamiczniej. Dzięki temu udałonam się przybliżyć komunikacyjnie Trójmiasto dla dużej części mieszkańców powiatówkartuskiego i kościerskiego ? dodaje.
Pociągiem szybciejniż autem
Dzięki nowym połączeniom na trasie PKM mieszkańcy Kartuzmogą dojechać do Gdańska Głównego w niecałą godzinę, dojazd z Kościerzyny doGdańska Wrzeszcza zajmuje nieco ponad godzinę, a np. z Żukowa do GdańskaWrzeszcza ? w przypadku przyspieszonych pociągów z Kościerzyny ? jest to jużzaledwie 25 minut. Są to czasy nieosiągalne dla transportu samochodowego,zwłaszcza w godzinach szczytu, kiedy przejazd na tych samych trasach samochodemmoże być nawet dwukrotnie dłuższy.
Te rewolucyjne dla mieszkańców zmiany wprowadził nowyrozkład jazdy SKM dla linii PKM, zaproponowany w grudniu 2016 r. przez samorządwojewództwa pomorskiego ? jako organizatora przewozów. To wówczas większośćpociągów jeżdżących z Kościerzyny do Gdyni Głównej przez Gdańsk Osowę,skierowanych zostało do Gdyni nową trasą przez Gdańsk Wrzeszcz i Sopot. Abydodatkowo uatrakcyjnić tę ofertę, pociągom tym nadano rangę przyspieszonych(zatrzymujących się na 19 z 25 przystanków i stacji po drodze), dzięki czemuczas dojazdu do Trójmiasta dla mieszkańców powiatu kościerskiego stał siębardziej atrakcyjny. Pociągi z Kartuz do Gdańska Głównego zyskały natomiastbardziej wyrównany takt oraz zsynchronizowanie w Gdańsku Rębiechowie zpociągami jadącymi z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę ? umożliwiając tymsamym szybką i wygodną przesiadkę pasażerom z tych przystanków, na których niezatrzymują się przyspieszone pociągi z Kościerzyny.
Po pierwszych trzechmiesiącach funkcjonowania nowej oferty przewozowej wiadomo już, że był tostrzał w dziesiątkę! ? stwierdza Ryszard Świlski, członek ZarząduWojewództwa Pomorskiego odpowiedzialny za transport w regionie. Wcześniej liczba pasażerów na kościerskimodcinku PKM utrzymywała się na stałym poziomie ok. 40 tys. osób miesięcznie,natomiast na trasie Kartuzy ? Gdańsk liczba pasażerów regularnie rosła,osiągając nieco ponad 40 tys. pasażeróww grudniu 2016 r. Wraz z nowym rozkładem jazdy statystyki wystrzeliły w góręzdecydowanie mocniej niż kiedykolwiek wcześniej ? co potwierdza, że aktualnaoferta przewozowa bardziej trafiła w potrzeby pasażerów niż wcześniejsze ?dodaje.
Porównując grudzień 2016 r. z marcem 2017 r. widać bowiemwyraźny, 30-procentowy wzrost liczby pasażerów na trasie Kościerzyna ? Gdynia(łącznie przez Osowę i Wrzeszcz) z początkowych 41,3 tys. osób do 54 tys. W tymsamym okresie na trasie Kartuzy ? Gdańsk Główny wzrost liczby pasażerów wyniósłaż prawie 50 procent ? z 40,7 tys. osób w grudniu do 60 tys. osób w marcu.
Z przesiadką do Gdyni
Co ciekawe, prawie dwukrotny wzrost pasażerów w tym okresieodnotowany został na przystankach Pępowo Kartuskie (z 2200 w XII 2016 r. do4000 w III 2017 r. ) i Rębiechowo (odpowiednio 1600 i 3000), na których niezatrzymują się przyspieszone pociągi z Kościerzyny, co ? zdaniem niektórych osób komentującychgrudniowe zmiany w rozkładzie jazdy ? miało doprowadzić do zmniejszeniazainteresowania koleją na tych przystankach.
W rzeczywistościjednak w miejsce zaledwie kilku niezatrzymujących się tam pociągów zKościerzyny do Gdyni mieszkańcy otrzymali kilkanaście nowych połączeń z Gdyniąkażdego dnia, dzięki zsynchronizowaniu pociągów jadących z Kartuz do Gdańska zpociągami jadącymi z Gdańska Wrzeszcza do Gdyni przez Osowę ? dodaje wicemarszałekRyszard Świlski. Dzięki przesiadce zjednego pociągu na drugi w Gdańsku Rębiechowie, wydłużającej czas podróżymaksymalnie o kilka do kilkunastu minut, mieszkańcy tych miejscowości zyskalidwa razy więcej połączeń z Gdynią niż mieli wcześniej. I jak widać postatystykach, najwyraźniej zaczęli z tych nowych możliwości korzystać ?dodaje.
W aglomeracji mniejprzez budowę
Na bardziej wyrównanym poziomie z delikatnym wzrostemutrzymuje się natomiast liczba pasażerów na aglomeracyjnym odcinku PomorskiejKolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz ? Gdańsk Osowa ? Gdynia Główna), gdzietrójmiejska SKM przewiozła w tym czasie o nieco ponad 2 tys. więcej pasażerów(138 tys. w XII 2016 r. i 140,1 tys. w III 2017 r.). Pamiętać jednak należy otym, że oferta przewozowa na tej trasie została obecnie ograniczona w związku zbudową dwóch dodatkowych przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion i związanąz tym koniecznością zamknięcia jednego toru na całym odcinku pomiędzy GdańskiemOsową i Gdynią Główną.
Ciekawie wygląda też porównanie udziału poszczególnych trasw łącznej liczbie pasażerów na linii PKM. Okazuje się bowiem, że aż 45 proc. wszystkichpasażerów przez trójmiejską SKM na trasach obsługiwanych w ramach projektu PKMto mieszkańcy korzystający z połączeń regionalnych:
Kartuzy ? Gdańsk ? 24 proc.
Kościerzyna ? (Gdańsk) ? Gdynia ? 21 proc.
Na całe Trójmiasto przypada natomiast pozostałe 55 proc.pasażerów.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze