Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Połowa wagonów z klimatyzacją. Jest też więcej pociągów z WiFi

inforail
27.07.2020 08:45
0 Komentarzy

Niemal połowa wagonówjest już wyposażona w klimatyzację. Rośnie również liczba składów z dostępem dointernetu, coraz częściej w pociągach instalowane są wzmacniacze sygnału GSM.Zwiększa się komfort podróży pociągami, co zauważyć można analizując danedotyczące wyposażenia taboru.

Podsumowanie danych na koniec 2019 r. dotyczącychwyposażenia pociągów pasażerskich wskazuje poprawę w stosunku do 2018 r. O 9punktów procentowych zwiększył się odsetek wagonów z miejscami do siedzeniawyposażonych w klimatyzację. Na koniec ubiegłego roku było to 45% z 1 940wagonów, a  w 2018 r. takich wagonów było36%. W przypadku elektrycznych zespołów trakcyjnych sytuacja wygląda jeszczelepiej – klimatyzację posiadało 62% tego typu pociągów (na koniec 2018 r. -56%). Urządzenia pozwalające na dostęp do internetu za pomocą WiFi byłyzainstalowane w blisko połowie zespołów trakcyjnych. Jednak w przypadku klasycznychwagonów takie wyposażenie było tylko w co 14 wagonie.

Blisko 1/4 elektrycznych zespołów trakcyjnych wyposażonajest we wzmacniacze sygnału komórkowego. Te urządzenia pozwalają na prowadzenierozmów telefonicznych podczas jazdy pociągiem przez tereny, na których zasięgsieci komórkowych jest niewystarczający. Urządzenia te są pomocne, ponieważwspółczesne pociągi zachowują się jak klatka Faradaya, blokując fale radiowe zestacji bazowych i zakłócając pracę telefonów komórkowych. Wpływ na takiezakłócenia ma zarówno sama konstrukcja wagonu, jak i metalizowane szyby.

Nowe pojazdy bez wyjątku mają nowoczesne toalety z systememzamkniętym. Takie toalety są również montowane podczas modernizacji starszychwagonów i zespołów trakcyjnych. Nowoczesne systemy sanitarne ma już 61%elektrycznych zespołów trakcyjnych, a w przypadku klasycznych wagonów odsetekten sięga 55%.

Zmiany wpływające na komfort jazdy najczęściej pojawiają sięw elektrycznych zespołach trakcyjnych – najczęściej stosowanych w przewozachaglomeracyjnych i regionalnych. Na koniec 2019 r. w Polsce eksploatowanych było1192 EZT-ów, z tego 677 to pojazdy mające swój pierwowzór w serii EN57.

Dane przedstawione powyżej obejmują stan taboru na koniec2019 roku. (UTK)

Komentarze