TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Pociąg skończył bieg. I co dalej?
- Opublikowano: 30.10.2018 13:00:37
Pociąg skończył bieg. I co dalej?

PKP Intercity dziennie wyprawia ponad 200 składów. O bezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów dbają specjaliści w czterech zakładach rozlokowanych na terenie całej Polski - to niemal 300 fachowców pracujących każdego dnia.

PKP Intercity dziennie wyprawia ponad 200 składów. O bezpieczeństwo i komfort podróży pasażerów dbają specjaliści w czterech zakładach rozlokowanych na terenie całej Polski - to niemal 300 fachowców pracujących każdego dnia.

Komunikat "pociąg skończył bieg" oznacza, że maszynista i drużyna konduktorska już za chwilę będą mogli odpocząć. Dla osób, które dbają o stan pociągów i ich bezpieczeństwo oznacza to jednak kilka godzin wzmożonej pracy.

Skrupulatne oględziny pociągu

Stan pociągów przed i po każdej podróży sprawdzany jest w czterech zakładach: Centralnym na Olszynce Grochowskiej w Warszawie, Zachodnim w Poznaniu, Północnym w Gdyni i Południowym w Krakowie. Pociąg wjeżdża na teren Zakładu, odłączana jest od niego lokomotywa, która jest sprawdzana przez odpowiednie ekipy, a służby techniczne zajmują się w tym czasie wagonami. Inspekcję przeprowadzają pracownicy zespołu technicznego. Rewident taboru wykonuje oględziny techniczne wagonów, elektromonter sprawdza oświetlenie, ogrzewanie i podzespoły elektryczne. Inni pracownicy dbają o prawidłowe działanie drzwi wejściowych oraz blokad. Uczestniczą również w sprawdzaniu hamulców. Specjaliści zakładów PKP Intercity dbają o bezpieczeństwo podróżnych pracując nieprzerwanie przez całą dobę.

Aplikacja dla bezpieczeństwa pasażerów

Rewidentów wspomaga w pracy specjalna aplikacja PKP Intercity. Kierownik pociągu podczas jazdy spisuje wszystkie zdarzenia i nieprawidłowości, jakie dostrzegł w trakcie przejazdu. Maszynista w rozmowie z rewidentem uzupełnia dane w aplikacji. Dzięki temu rewident przejmujący pociąg wie wszystko o odbytej przez niego trasie. Kompleksowa wiedza przydaje się w momencie, gdy przystępuje do oględzin pociągu. W razie stwierdzenia przez niego usterek wykonywane są bieżące naprawy. Kiedy pojawiają się poważniejsze problemy, wagon wyłączany jest ze składu. Inni specjaliści sprawdzają urządzenia elektryczne, przeprowadzane jest także wstępne czyszczenie taboru.

Najważniejsza jest próba hamulca

Skład trafia do hali, gdzie ekipy techniczne przeglądają podwozie pociągu. Równocześnie wagony są czyszczone. Sprawdzone pociągi wyjeżdżają na tory, po to, by wykonać odpowiednie manewry dające pewność, że wszystko działa prawidłowo. W tym czasie odbywa się także tzw. próba hamulca. To najważniejsza czynność, zapewniająca bezpieczeństwo podróżnych, ponieważ potwierdza czy w danym składzie hamulce działają bez zarzutu. W sezonie zimowym dodatkowo pociągi przejeżdżają przez instalację anty-oblodzeniową. Sprawny pojazd przed wyjazdem w trasę, kierowany jest do mycia, sprzątania i nawadniania. Przygotowanie jednego składu do podróży może trwać nawet do 7-8 godzin.

Kto zostaje rewidentem?

To niewątpliwie odpowiedzialna praca. Do jej wykonywania przydaje się wiedza i doświadczenie zdobyte na kolei. Rewidentami najczęściej zostają osoby, które pracowały wcześniej w zawodach kolejowych albo ukończyły szkołę o profilu kolejowym. Szkolenie rewidenta trwa około dwóch lat i kończy się egzaminem. Codziennie, wraz z rewidentami, na terenie całej Polski w Zakładach PKP Intercity za bezpieczeństwo składów odpowiada niemal 300 specjalistów z różnych dziedzin. Dzięki ich zaangażowaniu pociągi są jednym z najbezpieczniejszych środków transportu.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
  • Tomasz Daria Misiek – 30.10.2018

  • Damian Kazimierczak – 31.10.2018

    Aplikacja mobilna dla wiedzy rewidenta , to nic innego jak książka pokładowa i nie jest to tak super bo rewident skupia się na uwagach wyznaczonych w niej. Kiedyś przechodził cały skład sprawdzając wszystko namacalnie i usuwał usterki a nie na skróty.

  • Piotr Łaban – 01.11.2018

    Wrzuca drugi i jedzie dalej

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.