Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po Rail Baltica 250 km/h. Ale najpierw konsultacje z mieszkańcami

inforail
29.10.2019 07:45
0 Komentarzy

Dopiero po uzyskaniuopinii różnych instytucji nt. rozważanych nowych wariantów przebiegu trasykolejowej Rail Baltica w rejonie Białegostoku i na północy regionu, warianty tebędą przedstawione do konsultacji społecznych mieszkańcom województwa podlaskiego- zapowiada PKP PLK SA.

Poinformował o tym w poniedziałek po południu na sesjisejmiku województwa podlaskiego w Białymstoku zastępca dyrektora CentrumRealizacji Inwestycji PKP PLK Marek Kubera.

Po protestach, jakie wzbudziły w ostatnich tygodniachprzedstawione przez PKP PLK na konsultacjach z mieszkańcami poprzednie wariantyprzebiegu Rail Baltica w rejonie Białegostoku – czyli tzw. północnej obwodnicytego miasta oraz na Suwalszczyźnie w gminach Puńsk i Szypliszki, PKP PLK wramach prac nad studium wykonalności dla tych inwestycji, zaproponowało nowekorytarze przebiegu tej trasy. Kubera poinformował, że są cztery nowe takiekorytarze-warianty dla obwodnicy Białegostoku i trzy dla Rail Baltica w gminachPuńsk i Szypliszki.

Kubera nie chciał mówić o szczegółach tych wariantów, bo zaznaczył,że to obecnie rozważane korytarze, gdzie szczegółowe warianty mogłyby sięznajdować. Poinformował, że PKP PLK roześle w najbliższych dniach do różnychinstytucji, które współuczestniczą w procesie realizacji inwestycji, np. doLasów Państwowych, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska czy Wód Polskichpisma z prośbą o wyrażenie opinii, czy w tych korytarzach w ogóle jest możliwarealizacja inwestycji.

„Te warianty z przedstawicielami społeczeństwa będziemychcieli omówić, ale potrzebujemy najpierw stanowiska tych instytucji, żebyśmywiedzieli, czy w ogóle nasz kierunek działania jest poprawny. Jeżeli się okażeniepoprawny, będziemy analizowali konkretne możliwości, inne w tymprzypadku” – powiedział Kubera.

Marek Kubera przypomniał, że międzynarodowa trasa kolejowa,łącząca kraje nadbałtyckie z innymi państwami w UE, na terenie Polski biegnącaod Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach, jestpodzielona na wiele odcinków do realizacji. Poinformował, że są zakończoneprace na odcinku Warszawa-Sadowne, trwa budowa na odcinku Sadowne-Czyżew, trwaprzetarg na odcinek Czyżew-Białystok (wraz z modernizacją stacji Białystok).Dodał, że PKP PLK chciałyby w pierwszym kwartale 2020 r. podpisać umowę zwykonawcą tego odcinka.

Kubera dodał, że trwają prace nad studium wykonalności napółnocną obwodnicę Białegostoku i odcinek Ełk-granica z Litwą w Trakiszkach. Naodcinku Białystok-Ełk trwają już prace nad dokumentacją. PKP PLK chciałyby w2020 r. zakończyć prace nad dokumentacją na odcinek Białystok-Ełk i ogłosićprzetarg, w którym wyłoni wykonawcę robót.

Studium wykonalności na odcinek Ełk-Trakiszki ma być takżegotowe w 2020 r. i w tym samym roku PKP PLK chcą ogłosić przetarg na wykonaniedokumentacji projektowej tego odcinka – poinformował Kubera. Prace naddokumentacją mają potrwać dwa lata i dopiero, gdy będzie ona gotowa, będziemożna ogłaszać przetarg na wykonanie robót.

Kubera mówił, że na odcinku Warszawa-Białystok iBiałystok-Ełk po zakończeniu inwestycji pociągi osobowe mają jeździć zmaksymalną prędkością 200 km/h, a od Ełku do granicy w Trakiszkach 250 km/h, bodo takiej prędkości Rail Baltica jest budowana na Litwie.

Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki podkreślił,że Rail Baltica to inwestycja kluczowa dla województwa podlaskiego z punktuwidzenia rozwoju i gospodarki regionu. Podkreślał, że władzom zależy, żebypowstała. Podkreślał, że samorząd województwa chce współuczestniczyć w pracachnad wyborem wariantów, prosił o informowanie władz o spotkaniach na ten temat,bo chce w nich brać udział.

Przewodniczący sejmiku województwa podlaskiego BogusławDębski również podkreślał, że sprawa Rail Baltica będzie wymagała dalszej uwagize strony samorządu, bo to strategiczna inwestycja w regionie, a prace nadwariantami mają służyć temu, by wybrano najlepszy. Zapowiadał zbieranie przezsamorząd wszystkich wniosków z toczącej się dyskusji. Mówił, że inwestycjapowinna być wprowadzona do wojewódzkiego planu zagospodarowania przestrzennego.


Komentarze