TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Po ponad dwóch latach drgnęło ws. naprawy Darta ED161-020
InfoRail.pl - Opublikowano: 12.07.2019 14:41:14 2 komentarze
zdjęcie ilustracyjne

W dniu dzisiejszym (12 lipca) PKP Intercity opublikowały ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante dotyczące wykonania naprawy poawaryjnej elektrycznego zespołu trakcyjnego ED161- 020.

W dniu dzisiejszym (12 lipca) PKP Intercity opublikowały ogłoszenie o dobrowolnej przejrzystości ex ante dotyczące wykonania naprawy poawaryjnej elektrycznego zespołu trakcyjnego ED161- 020.

Jako potencjalnego wykonawcę wskazano producenta jednostki – PESĘ. Dlaczego?

PKP Intercity zawarły w dniu 24 maja 2014 roku z tą firmą umowę na dostawę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług utrzymania.

Zgodnie z nią PKP Intercity są uprawnione do użytkowania dokumentacji konstrukcyjnej wyłącznie w określony w Umowie sposób tj. może wykorzystywać jej treść do obsługi eksploatacyjnej pociągów, do ich przeglądów i usług utrzymania oraz napraw okresowych. PKP IC może również, w określonym w umowie dostawy zakresie, upoważniać inne podmioty, działające na jego zlecenie, do wykorzystywania dokumentacji konstrukcyjnej w opisany wyżej sposób.

Zamawiający nie jest natomiast uprawniony do korzystania z dokumentacji konstrukcyjnej w inny, niż wskazany w umowie dostawy sposób. Zatem PKP IC nie może wykorzystać dokumentacji konstrukcyjnej do tego, aby na jej podstawie (samodzielnie lub zlecając podmiotowi trzeciemu) wytworzyć inną dokumentację, np. projektu technicznego wykonania wózków napędowych, wózków tocznych, sprzęgów międzyczłonowych i tarcz hamulcowych, które niezbędne są do wymiany w uszkodzonym Pojeździe. Ponadto zakres techniczny dokumentacji dostarczonej przez producenta w ramach dostawy pojazdów nie daje możliwości wyprodukowania nowych wózków, co stanowi element przedmiotowej naprawy.

Podmiotem wyłącznie uprawnionym z tytułu praw własności intelektualnej, w tym autorskich praw majątkowych i innych praw własności intelektualnej do dokumentacji Pojazdów, wyprodukowanych na podstawie Umowy dostawy (w tym dokumentacji konstrukcyjnej, dokumentacji Warunków Technicznych Wykonania, Warunków Technicznych Odbioru, Dokumentacji Techniczno-Ruchowej, Dokumentacji Systemu Utrzymania oraz Planu Utrzymania Technicznego, dalej Dokumentacja), jest PESA Bydgoszcz i to ten podmiot jest jako jedyny uprawniony do zbycia przysługujących mu do tej dokumentacji praw.

Tylko uzyskanie praw do dokumentacji uprawniałoby PKP IC do zlecenia naprawy podmiotowi innemu niż PESA Bydgoszcz. PKP IC wystąpił do wykonawcy z prośbą o udzielenie licencji lub sublicencji do Dokumentacji, jednakże Wykonawca poinformował, iż nie wyraża zgody na udzielenie PKP IC licencji ani też sublicencji do dokumentacji w celu dokonania naprawy powypadkowej pojazdu ED161-020. Jednocześnie wykonawca oświadczył, iż posiada wyłączne prawa autorskie do dokumentacji i nie udzielił żadnemu podmiotowi trzeciemu licencji ani też sublicencji do przedmiotowej dokumentacji w celu wykonania naprawy powypadkowej pojazdu ED161-020.

Brak alternatywnego rozwiązania wynika także z faktu zastosowanych technologii w budowie ED161, o których to pełną wiedzę oraz do których prawa posiada wyłącznie ich producent.

PKP Intercity podają, że zawarta umowa dostawy w zakresie praw do korzystania z dokumentacji jest odzwierciedleniem warunków rynkowych. W warunkach rynkowych producenci nie zbywają praw do dokumentacji technicznej o charakterze konstrukcyjnym oraz technologicznym pojazdu. Zamawiający nie był w stanie pozyskać tej dokumentacji na etapie nabywania pojazdów, jak również i obecnie.

Innymi słowy tylko PESA może naprawić ED161-020. I pewnie naprawi za odpowiednią zapłatą.

Jednostka, przy której mają zostać wykonane prace uległa awarii 14 kwietnia 2017 roku.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
PESA
Dart
  • Sebbastian Pioro – 12.07.2019

    Proste - nie kupować w PESA 😁😁😁

  • Damian Lemański – 12.07.2019

    Złom!!!

  • Jakub Skurzyński – 12.07.2019

    ale krytykujecie..... zrobili tak jak każdy przedsiębiorca, ich celem jest zarabianie kasy

  • Dawid Beniamin – 12.07.2019

    A gwarancja gdzie się podziała?

  • mechanik – 17.07.2019

    Mnie się skojarzyło bardziej z drgawkami przedśmiertelnymi.

  • zeus04 – 17.07.2019

    Mechaniku...dobrze że nie z czym innym, bo zawsze ci się z jednym musi kojarzyć?

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.