TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

PKP PLK udostępniają tory do Helu, Marszałek nie korzysta w pełni
InfoRail.pl - Opublikowano: 18.12.2018 11:57:18
PKP PLK udostępniają tory do Helu, Marszałek nie korzysta w pełni

W odpowiedzi na interpelację Posłanki Małgorzaty Zwiercan w sprawie połączenia kolejowego na półwysep Helski stanowisko przedstawił wiceminister Andrzej Bittel.

W odpowiedzi na interpelację Posłanki Małgorzaty Zwiercan w sprawie połączenia kolejowego na półwysep Helski stanowisko przedstawił wiceminister Andrzej Bittel.

W swoim wystąpieniu Posłanka zwróciła uwagę na fakt, iż linia kolejowa na Półwysep Helski została gruntownie zmodernizowana. Remont trwał trzy lata, a już po roku od jego zakończenia ograniczono na tej trasie ruch. Pociągi uruchomiono na trasie Gdynia Główna-Władysławowo (ok. 40 km), zaś dalsze 35 km na Hel jest obsługiwane tylko przez wybrane pociągi lub Regiobusy. Jak stwierdziła posłanka pojawiły się głosy o małej rentowności tej trasy. Trzeba jednak zauważyć, że wielu mieszkańców półwyspu pracuje poza nim i muszą dojeżdżać do pracy. Również część uczniów wybrało szkoły poza miejscem swojego zamieszkania i dojeżdża nawet do Gdyni. Przejazd z przesiadką z pociągu na autobus znacznie wydłuża czas dotarcia mieszkańców półwyspu do celu – napisała Małgorzata Zwiercan w interpelacji.

Niewielka liczba pociągów obsługująca całą trasę poza sezonem nie sprzyja także ożywianiu ruchu turystycznego na Półwyspie Helskim, z którego żyje część jego mieszkańców – dodała.

Co na to resort? Jak wyjaśnił wiceminister Andrzej Bittel w zakresie realizacji połączeń kolejowych na trasie Gdynia Główna – Hel, PKP PLK wykonują czynności wymienione w art. 5 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, w tym m.in. udostępniają drogi kolejowe i świadczą usługi z tym związane, pobierają opłaty z tego tytułu, prowadzą ruch kolejowy i utrzymują infrastrukturę kolejową w stanie zapewniającym bezpieczny ruch kolejowy. Natomiast zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym organizatorem publicznego transportu zbiorowego jest właściwy ze względu na zasięg przewozów minister właściwy do spraw transportu, województwo, związek metropolitarny lub organ samorządu terytorialnego, tj.: gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, związek powiatowo-gminny. W przypadku połączeń regionalnych na trasie Gdynia Główna – Hel jest to Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Jednocześnie Bittel podał, że ww. Spółka opracowuje rozkład jazdy na podstawie wniosków składanych przez przewoźników kolejowych. Projekt rocznego rozkładu jazdy podlega akceptacji przez zamawiającego przewoźnika. Opracowane w rozkładzie jazdy 2017/18 trasy pociągów na trasie Gdynia Główna – Hel uzyskały akceptację przewoźników.

Infrastruktura kolejowa linii 213 Reda – Hel jest udostępniona całodobowo (poza sezonem letnim jedynym operatorem na omawianej linii są Przewozy Regionalne sp. z o. o.). Z punktu widzenia zarządcy infrastruktury nie ma przeszkód dla zwiększenia liczby pociągów kursujących na przedmiotowej trasie poza sezonem letnim, niemniej inicjatorami zmiany w tej sprawie powinni być organizator publicznego transportu zbiorowego oraz przewoźnicy kolejowi.

Niezależnie od powyższego wiceminister poinformował, że w obecnej perspektywie finansowej planowane jest przygotowanie dokumentacji przygotowawczej dla projektu pn. "Poprawa przepustowości na linii kolejowej nr 213 Reda – Hel". Ww. projekt uzyskał pozytywną ocenę w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego na dofinansowanie opracowania dokumentacji przedprojektowej ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2014 – 2020 (dalej: "RPO"). W ramach omawianego projektu zostanie wykonane m.in. studium wykonalności. Rozwiązania i koncepcje w nim zawarte będą podstawą do określenia optymalnego wariantu inwestycyjnego w przypadku podjęcia decyzji o realizacji ww. przedsięwzięcia. Należy jednak mieć na uwadze, że ze względu na brak możliwości finansowania ze środków RPO nie zakłada się realizacji prac budowlanych w obecnej perspektywie finansowej.

W ramach prowadzonych obecnie w PKP PLK prac planistycznych związanych z nową perspektywą finansową 2021 – 2027 analizowany jest projekt pn. "Poprawa przepustowości na linii kolejowej nr 213 Reda – Hel." Niemniej należy mieć na uwadze, że ostateczna lista inwestycji będzie również uwarunkowana dostępnością środków finansowych oraz decyzjami uprawnionych interesariuszy, w tym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Przewozy Regionalne
Pomorskie
Hel
Gdynia
PKP PLK
  • Łukasz Kalociński – 18.12.2018

    Rany boskie, przestańcie straszyć elektryfikacją helskiej, toć to samo co przekop mierzei. Na co, po co, kto zarobi? Tam trzeba odbudować i zagęścić mijanki, a nie druta pakować na 2 miesiące w roku dla kilku pociągów, bo poza sezonem, to kompletny muchowóz. PS. Po raz kolejny gratuluję nagłówka i skrótu, które mówią o czym innym niż klu artykułu. Otóż posłanka Małgorzata Zwiercan złożyła interpelację poselska w sprawie wspomnianej liniii dostała odpowiedź od Pana Bittela zgodną ze stanem faktycznym, ot co.

  • Michał Sós – 18.12.2018

    Elektryfikacja węglowa?? Podobno maja parowozy przywrócić bo węgiel się opłaca.

  • Robert Krawczyk – 18.12.2018

    Jestem na bieżąco z napełnienim autobusów i pociągów na odcinku Władysławowo - Hel i śmiało mogę powiedzieć, że kolej nie ma tam kogo wozić. W sumie sama sobie jest winna bo przez 3 lata remontu Hel się wyludnił o 50% ponieważ ludzie jechali zbyt długo i wyliczyli, że lepiej się przenieść do trójmiasta (czy na jego obrzeża). Dziś pociągiem o 18.20 do helu przyjechało 7 osób (słownie siedem) a w Pucku było w pociągu nie więcej niż 40. Jedynie wygrywa prędkością, bo częstotliwość niestety słaba, a że marszałek dokłada sporo kasy to konkurencja nie ma tam szans, więc półwysep powoli właśnie przez kolej odejdzie w zapomnienie poza sezonem.

  • Albert Lessnau – 28.12.2018

    Pociągi wyludniły półwysep i ten proces postępuję. Pociąg jadący z Władysławowa lub Autobus zastępczy do Helu jest najczęściej opustoszały. Zanim urząd marszałkowski się ruszy to półwysep będzie pusty, a teoretycznie zakładam że duży spadek mieszkańców półwyspu negatywnie wpłynie na agroturystykę nie tylko na półwyspie ale i w Władysławowie.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.