TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

PKP LHS rozważa elektryfikację
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 13.12.2017 08:45:52 20 komentarzy
PKP LHS rozważa elektryfikację (foto: PKP LHS)

PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa przeanalizuje opłacalność elektryfikacji linii do 2019 roku - poinformowała spółka w komunikacie. Obecnie linią jeżdżą jedynie lokomotywy spalinowe.

PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa przeanalizuje opłacalność elektryfikacji linii do 2019 roku - poinformowała spółka w komunikacie. Obecnie linią jeżdżą jedynie lokomotywy spalinowe.

Spółka poinformowała też, że elementem analizy będzie również decyzja o wyborze systemu zasilania – czy będzie to funkcjonujący na polskiej sieci normalnotorowej prąd stały 3kV czy system 25kV prądu zmiennego wykorzystywany przez koleje ukraińskie.

"Działania PKP LHS wpisują się w założenia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie reindustrializacji. Jednym z jej elementów jest również Jedwabny Szlak, w którego budowie spółka uczestniczy. W czerwcu 2017 r. PKP LHS, jako pierwsza polska instytucja, dołączył do Międzynarodowego Komitetu Trasy Transkaspijskiej, która prowadzi z Chin, przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę do Polski" - napisano w komunikacie.

Jak informuje PKP LHS, alternatywny szlak prowadzi przez Azerbejdżan do Iranu i dalej do Indii. Wyrazem tej współpracy było podpisanie umowy o strategicznej współpracy między polskimi a azerskimi kolejami.

"Szczególne znaczenie ma wsparcie na poziomie państwowym dla ekspansji zagranicznej, w której jednym z kluczowych elementów jest rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku. Dzięki niemu mamy szansę zwiększyć potencjał Sławkowa, który jest najdalej na Zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej" – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes spółki Zbigniew Tracichleb.

PKP LHS przeanalizuje również celowość i opłacalność wydłużenia linii szerokotorowej do Gliwic. Elementem takiej analizy będzie również warunek zachowania specjalnego statusu linii szerokotorowej, wyodrębnionej technicznie i organizacyjnie.

Spółka rozważa też przeprowadzenie inwestycji kapitałowych w przyszłym roku i liczy na otrzymanie oferty odkupienia Euroterminala w Sławkowie.

W Sławkowie kończy się LHS - najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z woj. śląskim. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy - spółki PKP LHS w Zamościu.

81,4 proc. udziałów w spółce Euroterminal Sławków, której kapitał zakładowy to prawie 182,5 mln zł, należy do katowickiej Grupy CZH, natomiast po 9,3 proc. udziałów mają spółki: PKP Cargo Logistics oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Swoje zdolności przeładunkowe euroterminal szacuje na prawie 285 tys. kontenerów rocznie; może też przeładować ok. 2 mln ton węgla, 380 tys. ton wyrobów stalowych oraz ok. 365 tys. ton innych towarów masowych, jak sól, biomasa czy ziarno, i 200 tys. towarów na paletach. Część terenów terminalu została włączona do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP LHS
elektryfikacja
  • kolejFAN – 13.12.2017

    Drut jak najbardziej na wczoraj. Trzecia szyna jako opcja dodatkowa.

  • zeus04 – 13.12.2017

    25 kV 50 Hz i obecne diesle można bardzo łatwo przerobić na elektrowozy.

  • NCi – 13.12.2017

    Będą zapie...ać z tą analizą opłacalności do 01.01.2019 po to aby stwierdzić, że się nie opłaca. Bo w jaki sposób analiza ma przynieść inne rozstrzygnięcie skoro rozliczą dopiero co (do 31.12.2018) zrealizowany kosztem ponad 95 mln zł. kontrakt na modernizację 10 lokomotyw? Bareja ze swoim kultowym filmem "Miś" wiecznie żywy. A wszystko pod hasłem Luxtorpeda 2.0 pod egidą de bilnej zmiany.

  • okl – 13.12.2017

    Byłoby ciekawie - multisystemowy Dragon w trakcji podwójnej i sprzęgami SA-3@zeus04 - to nie Korea Północna co by Gagariny na prąd przerabiać...

  • zeus04 – 13.12.2017

    Rail Polska to firma ZTCW z kapitałem amerykańskim i łebskimi facetami u steru. Zainwestowali w elektryczne gagariny na 3kV. Tu sprawa byłaby o wiele prostsza.

  • okl – 13.12.2017

    Zainwestowali w Gagariny 3kV bo nie było nic innego pod ręką... natomiast sama lokomotywa wygląda... cóż... spóśćmy zasłonę milczenia, na to jak wygląda... to ma tyle samo sensu, co kolejne modernizacje kibli na "turbo kible"...

  • zeus04 – 13.12.2017

    RP dobrze wie czego potrzebuje, a że nie są to Dragony które wyglądają jak wyglądają...Akurat Dragon mi się nie podoba i co? Swego czasu zespół Kombi nagrał...https://www.youtube.com/watch?v=QbmhSA0-SSs

  • sphinx – 13.12.2017

    @NCiCo ma jedno wspólnego z drugim? Ewentualna elektryfikacja to projekt na lata, a czymś jeździć trzeba.

  • NCi – 14.12.2017

    Ma i to sporo. Albo to zostanie wykonane sprawnie i w nieodległej perspektywie, albo cała ta ich koncepcja zakończy się na wyrzuceniu w błoto tony analiz i wyprowadzeniu państwowej kasy do firm doradczych które akurat tym się "przypadkowo" zajmą, a o które nikt nigdy nie zapyta. Skończy się unijna perspektywa i wraz z nią skończy się sen o szerokotorowej i zelektryfikowanej potędze. Jeśli nie teraz to kiedy? A jeśli teraz, to po jakiego wałka modernizować za w/w kwotę aż 10 Gagarinów? Te 17 zmodernizowanych znakomicie już dzisiaj wystarcza. Jeśli później, to po co?

  • NCi – 14.12.2017

    cd. I kto to będzie finansował? Jak ktoś opowiada, że będzie budował nowy Naftoport, przekopie Mierzeję Wiślaną i rozbuduje port we Fromborku, zbuduje CPK, KDP i Bóg wie co jeszcze, to w moim przekonaniu pier...li i nic lub niewiele z tego zrobi. Wyprowadzi za to realną kasę do zaprzyjaźnionych firm. Przedsmak tego już mieliśmy i mamy.

  • NCi – 14.12.2017

    Proponuję zatem zejść na Ziemię i przypomnieć chętnym do wyprowadzania publicznych funduszy o opisywanej już w historii szarej rzeczywistości "słomianych inwestycji, o które nikt nigdy nie zapyta" a które następnie zgniją. Jeśli ktoś oglądał film to pamięta co w następstwie tego się sporządzi.

  • zeus04 – 14.12.2017

    Pewnie UE będzie na tak i LHS się to opłaci.

  • 1/4 IQ zeus04 – 14.12.2017

    A może będzie UE na nie, a LHS to się nie opłaci, albo UE będzie na tak a LHS się to nie opłaci. Wariantów rozważań jest więcej. Wszystkie są ględzeniem wobec braku innych możliwości i np. realnych uwarunkowań.

  • zeus04 – 14.12.2017

    UE chętnie wspiera takie projekty.

  • zeus04 – 14.12.2017

    Ale przyroda zyskuje i oddycha się lżej.

  • - – 15.12.2017

    W Polsce ~ 85% energii el. nie bierze się z "powietrza" a ze spalania paliw kopalnych i biomasy w wyniku czego przyroda "zyskuje" m. in. CO, CO2, NOx, SOx i wiele innych związków o wiele bardziej trujących i szkodliwych niż te nieliczne wymienione. Przyroda raczej niewiele zyska.

  • zeus04 – 15.12.2017

    Wiadomo że najbardziej truje niska emisja i silniki spalinowe. Elektrociepłownie wytwarzające energie w kogeneracji mają dużo wyższą sprawność niż diesle. Ponadto CO2 nie jest trujący i jest potrzebny roślinom do życia.

  • - – 15.12.2017

    I dlatego napisałem, że przyroda tego nie odczuje i nie zyska

  • zeus04 – 15.12.2017

    Zyska przyroda i zyskają ludzie którzy są także częścią tej przyrody. Wyziewy z diesli są bardzo rakotwórcze.

  • NCi – 18.12.2017

    Czyli zwycięży interes prywatny. Inaczej nie można wytłumaczyć bezsensowności przeprowadzania analiz na elektryfikację w obliczu otrzymania dopiero co zmodernizowanych lokomotyw spalinowych. Dzięki temu uzyskamy kilka kilogramów makulatury za którą PKP LHS zapłaci kilka milionów złotych. Amen

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.