TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

PKP Intercity traktują autobusy jak konkurencję. To błąd?
InfoRail.pl - Opublikowano: 10.04.2019 12:10:51 3 komentarze
PKP Intercity traktują autobusy jak konkurencję. To błąd?

W PKP Intercity autobusy są traktowane jako konkurencja – mówił na Uniwersytecie Śląskim Peter Jancovic, właściciel ZebraBus, a wcześniej dyrektor zarządzający LEO Express Polska.

W PKP Intercity autobusy są traktowane jako konkurencja – mówił na Uniwersytecie Śląskim Peter Jancovic, właściciel ZebraBus, a wcześniej dyrektor zarządzający LEO Express Polska.

W reklamie przewoźnika autobusy nie były dobrze prezentowane. Z drugiej strony PKP Intercity wprowadzają do swojej oferty autobusy, jest tu niekonsekwencja – dodał.

Według Jancovica największym przegranym nieistniejącego regionalnego systemu autobusowego jest kolej. Właściciel ZebraBus postawił ciekawą tezę, iż w takiej sytuacji kolej nie ma ani konkurenta, ani partnera. Pociąg nie ma skomunikowania z autobusami.

Peter Jancovic przedstawił dane, potwierdzające, że w transporcie dalekobieżnym – w przewozach komercyjnych – pociąg zawsze wygrywa nad autobusem. Koszt za jedno miejsce to odpowiednio 0,069 zł i 0,082 zł.

Przy większych potokach pasażerskich pociąg zawsze wygrywa. Kolej pod kątem cenowym jednak nie wygrywa. Na kluczowych trasach w Polsce autobusy są o wiele tańsze. Dla autobusów rolą może być obsługa relacji bezpośrednich, połączeń niszowych czy dogęszczanie sieci – mówił Jancovic.

Większość potentatów już znalazła rozwiązanie. Jeżeli jest oblegana trasa i dużo pasażerów to trzeba wejść na kolej – tłumaczył Jancovic. I podał przykład FlixBusa w Nieczech. RegioJet także doszła do wniosku, że trzeba uruchomić pociągi np. na trasie Praga – Ostrawa. Na tej trasie nie mają już autobusów – wyjaśniał Jancovic. Warto przypomnieć, że kursują na niej nie tylko żółte składy, ale również pociągi LEO Express i Ceskich Drah. Konkurencja to niższe ceny dla pasażera, podróż jest znacznie tańsza niż w Polsce na odcinku chociażby Warszawa – Kraków czy Warszawa – Trójmiasto, gdzie w zasadzie PKP Intercity konkurują z … PKP Intercity. Do dyspozycji pasażerów mamy droższe połączenia EIP/EIC oraz tańsze IC/TLK.

Ale nie zawsze trzeba inwestować w kolej. Tam gdzie nie sprawdza się pociąg przewoźnicy przechodzą na autobusy. Potwierdzają to wskazane przez Jacovica przykłady Deutsche Bahn, LEO Express czy włoskiego przewoźnika Italo.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
LEO Express
RegioJet
konkurencja
  • zeus04 – 10.04.2019

    A autobusy mają skomunikowania z pociągami? Busiarze nie traktują kolei jako konkurencji? Doprawdy skończmy z tą hipokryzją.

  • kolejFAN – 11.04.2019

    kolejne brednie nie mające pokrycia w rzeczywistosci...autobusy IC lubi bardzo - choćby jako KKZ która była codziennością na liniach do Zagórza i Hrubieszowa (na szczęście dzięki SKPL już nie jest).

  • DarekP – 14.04.2019

    Busiarze jeżdżą tam, gdzie są w stanie zarobić na własne utrzymanie. O ten sam rynek walczy Intercity, hojnie dotowane przez państwo. Zeus, widzisz różnicę? Poza tym tam, gdzie pociągi nie są w stanie zapewnić sensownego taktu (przynajmniej 1 na godzinę), to są to w stanie zrobić mniejsze busy.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.