TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

PKP Intercity obawiają się CPK
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 07.08.2019 08:38:10 3 komentarze
PKP Intercity obawiają się CPK

PKP Intercity uważają budowę portu komunikacyjnego za ryzykowną, martwią się, bo nie mają pieniędzy na tabor - pisze środowy "Puls Biznesu".

PKP Intercity uważają budowę portu komunikacyjnego za ryzykowną, martwią się, bo nie mają pieniędzy na tabor - pisze środowy "Puls Biznesu".

Gazeta informuje, że w sprawozdaniu z działalności PKP Intercity zamieściły katalog różnych rodzajów ryzyka, zagrażających stabilnemu funkcjonowaniu spółki. Wskazują w nim m.in. na niewystarczające zasoby taborowe skutkujące ograniczeniem możliwości budowy atrakcyjnej oferty przewozowej, utrudnienia w wykonywaniu usług związanych z pracami modernizacyjnymi sieci kolejowej, awarie taboru i sieci oraz wzrost cen energii.

"Puls Biznesu" dodaje, że w tym zestawieniu sporym zaskoczeniem jest uznanie przez PKP Intercity za ryzyko "zmiany polityki transportowej państwa" związanej z planem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

"PKP Intercity obawiają się, że będą musiały kupić pociągi i obsługiwać sieć połączeń na lotnisko" - czytamy w gazecie.

Przedstawiciele przewoźnika zwracają uwagę, ze modernizacja krajowego systemu transportu kolejowego jako elementu projektu CPK wymaga znacznych inwestycji w nowe typy taboru oraz infrastrukturę kolejową niezbędną do jej obsługi. "Uważają, że jest to wyzwanie finansowe przekraczające aktualne możliwości PKP Intercity" - dodano.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
CPK
  • Marian Gosik – 07.08.2019

    Bo CPK będzie omijać Warszawę. 😎👌😏

  • Jacek Fink-Finowicki – 07.08.2019

    Kto im każe kupować? Może jakiś leasing długo terminowy, czy umowa podobna do RRX?

  • Michał Pawłowski – 07.08.2019

    Tabor to najmniejszy problem według mnie. Większym wyzwaniem będzie znalezienie maszynistów do obsługi tych pociągów.

  • Peter Kaminski – 07.08.2019

    No to prezes zaraz poleci...

  • Robert Końpa – 07.08.2019

    Niech spadają Leo chętnie będzie woził

  • Mateusz Włodarczyk – 07.08.2019

    Niedlugo też ma wejść RegioJet. Od 2020 do Warszawy ma jeździć

  • Mateusz Włodarczyk – 07.08.2019

    Brakuje jeszcze flixtraina

  • Paweł Pasternak – 07.08.2019

    PKP Intercity nie martwcie się, nikt po was nie będzie płakał! Prywatny przewoźnik chętnie to obsłuży i kupi tabor, o jakim się wam nie śniło!

  • Marcin Łysiak – 07.08.2019

    Też się boje, że jutro będę musiał wstać i iść do pracy.

  • Wojciech Liberda – 07.08.2019

    Prezes napisał prawdę teraz pytanie czy rządzący umieją czytać i czy zejdą z chmur na ziemie...

  • mechanik – 07.08.2019

    Trzeba będzie wziąć się do pracy, to faktycznie wyzwanie i to pod każdym względem. Dlatego nie powinno dziwić, że takie bzdety publikuje bliżej nie określone PKP Intercity, a nie prezentuje jej stanowiska rzecznik czy też prezes...

  • PKP Intercity. Pociąg do podróży – 07.08.2019

    W nawiązaniu do dzisiejszej publikacji Pulsu Biznesu „Kolejowy przewoźnik boi się CPK” pragniemy wyjaśnić, że PKP Intercity, jako największy dalekobieżny przewoźnik kolejowy w Polsce, aktywnie uczestniczy w pracach Ministerstwa Infrastruktury dotyczących przygotowania i realizacji do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka PKP Intercity jest kluczowym partnerem CPK w zakresie tworzenia oferty w segmencie połączeń dalekobieżnych w ramach Programu Kolejowego CPK, dlatego wewnątrz organizacji powołano zespół roboczy, który wypracowuje założenia planowanej inwestycji. Pozwoli to na zaktualizowanie strategii i modelu finansowego PKP Intercity pod kątem obsługi CPK. Co więcej, w ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju spółka prowadzi dialog techniczny w zakresie zaprojektowania i zakupu nowoczesnych oraz innowacyjnych konfigurowalnych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych, które byłyby wykorzystywane do obsługi CPK. W związku z przewidywanym znaczącym wzrostem pracy eksploatacyjnej, według szacunkowych ustaleń PKP Intercity będzie potrzebowała do obsługi kolejowej CPK od 120 w 2029 r. do ok. 180 w 2035 r. nowych EZT. Uruchomienie wspólnego projektu zakupu innowacyjnego taboru staje się więc kluczowym elementem przygotowania Spółki do uruchomienia Portu. Zakup zaawansowanego technologicznie i spełniającego założenia Programu Kolejowego CPK taboru, oznacza z jednej strony duże wyzwanie nawet dla największego narodowego przewoźnika kolejowego, jakim jest PKP Intercity, ale z drugiej strony ogromną szansę w zakresie rozwoju oferty handlowej dla Pasażerów. Wykazywanie ryzyk związanych z funkcjonowaniem spółki (zamieszczanych w sprawozdaniach finansowych i sprawozdaniach z działalności Zarządu PKP Intercity S.A.) i reagowanie na nie kontekście tak ambitnych planów rozwojowych, jest naturalnym elementem działań zarządczych. Prowadzenie analiz wyzwań jakie stoją przed spółką w kontekście powstania CPK jest jedynie dowodem na to, że PKP Intercity jest zarządzane w sposób właściwy i odpowiedzialny. Trzeba przy tym zauważyć, że pod żadnym względem nie należy utożsamiać zidentyfikowanego ryzyka z niebezpieczeństwem, strachem czy z niechęcią do projektu CPK. Prawidłowe zidentyfikowanie wymagających obszarów w procesie biznesowym jest przejawem odpowiedzialnego planowania, oznaczając jedynie konieczność zwrócenia szczególnej uwagi na dany czynnik, żeby móc podjąć odpowiednie działania z wyprzedzeniem. Organizacja musi być tego świadoma i położyć nacisk na analizę danego zagadnienia oraz wprowadzić właściwe zarządzanie zmianą. Takie działanie ma miejsce również w PKP Intercity, o czym najlepiej świadczy wspomniane wcześniej powołanie zespołu roboczego wewnątrz Spółki, dla którego obsługa CPK od strony kolejowych połączeń dalekobieżnych jest zadaniem o najwyższym priorytecie. CPK ma być rozwiązaniem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym. To właśnie kolej ma odegrać istotną rolę w podróżach z i do nowego portu lotniczego. Zgodnie z założeniami Programu CPK, po 2027 roku w okolicach Baranowa będą krzyżować się najważniejsze szlaki kolejowe w kraju.

  • Artur Arkoko Przybylski – 07.08.2019

    Hmmm... No cóż.. Skoro nasz narodowy przewoźnik strzela focha, to może np. Deutsche Bahn lub inny europejski przewoźnik zechce świadczyć usługi na polskich torach.

  • mechanik – 08.08.2019

    Można się załamać. Tyle tekstu jako wyjaśnienie w którym absurd goni absurd. Zasłanianie się asekuracyjnymi księżycowymi analizami, podczas gdy sytuacja jest kalką dawnych czasów (a może bardziej copy-paste z Barei), partia nakazywała wykonawca dwoił się i troił w wynajdywaniu przeszkód. Ręce opadają.

  • mechanik – 08.08.2019

    ps. Ja osobiście mam nadzieję, że cała ta sytuacja skończy się na skontaktowaniu, że ewentualny start inwestycji to wyzwanie ale zarazem olbrzymia szansa dla przewoźnika i ją właściwie wykorzysta. Alternatywą niestety jest zapętlenie się na cyklicznej publikacji tekstów jak powyżej.

  • Darek Spólnicki – 08.08.2019

    CPK CPK-iem,ale moim zdaniem najważniejsza rzecz jest w I części tego artykułu.Otóż PKP Intercity w analizie ryzyk jako jedno z zagrożeń dla stabilności spółki wskazał następujący argument:"niewystarczające zasoby taborowe skutkujące ograniczeniem możliwości budowy atrakcyjnej oferty przewozowej".Być może dla wielu zabrzmi jak wyrwanie z kontekstu,ale to oznacza,iż przewoźnik przyznaje się do tego,że ilość taboru w stosunku do oferty przewozowej jest na styk,a w największych szczytach przewozowych tj. długie weekendy/piątki/niedziele PKP IC nie ma praktycznie żadnego taboru na dokonanie wzmocnień swoich planowych dotowanych pociągów dalekobieżnych.A to oznacza tyle,że w tym punkcie PKP IC nie jest w stanie zrobić oczekiwanych niekiedy słusznie wzmocnień składów,a to oznacza tyle,że bez kolejnych wagonów/EZT/lokomotyw rozwój PKP IC jest praktycznie niemożliwy.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.