TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

PKM SKM: Układ siedzeń w stylu metra nie przyjął się
Karol Wach - Opublikowano: 08.03.2016 10:33:53 7 komentarzy
PKM SKM: Układ siedzeń w stylu metra nie przyjął się

W pojeździe EN71-045, w wagonach silnikowych, zrobiliśmy układ siedzeń w stylu metra (bokiem do kierunku jazdy ? red.) ? mówi Maciej Lignowski, Prezes PKP SKM. Mieliśmy bardzo dużo skarg i uwag od podróżnych ? dodaje.

W pojeździe EN71-045, w wagonach silnikowych, zrobiliśmy układ siedzeń w stylu metra (bokiem do kierunku jazdy ? red.) ? mówi Maciej Lignowski, Prezes PKP SKM. Mieliśmy bardzo dużo skarg i uwag od podróżnych ? dodaje. Były to skargi różnego rodzaju, zarówno ze strony kobiet i mężczyzn. Na Pomorzu taki układ siedzeń się nie przyjął ? stwierdza kategorycznie szef przewoźnika.

Pytanie o to zadaliśmy nieprzypadkowo Prezesowi nieprzypadkowo. Na piątkowej prezentacji Impulsów dało się zauważyć, uwagę na to zwróciły także lokalne media, że w nowych składach jest dość ciasno. Jak na pociąg miejski rzecz jasna. W perspektywie wysłania tych jednostek na trasy w trakcji pojedynczej może okazać się zatem, że zarówno wymiana pasażerska, jak i komfort podróżowania, wcale nie będą takie, jakich oczekują podróżni. Co prawda przewoźnik zapowiada, że nowe jednostki nie będą obsługiwały połączeń szczytowych, generujących największe potoki pasażerskie, ale z drugiej przecież strony trójmiejska SKM rzadko jeździ pusta.

Wygląda zatem na to, że przewoźnik zamówił pociąg regionalny do obsługi tras miejskich. Czy się sprawdzi? Zobaczymy. Stołeczny odpowiednik ?kolejki? , kupując pociągi do obsługi tras w aglomeracji warszawskiej, zdecydował się na sporo miejsc ustawionych bokiem do kierunku jazdy, co więcej część z nich jest składana. W swojej flocie SKM Warszawa ma przecież także Impusly, wszystko zatem zależy od złożonego zamówienia.

Wspólnie z osobami odpowiadającymi za projekt doszliśmy do wniosku, że nie będziemy na siłę nikogo uszczęśliwiać ? mówi o układzie siedzeń Maciej Lignowski. Postanowiliśmy kontynuować to, co na chwilę obecną mamy w naszych pojazdach. Wydaje mi się, że fotele mogą sprawiać wrażenie, iż zajmują dużo miejsca, ale nie powinno to być żadną przeszkodą ? dodaje.

Ale. Kolejne pytanie, jakie nasuwa się po wizycie w nowym Impulsie to komfort podróżujących na stojąco. Dość wąskie przejścia, mało miejsca w przedsionkach i mało uchwytów, mogą stanowić pewne utrudnienie. Fotele czy szerokie zagłówki nie mają większego znaczenia ? komentuje szef przewoźnika. W godzinach szczytu, przy dużych potokach pasażerskich, nie ma to żadnego wpływu na pojemność. W takich relacjach musimy jeździć w trakcji podwójnej ? dodaje.

Kolejną kwestią sporną wydaje się być toaleta. W warszawskiej SKM takiego elementu nie ma. Trójmiejski przewoźnik jednak z niej nie zrezygnował. Dlaczego? To kwestia zabrania miejsca pod sześć foteli ? wyjaśnia Lignowski. Wydaje się, że ten koszt warto ponieść. Podnosi się w ten sposób komfort podróżowania ? dodaje.

Szef przewoźnika podaje przykład pasażera dojeżdżającego z Rumii do Politechniki w Gdańsku. Po drodze toalety są w Sopocie lub we Wrzeszczu. Ewentualnie można jeszcze próbować dobiegać do toalet w Gdyni Głównej. Na przystankach czy stacjach (Orłowo, Oliwa) toalet publicznych nie ma. W tym zakresie nie musimy powielać standardów SKM Warszawa. Jestem za komfortem podróży ? zapewnia Maciej Lignowski. Są dzieci, są osoby starsze, my to widzimy, zwłaszcza na odcinkach podmiejskich (do Lęborka czy Wejherowa). Toaleta kosztuje, ale warto te koszty ponieść dla dobra pasażerów ? stwierdza szef przewoźnika.

Impulsy to nowość. W zasadzie pierwsze nowoczesne jednostki elektryczne na Pomorzu (nie licząc rzecz jasna składów dalekobieżnych). Na pewno bardzo w regionie potrzebne. Stąd też nie powinny dziwić głosy zachwytu. Podobnych pociągów nie ma ani samorząd województwa, który dotychczas tylko modernizował ezty, ani Pomorski Odział Przewozów Regionalnych, ani też nie miała wcześniej PKP SKM. Czy się sprawdzą na trasach? Na ocenę musimy zaczekać. Przypomnijmy, że debiutu liniowego, zgodnie z zapowiedziami szefa przewoźnika, możemy spodziewać się za kilkanaście dni.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP SKM
Impuls
Pomorskie
  • Ona – 08.03.2016

    Fatalne są te SKM-ki z fotelami bokiem do kierunku jazdy. Miejsca siedzące są bardzo ciasne, więc jeśli obok usiądzie osoba o większych gabarytach, to już trzeba siedzieć na połowie jednego i połowie drugiego siedzenia. A biorąc pod uwagę ich wyprofilowanie z wypukłością między nogami - komfort jest tak fatalny, że już lepiej stać. Jeśli siedzą same chudzielce, to jest ok.

  • Ja – 08.03.2016

    Układ w stylu metro jest w EN71AC-045 w członach rozrządczych ;) Nie silnikowych.

  • naruciakk – 08.03.2016

    Cóż, główne narzekania w związku z siedzeniami metro w EN71 były takie, że te fotele były fatalnie wyprofilowane. Teraz tak nie jest. A układ ten bardzo dobrze się sprawdzał w szczycie, komfort podróży na krótkich odcinkach był w nich największy (bo pojemność).

  • Ona – 09.03.2016

    Naruciakk, to może w ogóle zlikwidować miejsca siedzące? Wszyscy będą stać i po problemie, a ile osób wejdzie!

  • Mm – 09.03.2016

    Nikt nie każe stosować układu typu metro z 045. Dlaczego nie zastosowano układu ze zmodernizowanych EN57? Trójki zamiast czwórek przy drzwiach i byłoby ok.

  • Jan – 09.03.2016

    Puścić Impulsa jako Sprintera do Tczewa lub Słupska

  • P5 – 13.03.2016

    Jedno jest pewne. W żadnym nowoczesnym pojeździe niskopodłogowym czy to tramwaj, metro czy pociąg czy autokar albo samolot - dwóch typowej budowy ciała facetów obok siebie wygodnie nie usiądzie.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.