TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Pendolino potrzebują kolejnych przeróbek?
InfoRail.pl - Opublikowano: 13.03.2018 16:41:00 2 komentarze
Pendolino potrzebują kolejnych przeróbek?

Miejsce dla pasażera na wózku jest w Pendolino tylko jedno i tylko w wagonie restauracyjnym.

Od wielu lat obserwujemy pozytywne zmiany, jakie zachodzą w zakresie dostosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnościami w transporcie i komunikacji – pisze grupa posłów w interpelacji do Ministra Infrastruktury.

Szczególne uznanie budzą zmiany, jakie dokonały się w polskich pociągach i na dworcach kolejowych. Zmiany te obserwujemy osobiście, podróżując regularnie pociągami "Pendolino" – stwierdzają dalej. Ale. Z informacji, jakie docierają do posłów, a także z osobistych doświadczeń – wynika, iż wiele trzeba i można jeszcze w tym zakresie poprawić i to niewielkim kosztem. Obecnie bowiem miejsce dla pasażera na wózku jest w Pendolino tylko jedno i tylko w wagonie restauracyjnym. Bo tylko w tym wagonie są dwie (!) specjalne windy do wsiadania i wysiadania (po obu stronach wagonu) oraz odpowiednia toaleta. Zatem pomimo dwóch wind i specjalnej toalety obecnie pociągiem może podróżować tylko jedna osoba na wózku! Ponadto podróż w wagonie restauracyjnym ma swoje zalety, ale bywa też mocno uciążliwa, kiedy restauracyjni goście prowadzą głośne rozmowy albo zbiorowo "wyrażają radość" z rozpoczynającego się weekendu – stwierdzają posłowie.

Problem ten można rozwiązać w prosty sposób, tworząc dodatkowe co najmniej 2 – lub odpowiednio więcej – miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich w sąsiednim wagonie nr 2. Pasażer wsiada przecież przez to samo wejście – albo po rampie dostawianej do wagonu albo jedną z wind znajdujących się w wagonie nr 3 (restauracyjnym). Osoba na wózku miałaby wówczas wybór: podróż w wagonie restauracyjnym czy zwykłym. Wystarczyłoby wyjąć w wagonie nr 2 jeden (lub więcej, kiedy jedzie większa grupa) rząd zwykłych foteli. Ponadto w miejscu dla osoby na wózku konieczne są uchwyty na ścianie, co byłoby pomocne podczas "bujania" pociągu i dawało większy komfort podróży. W podłodze potrzebny jest system stabilizowania pozycji wózka – np. pasy zamocowane w podłodze, którymi można by odpowiednio przypiąć koło wózka, co dawałoby stabilność pozycji i zapewniało bezpieczeństwo niezależnie od przyspieszania czy hamowania pociągu – stwierdzają posłowie w interpelacji.

Kolejnym elementem wymagającym usprawnienia jest przygotowanie na peronie odpowiedniego podjazdu, za pomocą którego pasażer na wózku może sprawnie i bezpiecznie wsiąść do wagonu. Rozwiązanie takie funkcjonuje na Dworcu Centralnym w Warszawie i praktyka pokazuje, iż należałoby je zastosować również na innych dworcach.

Niezbędne jest również poprawienie dostępności i funkcjonalności toalet dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta jest bowiem dość obszerna, ale rozmieszczenie i rodzaj zastosowanego wyposażenia (odpowiednie uchwyty w odpowiednich miejscach) oraz brak odpowiednich zabezpieczeń, dzięki którym można unieruchomić wózek i bezpiecznie z niej skorzystać – powodują poważne zagrożenie: od wielu osób otrzymujemy informacje o upadkach, których główną przyczyną są właśnie wadliwe rozwiązania i braki wyposażenia w toalecie.

W ww. sprawie zostało wystosowane pismo do Zarządu PKP, znak: BP.SP/R/5/2017, z dnia 26 kwietnia 2017 r. Do dziś jednak – pomimo upływu 10 miesięcy – nie została udzielona odpowiedź.

Mając na uwadze powyższe posłowie zwrócili się do ministra Andrzeja Adamczyka o informacje: czy i kiedy planowane lub realizowane będą dalsze prace mające poprawić warunki podróży, w tym szczególnie bezpieczeństwo podróżowania pociągami "Pendolino", przez osoby niepełnosprawne, w tym poruszające się na wózkach? oraz czy w pracach służących zapewnieniu poprawy dostępności podróżowania pociągami uczestniczą jako eksperci osoby z niepełnosprawnością?



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Pendolino
Ministerstwo Infrastruktury
  • Edi666 – 13.03.2018

    No przecież IC nie ma uprawnień do takich przeróbek

  • DarekP – 16.03.2018

    Alstom przygotuje odpowiednią ofertę i już za kilka lat może uda się wdrożyć proponowane rozwiązania. Ewentualnie ministerstwo będzie musiało zwiększyć dotację, by Intercity było na taka przeróbkę stać.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.