TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Osiem ofert na mijankę w linii Katowice-Rybnik
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 09.07.2018 11:24:38
Osiem ofert na mijankę w linii Katowice-Rybnik

Osiem ofert otrzymały PKP PLK w ponowionym przetargu na odbudowę mijanki na przystanku Łaziska Górne Brada, mającej zwiększyć elastyczność ruchu pociągów na obciążonej jednotorowej linii kolejowej Rybnik-Katowice. Znów żadna oferta nie mieści się w budżecie.

Osiem ofert otrzymały PKP PLK w ponowionym przetargu na odbudowę mijanki na przystanku Łaziska Górne Brada, mającej zwiększyć elastyczność ruchu pociągów na obciążonej jednotorowej linii kolejowej Rybnik-Katowice. Znów żadna oferta nie mieści się w budżecie.

Chodzi o linię nr 140 i przystanek Łaziska Górne Brada znajdujący się między stacjami Mikołów i Orzesze. W przeszłości tory biegły z obu stron tamtejszego peronu, obecnie tylko z jednej.

Przetarg zarządcy kolejowej infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, obejmuje m.in. odbudowę w trybie "projektuj i buduj" nawierzchni kolejowej drugiego toru wraz z siecią trakcyjną, odbudowę dwóch rozjazdów, nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowę peronu – z wykonaniem dojścia do niego w poziomie szyn.

Ogłoszonym w połowie maja br. przetargiem objęto też prace w innych miejscach linii 140: jej przebudowę na dwóch odcinkach o długości ok. 1,1 km oraz 0,5 km, wymianę rozjazdu w Czerwionce Dębieńsku oraz przebudowę obiektów inżynieryjnych – wiaduktu, dwóch przepustów oraz mostu. Całość tych prac oszacowano na 24,6 mln zł brutto.

Zgodnie z informacją PLK nt. ofert, które spłynęły w tym przetargu, przy budżecie zamówienia określonym na 24,6 mln zł brutto, opiewają one na kwoty od 29,2 mln zł brutto do 46,9 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożyła tyska firma Siltor; kolejną – na 30,1 mln zł – mysłowicka spółka Tor.

PKP PLK chcą wykonać to zadanie jako część projektu inwestycyjnego "Zwiększenie przepustowości wybranych linii kolejowych poprzez optymalizację urządzeń sterowania ruchem kolejowym i układów stacyjnych".

Pierwszy przetarg w jego ramach, obejmujący wyłącznie przebudowę przystanku Brada, odbył się w 2017 r. Został unieważniony, ponieważ przy założonym budżecie nieco ponad 11 mln zł brutto, dwie oferty opiewały na 19,5 mln zł oraz 20,6 mln zł brutto.

Już wtedy oczekiwanie na realizację planów zarządcy kolejowej infrastruktury odnośnie linii nr 140 deklarowały okoliczne samorządy. Magistrat Rybnika wyjaśniał, że będzie to ważna inwestycja dla miasta, dzięki której zwiększy się elastyczność prowadzenia ruchu pociągów w kierunku stolicy województwa.

Rybnicki samorząd akcentował, że możliwość krzyżowania pociągów w kolejnym miejscu jednotorowej linii oznacza przyśpieszenie pociągów, które zbyt często dziś czekają na zwolnienie toru przez pociąg jadący z przeciwka. Dzięki zwiększaniu liczby mijanek, np. jeśli jeden pociąg opóźnia się, nadjeżdżający z drugiej strony może dojechać dalej, do następnej mijanki.

Samorządy subregionu zachodniego woj. śląskiego od dłuższego czasu zabiegają o poprawę warunków prowadzenia ruchu na jednotorowej linii do Katowic. Same zapewniają też dodatkowe połączenia w obrębie subregionu.

Wraz z tzw. korektą rozkładu jazdy wprowadzoną 10 czerwca br. między Rybnikiem i Wodzisławiem Śląskim pojawiły się dodatkowe pociągi - po raz pierwszy w woj. śląskim dofinansowane nie tylko przez samorząd województwa, ale też przez miasta.

Wcześniej między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim kursowało siedem par pociągów Kolei Śląskich na dobę, głównie w relacji Katowice – Chałupki/Bohumin – Katowice. Od czerwcowej korekty są to już 23 pociągi KŚ (dodatkowe pojedyncze połączenia zapewniają Przewozy Regionalne).

Wraz ze staraniami o dodatkowe kursy pociągów tamtejsze samorządy starają się poprawiać dostęp do kolei. Wodzisław Śląski przebudowuje i rozbudowuje budynek dworca kolejowego, tworzy przy nim centrum przesiadkowe, a także buduje w mieście nowe drogi rowerowe. Prace przy dworcu kolejowym są przewidziane do wiosny 2019 r., a przy części pozostałej infrastruktury do jesieni br.

Samorząd Rybnika w ub. roku obniżył ceny biletów komunikacji miejskiej, jednocześnie podwyższając opłaty za parkowanie. Miasto zrobiło też wizję lokalną przystanków kolejowych sprawdzając, jak daleko jest do osiedli, jak wygodne są dojścia czy dojazdy rowerem. Choć w niektórych miejscach potrzebne okazały się duże inwestycje, w części efekt był możliwy do osiągnięcia niewielkimi nakładami.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP PLK
Katowice
Rybnik
mijanka
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.