TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Olsztyn kolejowo wykluczony?
InfoRail.pl - Opublikowano: 24.01.2018 11:48:04 1 komentarz
Olsztyn kolejowo wykluczony?

Mieszkańcy Olsztyna podnoszą, że standardem w połączeniach z Warszawy do miast wojewódzkich w promieniu około 300 km stają się pociągi kursujące co dwie godziny. W przypadku ich miasta sytuacja wygląda nieco inaczej.

Mieszkańcy Olsztyna podnoszą, że standardem w połączeniach z Warszawy do miast wojewódzkich w promieniu około 300 km stają się pociągi kursujące co dwie godziny. W przypadku ich miasta sytuacja wygląda nieco inaczej.

Z tym problem zwrócili się do posłanki Iwony Arent, która w interpelacji do MIB stwierdza, że pociagi co najmniej co dwie godziny odjeżdżają ze stolicy do Białegostoku, Gdyni, Kielc, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, a nawet do nieposiadającej statusu miasta wojewódzkiego Częstochowy. Jest to bardzo pozytywny trend w rozwoju oferty kolejowej, jednakże z zaniepokojeniem obserwuję, że nie dotyczy on Olsztyna. Dodano jeden nowy pociąg, ale w dalszym ciągu liczba połączeń jest niewystarczająca.

Praktycznym efektem braku połączeń jest brak możliwości skorzystania ze skomunikowań w Warszawie, na pociągi odjeżdżające we wszystkich kierunkach, które powinny być realizowane co dwie godziny. Pasażer, który ma oczekiwać do 4 godzin na kolejny pociąg, w tym czasie z powodzeniem dojedzie z Warszawy do Olsztyna i z Olsztyna do Warszawy autobusem.

Infrastruktura kolejowa na trasie Warszawa – Olsztyn jest w bardzo dobrym stanie i w związku z modernizacją linii nr 216 Działdowo – Olsztyn czas jazdy będzie ulegał dalszemu skróceniu. Sytuacja jest o tyle dogodna, że na czas robót pomiędzy Działdowem a Olsztynem pociągi pojadą specjalnie przygotowaną trasą objazdową przez Iławę (linią nr 353), która posiada na całej swej długości dwa tory, co umożliwia prowadzenie tamtędy pociągów nie tylko co dwie godziny, ale nawet co godzinę – stwierdza posłanka.

Połączenia obsługiwane nowoczesnymi składami Flirt firmy Stadler oferują atrakcyjny czas przejazdu (prędkość 160 km/h) oraz należyty komfort. Zastrzeżenia budzi natomiast stan i standard pociągów zestawionych z wagonów. Mają one dłuższy czas jazdy (prędkość maksymalna 120 km/h) oraz 8 miejsc w przedziałach klasy drugiej, brak klimatyzacji i możliwości przejazdu osób na wózkach oraz turystów z rowerami (istotne dla zapewnienia obsługi ruchu turystycznego). W szczególności pociąg przyjeżdżający z Olsztyna do Warszawy przed godziną 10 powinien oferować wyższy standard – jest to godzina rozpoczęcia spotkań biznesowych.

Zdaniem posłanki dodatkowym aspektem jazdy z prędkością 120 km/h jest przyjazd pociągów zestawionych z wagonów do Warszawy po odjeździe pociągów, które powinny być co dwie godziny skomunikowane. Ponieważ pociągi te jadą z Olsztyna wolniej, są w Warszawie później, a w rezultacie nie są z nich możliwe przesiadki we wszystkich kierunkach. W takiej sytuacji priorytetem powinny być stałe godziny przyjazdu i odjazdu na stacji Warszawa Centralna tak, aby zapewnić możliwość cyklicznych przesiadek.

Zakupione przez PKP Intercity składy ED 250 otrzymały dofinansowanie z funduszy europejskich przeznaczonych na wsparcie rozwoju regionalnego. W tym celu zatrzymują się w Iławie. Problemem jest brak dogodnych skomunikowań z pociągów pospiesznych PKP Intercity kursujących pomiędzy Olsztynem a Iławą na pociągi ekspresowe jadące przez Iławę z Trójmiasta do Krakowa i Katowic. Należy również zauważyć, że na trasie Olsztyn - Iława jest położona Ostróda, miasto liczące ok. 35 tys. mieszkańców, ośrodek turystyczny. Przejazd z przesiadką w Iławie pozwala na skrócenie czasu podróży z Olsztyna do Krakowa i Katowic o ponad dwie godziny względem przejazdu pociągiem bezpośrednim. Niestety, rozkład jazdy na lata 2017/2018 jest opracowany w taki sposób, że pociągi z kierunku Olsztyna przyjeżdżają do Warszawy po wyjeździe pociągów ekspresowych i pasażerowie na kolejny pociąg muszą oczekiwać prawie godzinę (lub niemal dwie – np. w kierunku Lublina), co znacząco obniża atrakcyjność takiego połączenia. Analogicznie wygląda rozkład jazdy w kierunku Olsztyna.

W związku z powyższym, posłanka postuluje uruchomienie, wraz z korektą rocznego rozkładu jazdy, to jest od czerwca 2018 roku, codziennych połączeń pomiędzy Warszawą a Olsztynem co dwie godziny oraz zachowania codziennego kursowania pociągów pomiędzy Warszawą a Olsztynem co dwie godziny także w latach kolejnych (w kolejnych edycjach rozkładu jazdy). Ponadto wnosi o zestawienie pociągów wagonowych z taboru umożliwiającego zapewnienie czasu przejazdu i komfortu, jak w pociągach obsługiwanych taborem złożonym z pojazdów Stadler-Flirt, poprawę skomunikowań na stacji Warszawa Wschodnia w kierunku Lublina, Terespola i Białegostoku oraz poprawy czasu przejazdu składów wagonowych tak, aby realizowane były wszystkie skomunikowania na stacji Warszawa Centralna oferowane w ramach układu połączeń cyklicznych uruchamianych co dwie godziny z Warszawy do poszczególnych miejscowości, poprawę skomunikowań na stacji Iława Główna pomiędzy Olsztynem i Warszawą tak, aby przesiadki z pociągów pospiesznych kursujących na odcinku Olsztyn – Iława na pociągi ekspresowe w kierunku Krakowa i Katowic (oraz w relacji powrotnej) były realizowane w czasie oczekiwania nie dłuższym niż 15 minut.

Co na to przewoźnik i ministerstwo? Czekamy na stanowisko, do tematu będziemy wracać.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
Olsztyn
  • kolejFAN – 24.01.2018

    widać że ta posłanka nigdy nie jechała wąskim,ciasnym,niewygodnym i huczącym flirthem. Gdyby jechała, nie opowiadałaby takich farmazonów..Składy wagonowe zapewniają o wiele większy komfort jazdy, nawet te stare złożone z mechpomów. Tak to jest gdy osoby nie mające pojęcia o kolei i taborze zabierają głos.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.