TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Od grudnia nowe połączenia SKA. W tym Zakopane – Nowy Targ!
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 10.08.2017 11:11:49 3 komentarze
Od grudnia nowe połączenia SKA. W tym Zakopane – Nowy Targ!

Województwo małopolskie planuje uruchomić od grudnia dwa nowe połączenia w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Kraków Główny - Skawina oraz Nowy Targ – Zakopane.

Województwo małopolskie planuje uruchomić od grudnia dwa nowe połączenia w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: Kraków Główny - Skawina oraz Nowy Targ – Zakopane. W środę, o czym pisaliśmy w InfoRail.pl, samorządowy przewoźnik – Koleje Małopolskie przewiózł 10-milionowego pasażera.

Spółka samorządowa Koleje Małopolskie (KMŁ) wozi pasażerów od grudnia 2014 r. Razem z Przewozami Regionalnymi obsługuje linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Obecnie w ramach SKA działają trzy takie linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko, SKA2 Kraków Główny - Miechów/Sędziszów oraz SKA3 Kraków - Tarnów i Tarnów - Nowy Sącz - Piwniczna/Krynica.

Jak powiedział PAP w środę marszałek Małopolski Jacek Krupa, zgodnie z planami od połowy grudnia powinny ruszyć dwa nowe połączenia. Pierwsze z nich - z Krakowa Głównego do Skawiny - będzie możliwe po zakończeniu pod koniec roku budowy łącznicy między stacjami Kraków Zabłocie a Kraków Krzemionki.

Marszałek zaznaczył, że do Skawiny będzie przedłużona linia aglomeracyjna SKA2 Kraków Główny – Miechów/Sędziszów. Nie wiadomo jeszcze, czy w początkowej fazie będzie to połączenie bezpośrednie, czy też z przesiadką na stacji Kraków Główny. Docelowo składy miałyby kursować na tej trasie co pół godziny.

"Mnie osobiście zależy z wielu powodów, żeby od grudnia Skawina ruszyła i na pewno ruszy" - zadeklarował marszałek, przyznając równocześnie, że w początkowym okresie pojawi się wiele problemów w związku z rozpoczętymi pracami modernizacyjnymi na linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Inwestycja zakłada przebudowę nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nim dwóch par torów, oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. Powinna zakończyć się z końcem 2020 r.

Drugą z linii aglomeracyjnych, która miałaby zostać uruchomiona przez województwo małopolskie od połowy grudnia będzie Podhalańska Kolej Regionalna na trasie Zakopane - Nowy Targ. W projekt, obok województwa zaangażowane są Zakopane, Nowy Targ i Rabka-Zdrój oraz gminy: Poronin, Biały Dunajec, Szaflary i Raba Wyżna. Pociągi miałyby początkowo jeździć co godzinę w każdą stronę.

"Jesteśmy umówieni z gminami - dużo zależy od nich, czy zorganizują i zintegrują swój system transportu dowozowego pasażerów do przystanków kolejowych, bo nie chcemy wozić w pociągach powietrza" - powiedział Krupa. Jak dodał, uruchomienie wahadła między Nowym Targiem a Zakopanem pomogłoby rozładować wieczny korek na popularnej Zakopiance.

W środę spółka samorządowa Koleje Małopolskie (KMŁ), która wozi pasażerów od grudnia 2014 roku, obsłużyła 10-milionowego pasażera. Okazała się nim mieszkanka podtarnowskich Błoni Beata Kawula, która wraz z dziećmi podróżowała z Tarnowa do Krakowa. Jak przyznała PAP pasażerka, do Krakowa jeździ regularnie, a odkąd trasę obsługuje Szybka Kolej Aglomeracyjna, to podróżuje nią najczęściej.

Marszałek Krupa ocenił, że w ciągu ostatnich lat na małopolskich torach dokonała się prawdziwa rewolucja. "Jest ona wynikiem naszych konsekwentnych działań, by podnieść jakość oferty przewozowej w regionie. Dziś nie trzeba nikogo przekonywać, że kolej jest transportem przyszłości i warto w nią inwestować" - zaznaczył.

Według przytoczonych statystyk w ciągu pierwszych szczęściu miesięcy tego roku liczba osób korzystających z usług Kolei Małopolskich przekroczyła 2,8 mln. To o 42 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Wynik ten plasuje spółkę województwa na drugim miejscu pod względem wzrostu liczby obsłużonych pasażerów spośród wszystkich polskich przewoźników kolejowych. Każdego dnia do pociągów uruchamianych przez samorządowego przewoźnika wsiada średnio 15,5 tys. osób.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Koleje Małopolskie
Zakopane
Kraków
Małopolska
Skawina
  • Szu – 10.08.2017

    Tak Rabie Wyżnej i Rabce Zdrój bardzo zależy aby z Nowego Targu do Zakopca jeździło więcej pociągów. Zależy im też aby z Lublina do Parczewa też jeździło więcej jak nie pociągów to przynajmniej wrotkarzy.

  • Góral – 10.08.2017

    W przypadku Nowego Targu temat dowożenia pasażerów na dworzec brzmi jak ponury żart. MZK Nowy Targ to przeciwieństwo komunikacji miejskiej, żadnej regularności, jedna linia może mieć kilka tras. Generalnie żałosna sprawa. Samo dojście na dworzec jest utrudnione, trzeba chodzić "na około" z większej części miasta mijając w połowie drogi... dworzec autobusowy.Kolej na Podhalu to wspaniała rzecz ale w praktyce ciężko to widzę w przypadku Stolicy Podhala. MZK wymaga gruntownej reformy i konieczna jest kładka nad zakopianką by móc dojść swobodnie na dworzec z np. Równi Szaflarskiej.

  • #ThePolishJakub17 – 14.08.2017

    Mam nadzieję że po przedłużeniu SKA2 do Skawiny KMŁ wrócą również na trasę do Miechowa i Sędziszowa. Mam również nadzieję że do Kolei Małopolskich wrócą 2 Acatusy II oraz wszystkie Acatusy Plus które obecnie jeżdżą pod szyldem POLREGIO.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.