Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Od czerwca Pendolino pojedzie Trójmiasta 200 km/h?

inforail
15.01.2020 12:15
0 Komentarzy

PKP Intercity niewyklucza, że od czerwca br. pociągi Pendolino pojadą na trasie Warszawa -Gdańsk z prędkością 200 km/h – powiedział prezes spółki Marek Chraniuk. Zależyto od tego, czy będą gotowe urządzenia sterujące ruchem – dodał.

Mam nadzieję, że może od czerwca tego roku, wraz z nowymrozkładem jazdy, Pendolino pojadą pomiędzy Warszawą a Gdańskiem z prędkością200 km/h. Wszystko zależy od PKP Polskich Linii Kolejowych, czy będą gotoweurządzenia sterujące ruchem kolejowym – powiedział Chraniuk.

Po podniesieniu prędkości czas przejazdu na tej trasieskróciłby się wtedy o 15-20 minut, do 2 godzin i 5 minut.

PKP PLK podały tymczasem, że po raz pierwszy na kolejowejtrasie Warszawa – Gdańsk pociągi testowe zwiększyły prędkość do 200 km/h.Specjalny przejazd składu Pendolino z 11 na 12 stycznia 2020 był pod nadzoremsystemu ERTMS/ETCS poziomu 2. Zamontowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.nowoczesny system zwiększa poziom bezpieczeństwa i umożliwia jazdę do 200 km/hna międzynarodowym korytarzu E65.

Specjalny przejazd pociągu Pendolino w nocy z soboty naniedzielę 12 stycznia na trasie Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny – WarszawaWschodnia potwierdził, że jazda z prędkością 200 km/h jest możliwa, bezpiecznai komfortowa. Oznacza to, że podróż nad polskie morze na trasie Warszawa –Gdynia w połowie roku będzie mogła się skrócić. Zwiększy się takżeprzepustowość linii. Specjaliści z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. orazInstytutu Kolejnictwa sprawdzali właściwe działanie urządzeń systemu ERTMS/ETCSpoziomu 2 oraz pracę składu podczas rozwijania wyższych prędkości. Wprzejeździe uczestniczył Andrzej Bittel, sekretarz stanu w MinisterstwieInfrastruktury.

Przejazd pociągiem Pendolino był kolejnym testemsprawdzającym możliwości systemu i możliwości współpracy taboru z systememprzytorowym. W styczniu odbyły się też przejazdy lokomotywy luzem i lokomotywyz wagonami pasażerskimi. Sprawdzane były odziaływania pomiędzy torem apojazdem, oddziaływania aerodynamiczne na elementy infrastruktury przytorowej.Badano wydajność systemu zasilania oraz współpracę pantografu z sieciątrakcyjną. Testowane było działanie systemów radiołączności pociągowej.

Przy pomocy dziesiątek czujników, nadajników, odbiorników irejestratorów na bieżąco wykonywane były pomiary i testy. Zebrane wynikipozwolą uzyskać wymagane certyfikaty i dopuścić urządzenia do eksploatacji. Wramach budowy systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 w torach umieszczono ponad 4100czujników, tzw. balis, które na bieżąco będą weryfikowały lokalizację iprędkość pociągów. Dokładnie będzie wiadomo, gdzie znajduje się pociąg.

Wyższa prędkość nie jest jedynym efektem budowy systemuERTMS/ETCS poziomu 2. Istotne jest również podniesienie poziomu bezpieczeństwa.Urządzenia w torach przesyłają sygnały o zmianach na trasie do wyposażonej wkomputer pokładowy lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu,dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają wprost na pulpitmaszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne dobezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko doprzekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także”kontrola” pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznedostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.

Na trasie wybudowano 54 maszty radiowe, które umożliwiąwysyłanie do pociągów sygnałów z 8 Lokalnych Centrów Sterowania, zapośrednictwem kolejowej sieci cyfrowej komunikacji radiowej GSM-R. Pracęsystemu nadzoruje systemem dyspozytorski w Warszawie i Gdańsku.


Komentarze