Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Od 1 kwietnia zintegrowany bilet w Gdańsku

inforail
27.12.2019 14:15
0 Komentarzy

Od 1 kwietnia 2020 r.na terenie Gdańska bilet miesięczny i okresowy z Kartą Mieszkańca, oprócz autobusówi tramwajów, ma obowiązywać także w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej orazPomorskiej Kolei Metropolitalnej.

List intencyjny w sprawie wprowadzenia jednego biletu wgranicach miasta Gdańska podpisali w piątek prezydent miasta AleksandraDulkiewicz oraz marszałek pomorski Mieczysław Struk.

„Komunikacja publiczna, uczynienie jej bardziej przyjazną ibardziej dostępną dla wszystkich mieszkanek i mieszkańców Gdańska jest jednym znaszych priorytetów na nową kadencję samorządu” – powiedziała na konferencjiprasowej Dulkiewicz.

Wyjaśniła, że jeden bilet miesięczny i semestralny naautobusy i tramwaje, SKM i PKM będzie obowiązywał dla posiadaczy KartyMieszkańca, wprowadzonej przez władze Gdańska dwa lata temu. Obecnie posiada ją232 tys. osób z ponad 462 tys. mieszkańców Gdańska.

Władze Gdańska planują, że normalny bilet miesięczny nawszystkie środki transportu, od poniedziałku do niedzieli, będzie kosztować 99zł (obecnie normalny bilet miesięczny na autobusy i tramwaje w Gdańsku, nawszystkie dni tygodnia, kosztuje 90 zł – PAP). Szczegółowe propozycje nowychtaryf, obejmujące autobusy i tramwaje, SKM i PKM, będą omawiane przez radnychmiasta podczas sesji 30 stycznia 2020 r. Data wejścia w życie ujednoliconegobiletu w Gdańsku została wyznaczona na 1 kwietnia przyszłego roku.

„Dzisiaj w obszarze metropolitalnym Gdańska jest prawie 100taryf na bilety komunikacji. I to nie jest normalne, żeby na dłuższą metęutrzymywać takie taryfy, które bardzo komplikują życie mieszkańcom. To jestprogram pilotażowy dla miasta Gdańska. Dziś nie jesteśmy jeszcze w stanieprzedstawić realnych wyliczeń dla pełnej oferty ujednoliconego biletu dlawszystkich gmin obszaru metropolitalnego. Pierwsze doświadczenia w Gdańskuwiele nam w tej sprawie pomogą” – powiedział Struk.

W związku z listem intencyjnym ws. zintegrowanego biletu wGdańsku wspólne oświadczenie, skierowane do marszałka pomorskiego, wystosowaliw piątek prezydenci Gdyni i Sopotu Wojciech Szczurek i Jacek Karnowski.

„Z przykrością przyjmujemy do wiadomości, że UrządMarszałkowski Województwa Pomorskiego oraz Miasto Gdańsk podejmują działania,by pilotażowo wprowadzić zintegrowany bilet, obejmujący komunikację miejską ikolejową jedynie w granicach miasta Gdańska. Żywimy głębokie przekonanie, żetaki pilotaż byłby skuteczniejszy, gdyby objął co najmniej całe Trójmiasto, adocelowo system obejmować musi cały obszar metropolitalny. Zwróciliśmy siępisemnie do Urzędu Marszałkowskiego o przedstawienie kosztów takiegorozwiązania dla naszych miast. Z naszej wiedzy wynika bowiem, że koszty nie sąjeszcze precyzyjnie policzone nawet dla Gdańska, a całkowicie nieznane dlaGdyni i Sopotu” – napisali obaj prezydenci.

Struk pytany przez dziennikarzy o stanowisko prezydentówGdyni i Sopotu zapewnił, że już od stycznia podobne rozmowy jak z Gdańskiem ws.jednolitego biletu Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego będzie prowadzićrównież z władzami obu pozostałych miast Trójmiasta. „Mam nadzieję, żebędziemy dyskutować i nad rozwiązaniami technicznymi, a także ifinansowymi” – dodał.

Dulkiewicz przyznała, że cieszy ją „gotowość moichkolegów z Gdyni i Sopotu do podjęcia rozmów na ten temat”. „Pracujemynad tymi rozwiązaniami już od kilku miesięcy. Naszym narzędziem weryfikacyjnymprzy wprowadzaniu biletu zintegrowanego w Gdańsku będzie Karta Mieszkańca, bożeby ją otrzymać, trzeba być zameldowanym w Gdańsku lub płacić w mieściepodatek PIT bądź podatek od nieruchomości” – powiedziała. Dodała, że aniSopot, ani Gdynia tak zaawansowanych rozwiązań identyfikacji jeszcze nie mają.

„Dla nas priorytetem są mieszkanki i mieszkańcyGdańska. Ale to oczywiście nie zamyka dla nikogo drogi do wejścia w tenprojekt” – wskazała Dulkiewicz.


Komentarze