Nowy most kolejowy nad Kanałem Kędzierzyńskim między Sławięcicami a Kędzierzynem Koźlem zapewni szybszy i sprawniejszy przejazd pociągów – podały PKP PLK.
Nowy most kolejowy
nad Kanałem Kędzierzyńskim między Sławięcicami a Kędzierzynem Koźlem zapewni
szybszy i sprawniejszy przejazd pociągów – podały PKP PLK.
Oznacza to jeszcze lepsze warunki transportu towarów ze
Śląska. Inwestycja na liniach Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle
realizowana jest za 192 mln zł z udziałem środków UE z POIiŚ.
Waży ponad 300 ton i ma 67 metrów długości, nowy most
kolejowy nad Kanałem Kędzierzyńskim. Stalowa konstrukcja powstała między
Sławięcicami a Nową Wsią koło Kędzierzyna Koźla (linia nr 199). To jeden z
efektów projektu "Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 na
odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare Koźle" realizowanego
przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Tak budowano nowy most
Stary most został rozebrany. Na przygotowanym obok przeprawy
terenie zmontowano przywiezione w częściach nowe przęsło. Ustawiono tymczasowe
podpory, do podtrzymania nowej konstrukcji podczas nasuwania w miejsce starej.
Nowe przęsło, centymetr po centymetrze, przesuwano z miejsca montażu w stronę
drugiego brzegu. Prace trwały tydzień i konstrukcja została ustawiona na
łożyskach. Na nowym moście zostanie ułożony tor i wywieszona sieć trakcyjna. Po
tak przygotowanej trasie, pociągi pojadą szybciej i sprawnej w stronę
Kędzierzyna Koźla i Węglówki, ich prędkość zwiększy się do 80 km/h.
Obecnie transport towarów zapewniony jest linią łączącą
Katowice z Kędzierzynem-Koźlem (nr 137), równoległą do przebudowywanej,
jednotorowej linii nr 199. Po zakończeniu prac, składy towarowe wrócą na swoją
trasę.
Lepszy transport towarów umożliwi nie tylko przebudowa mostu
na Kanale Gliwickim, ale także 51
obiektów inżynieryjnych, 27-metrowego wiaduktu kolejowego nad dwutorową
linią w Pisarzowicach koło Toszka.
Pociągi pojadą
szybciej po nowych torach
Na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Sławięcice -
Stare Koźle wymieniono już większość torów i rozjazdów. Przebudowano nastawnie
m.in. w Toszku i Rudzińcu Gliwickim. Modernizacja urządzeń sterowania ruchem
kolejowym i wymiana urządzeń mechanicznych na elektryczne zwiększą poziom
bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Będzie też bezpieczniej na torach i drogach
dzięki pracom na 10 przejazdach kolejowo-drogowych.
Na ukończeniu jest odcinek modernizowanej linii dwutorowej
od Toszka Północ do Rudzińca Gliwickiego ( nr 153). W trakcie prac, ruch
pociągów jest utrzymany i odbywa się jednym torem. Prace sieciowe prowadzone są
na stacji w Sławięcicach oraz na odcinku Nowa Wieś - Stare Koźle. Do końca roku
zostanie zamontowanych ok. 35 km tzw. ciężkiej sieci trakcyjnej. Zapewni to
dobre warunki przejazdu pociągom towarowym.
Linia od Toszka Północ do Starego Koźla to jedna z
najważniejszych tras towarowych na Górnym Śląsku. Zapewnia transport węgla z
kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego m.in. do portów w Szczecinie, Świnoujściu i
Gdyni. Efektem prac będzie zwiększenie konkurencyjności kolei w stosunku do
transportu drogowego. Dzięki odnowieniu infrastruktury pociągi towarowe pojadą
szybciej, a więc skróci się czas przejazdu towarów, możliwy też będzie przejazd
większej liczby składów.
Wartość projektu pn. "Prace na liniach kolejowych nr 153,
199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ - Rudziniec Gliwicki - Stare
Koźle" to ponad 190 mln złotych. Projekt jest współfinansowany przez Unię
Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego
Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowano na II kwartał 2020
roku.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.