TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Nowy dworzec w Oświęcimiu zostanie otwarty wiosną przyszłego roku
PAP TransInfo.pl - Opublikowano: 17.10.2019 16:15:54
Nowy dworzec w Oświęcimiu zostanie otwarty wiosną przyszłego roku

Wiosna przyszłego roku to planowany termin otwarcia nowego dworca kolejowego PKP w Oświęcimiu .

Wiosna przyszłego roku to planowany termin otwarcia nowego dworca kolejowego PKP w Oświęcimiu – dowiedziała się w środę PAP od Bartłomieja Sarny z wydziału prasowego Biuro Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych. Koszt inwestycji to ok. 16,5 mln zł.

"Plany budowy pierwotnie zakładały zakończenie inwestycji jesienią br. W trakcie prac wystąpiła kolizja projektów budowy dworca i przebudowy peronu 1, prowadzonych przez PKP, z planowaną inwestycją PKP PLK, czyli przebudową pozostałych peronów. Żeby (…) zachować spójność funkcjonalną i infrastrukturalną całego obszaru stacji, z korzyścią dla podróżnych, trzeba było wykonać dodatkowe prace projektowe, które w naturalny sposób wydłużyły czas trwania prac budowlanych" – wyjaśnił Sarna.

Jak powiedział, "obecnie planowany termin udostępnienia podróżnym dworca w Oświęcimiu to wiosna przyszłego roku".

Bartłomiej Sarna poinformował, że aktualnie trwają już prace przy elewacji budynku, na którą została przeniesiona oryginalna mozaika, autorstwa Kazimierza Gąsiorowskiego z początku lat. 60. XX w. Zdobiła wnętrze rozebranego dworca. Ma 24 m długości i powierzchnię 100 m kw. "W najbliższym czasie będzie poddawana zabiegom renowacyjnym i konserwacyjnym" – powiedział.

Wykonawca prowadzi już prace wykończeniowe we wewnętrzu obiektu. Trwają roboty przy zadaszeniu dworca oraz budowie wiaty wokół budynku. Zakończono rozbiórkę peronu 1. W jego miejscu powstanie nowy. Przebudowywane jest otoczenie stacji.

Koszt inwestycji – finansowanej z budżetu państwa i przez kolej - to 16,5 mln zł.

Nowy dworzec powstaje w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. Będzie się składał z dwóch niezależnych kubatur, połączonych wspólnym dachem.

W części zachodniej znajdą się przede wszystkim przeszklona poczekalnia, kasy biletowe, toalety, pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem i posterunek Straży Ochrony Kolei. Zaplanowano tam także poczekalnię dla dzieci z kącikiem zabaw. W części wschodniej znajdą się cztery lokale usługowo-handlowe. Na zewnątrz, pod wiatą, pojawią się miejsca oczekiwania na pociąg i parking rowerowy. Na dworcu staną też: biletomat, bankomat, maszyny vendingowe, szafki na bagaż i paczkomat.

Dworzec zostanie wyposażony w gruntową pompę ciepła, wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła oraz instalację wody szarej zasilanej przez wodę deszczową, wykorzystywanej do spłukiwania toalet i podlewania zieleni.

Oświęcimski dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dla niewidomych zaprojektowano system oznaczeń dotykowych i pasów prowadzących.

Przed dworcem powstanie m.in. plac z przystankiem autobusowym oraz parking dla kilkudziesięciu samochodów.

PKP pod koniec lata ub.r. zawarła umowę na wybudowanie dworca z wyłonionym w przetargu konsorcjum, którego liderem jest przedsiębiorstwo budowlane Mazur z Jankowic w Śląskiem.

Budynek, który został rozebrany, powstał w latach 60. XX w. W ostatnich latach w większości był nieużytkowany i częściowo zdewastowany. PKP pierwotnie zamierzały go wyremontować, ale w końcu uznały, że jest to nieopłacalne.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
dworzec
Oświęcim
PKP SA
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.