TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Nowoczesne systemy na linii Poznań – Wrocław
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 29.03.2018 11:32:26
Nowoczesne systemy na linii Poznań – Wrocław (foto: PKP PLK)

Umowę na przebudowę urządzeń sterowania ruchem w Lesznie podpisała w czwartek spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Podpisano też kontrakt na wdrożenie na linii Poznań-Wrocław systemu ERTMS/ETCS, pozwalającego zwiększyć poziom bezpieczeństwa i przepustowość linii.

Umowę na przebudowę urządzeń sterowania ruchem w Lesznie podpisała w czwartek spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Podpisano też kontrakt na wdrożenie na linii Poznań-Wrocław systemu ERTMS/ETCS, pozwalającego zwiększyć poziom bezpieczeństwa i przepustowość linii.

Podpisana w czwartek umowa na przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Leszno (Wielkopolskie) warta jest prawie 80 mln zł. Dzięki inwestycji zwiększyć ma się poziom bezpieczeństwa podróżnych i przewozu ładunków.

Wykonawcą inwestycji są Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. Całość robót ma zostać zakończona do połowy 2020 roku. Inwestycja realizowana jest w ramach współfinansowanego ze środków UE zadania "Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń".

Sprawną obsługę pociągów na stacji w Lesznie zapewnią m.in. nowe semafory oraz nowe elementy rozjazdów. Nowy system zwiększy przepustowość trasy. Przygotowanie drogi przejazdu pociągów od Rawicza do Czempinia będzie się odbywało centralnie z jednego lokalnego centrum sterowania w Lesznie.

"Dyżurni ruchu będą wspierani przez nowoczesny system komputerowy. Przejazdy pociągów będą śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotują nawet liczbę przejeżdżających wagonów. Widoczne będą również przejazdy kolejowo-drogowe objęte monitoringiem" – poinformowała PKP PLK. W ramach inwestycji zaplanowano też przebudowę przejazdu kolejowo-drogowego na ulicy Święciechowskiej w Lesznie, gdzie pojawią się nowe rogatki i monitoring.

Jak podano, umowa uzupełnia prowadzone przez PLK działania w zakresie modernizacji urządzeń sterowania ruchem oraz instalowania niezbędnych systemów na odcinku między Czempiniem a granicą województwa dolnośląskiego. "Budowa nowego systemu sterowania ruchem w Lesznie umożliwi dobrą współpracę urządzeń z Europejskim Systemem Zarzadzania Ruchem Kolejowym ERTMS/ETCS/GSM-R na całym odcinku od Wrocławia do Poznania" - podkreśliła spółka.

Także w czwartek podpisana została umowa o wartości 87 mln zł dotycząca wdrożenia europejskiego systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E59, na odcinku Wrocław – Poznań. Efektem wdrożenia systemu ma być zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu pociągów.

Inwestycja polegać będzie na wyposażeniu linii w nowoczesny system i urządzenia sterowania ruchem kolejowym na ponad 162 kilometrach linii dwutorowej i 17 stacjach.

Dzięki wdrożonemu systemowi, lokalizacja i prędkość pociągów będą na bieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone w torach czujniki, tzw. eurobalisy, które przesyłają sygnały o zmianach na trasie do lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafią na pulpit maszynisty.

"Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także +kontrola+ pracy maszynisty i, w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków" - podała spółka.

W ramach podpisanej umowy w trzech lokalnych centrach sterowania ruchem kolejowy (Wrocław Popowice, Leszno i Poznań II) zostaną zamontowane komputery umożliwiające wysyłanie do pociągów sygnałów, za pośrednictwem kolejowej sieci GSM-R.

Wykonawcą prac w systemie projektuj i buduj jest firma Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. w Katowicach. Termin realizacji umowy wynosi 61 miesięcy. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych.

"Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym ułatwi obsługę pociągów pasażerskich i towarowych oraz ruch aglomeracyjny. Wprowadzenie systemu pozwoli także poruszającym się po europejskich liniach kolejowych pociągom na swobodne przekraczanie granic, bez konieczności wymiany urządzeń lub lokomotyw" – podała spółka PKP PLK w komunikacie.

Linia Wrocław – Poznań leży na międzynarodowej trasie E 59, łączącej Skandynawię z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami.

Spółka PKP PLK podała, że w ub. roku prace modernizacyjne na trasie Poznań - Wrocław zakończyły się na odcinku od Poznania do Czempinia. W ramach inwestycji zmodernizowano m.in. osiem stacji i przystanków. Linia została dostosowana do prędkości 160 km/h. Podobne są efekty modernizacji trasy od granicy województwa do Wrocławia. Obecnie trwa przebudowa środkowego odcinka linii od Czempinia do Rawicza.

Modernizacja realizowana jest w ramach projektu "Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempin´", współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków instrumentu "Łącząc Europę". Całkowity koszt projektu to 1,2 mld zł.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP PLK
ERTMS
srk
Leszno
Poznań
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.