Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowoczesne systemy na linii Poznań – Wrocław

inforail
29.03.2018 09:32
0 Komentarzy

Umowę na przebudowęurządzeń sterowania ruchem w Lesznie podpisała w czwartek spółka PKP PolskieLinie Kolejowe. Podpisano też kontrakt na wdrożenie na linii Poznań-Wrocławsystemu ERTMS/ETCS, pozwalającego zwiększyć poziom bezpieczeństwa i przepustowośćlinii.

Podpisana w czwartek umowa na przebudowę urządzeń sterowaniaruchem kolejowym na stacji Leszno (Wielkopolskie) warta jest prawie 80 mln zł.Dzięki inwestycji zwiększyć ma się poziom bezpieczeństwa podróżnych i przewozuładunków.

Wykonawcą inwestycji są Krakowskie Zakłady Automatyki S.A.Całość robót ma zostać zakończona do połowy 2020 roku. Inwestycja realizowanajest w ramach współfinansowanego ze środków UE zadania „Prace na liniikolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, Etap IV, odcinek granica województwadolnośląskiego – Czempiń”.

Sprawną obsługę pociągów na stacji w Lesznie zapewnią m.in.nowe semafory oraz nowe elementy rozjazdów. Nowy system zwiększy przepustowośćtrasy. Przygotowanie drogi przejazdu pociągów od Rawicza do Czempinia będziesię odbywało centralnie z jednego lokalnego centrum sterowania w Lesznie.

„Dyżurni ruchu będą wspierani przez nowoczesny systemkomputerowy. Przejazdy pociągów będą śledzone na monitorach, a urządzeniazamontowane w torach odnotują nawet liczbę przejeżdżających wagonów. Widocznebędą również przejazdy kolejowo-drogowe objęte monitoringiem” –poinformowała PKP PLK. W ramach inwestycji zaplanowano też przebudowę przejazdukolejowo-drogowego na ulicy Święciechowskiej w Lesznie, gdzie pojawią się nowerogatki i monitoring.

Jak podano, umowa uzupełnia prowadzone przez PLK działania wzakresie modernizacji urządzeń sterowania ruchem oraz instalowania niezbędnychsystemów na odcinku między Czempiniem a granicą województwa dolnośląskiego.”Budowa nowego systemu sterowania ruchem w Lesznie umożliwi dobrąwspółpracę urządzeń z Europejskim Systemem Zarzadzania Ruchem KolejowymERTMS/ETCS/GSM-R na całym odcinku od Wrocławia do Poznania” – podkreśliłaspółka.

Także w czwartek podpisana została umowa o wartości 87 mlnzł dotycząca wdrożenia europejskiego systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E59,na odcinku Wrocław – Poznań. Efektem wdrożenia systemu ma być zwiększenie bezpieczeństwaw ruchu pociągów.

Inwestycja polegać będzie na wyposażeniu linii w nowoczesnysystem i urządzenia sterowania ruchem kolejowym na ponad 162 kilometrach liniidwutorowej i 17 stacjach.

Dzięki wdrożonemu systemowi, lokalizacja i prędkość pociągówbędą na bieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone w torach czujniki, tzw.eurobalisy, które przesyłają sygnały o zmianach na trasie do lokomotywy.Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości ipołożeniu innych pociągów, trafią na pulpit maszynisty.

„Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędnedo bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko doprzekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także+kontrola+ pracy maszynisty i, w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznedostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków” – podała spółka.

W ramach podpisanej umowy w trzech lokalnych centrachsterowania ruchem kolejowy (Wrocław Popowice, Leszno i Poznań II) zostanązamontowane komputery umożliwiające wysyłanie do pociągów sygnałów, za pośrednictwemkolejowej sieci GSM-R.

Wykonawcą prac w systemie projektuj i buduj jest firmaBombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. w Katowicach. Terminrealizacji umowy wynosi 61 miesięcy. Inwestycja jest współfinansowana ześrodków unijnych.

„Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym ułatwiobsługę pociągów pasażerskich i towarowych oraz ruch aglomeracyjny.Wprowadzenie systemu pozwoli także poruszającym się po europejskich liniachkolejowych pociągom na swobodne przekraczanie granic, bez konieczności wymianyurządzeń lub lokomotyw” – podała spółka PKP PLK w komunikacie.

Linia Wrocław – Poznań leży na międzynarodowej trasie E 59,łączącej Skandynawię z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami.

Spółka PKP PLK podała, że w ub. roku prace modernizacyjne natrasie Poznań – Wrocław zakończyły się na odcinku od Poznania do Czempinia. Wramach inwestycji zmodernizowano m.in. osiem stacji i przystanków. Liniazostała dostosowana do prędkości 160 km/h. Podobne są efekty modernizacji trasyod granicy województwa do Wrocławia. Obecnie trwa przebudowa środkowego odcinkalinii od Czempinia do Rawicza.

Modernizacja realizowana jest w ramach projektu „Prace nalinii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granicawojewództwa dolnośląskiego – Czempin´”, współfinansowanego przez UnięEuropejską ze środków instrumentu „Łącząc Europę”. Całkowity koszt projektu to1,2 mld zł.


Komentarze