TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Nowe ezt-y dla PKP Intercity wcale nie takie pewne
InfoRail.pl - Opublikowano: 11.09.2017 08:44:12 13 komentarzy
Nowe ezt-y dla PKP Intercity wcale nie takie pewne

O zakupie nowych ezt-ów dla PKP Intercity mówił jakiś czas temu Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. Wypowiedzią tą zaskoczył wszystkich, łącznie z zainteresowanym przewoźnikiem. Mamy wrażenie, że teraz i PKP Intercity i MIB próbują dyplomatycznie wycofać się z tych zapowiedzi.

O zakupie nowych ezt-ów dla PKP Intercity mówił jakiś czas temu Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński. Wypowiedzią tą zaskoczył wszystkich, łącznie z zainteresowanym przewoźnikiem. Mamy wrażenie, że teraz i PKP Intercity i MIB próbują dyplomatycznie wycofać się z tych zapowiedzi.

Obecnie PKP Intercity SA prowadzi prace związane z aktualizacją strategii taborowej na lata 2016-2020 – informuje Andrzej Bittel, Podsekretarz Stanu w MIB. W podstawowym zakresie zmiany będą polegać na wprowadzeniu nowych projektów oraz przesunięciu terminów wybranych etapów przejściowych realizacji projektów (bez zmiany docelowego horyzontu czasowego określonego strategią). Powyższe działania spowodowane są wydłużającymi się uzgodnieniami technicznymi związanymi ze standaryzacją floty PKP IC oraz zmianami w przepisach związanych m.in. z homologacją pojazdów, a także zmianami w specyfikacji systemu ERTMS/ETCS. Związana z tym korekta terminów dotyczyć będzie m.in. dotychczasowego projektu zakupu lokomotyw elektrycznych.

Przewiduje się że nowa strategia taborowa PKP Intercity SA będzie obejmować zarówno zakup nowego jak i modernizację już posiadanego taboru – informuje Bittel. Należy jednakże zaznaczyć, że na obecnym etapie prac nad aktualizacją strategii nie można podać ostatecznego jej zakresu, gdyż rozważanych jest kilka opcji, m.in. inwestycja dotycząca zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wszystkie działania musza być poprzedzone analizami, które powinny wykazać zasadność ekonomiczną oraz techniczną dla realizacji nowych zadań inwestycyjnych. Wszelkie informacje dotyczące terminów potencjalnych zamówień publicznych dotyczących zadań wprowadzonych aktualizacją będą mogły być przekazane po ostatecznym zatwierdzeniu strategii i opracowaniu harmonogramów projektów – stwierdza wiceminister.

I dalej przypomina, że w zakresie zakupu nowych hybrydowych (spalinowo-elektrycznych) pojazdów, 6 września 2016 roku pomiędzy PKP Intercity SA oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA podpisany został list intencyjny, w którym strony wyraziły wolę nawiązania współpracy dla realizacji wspólnych przedsięwzięć w obszarze prac badawczo-rozwojowych dla budowy taboru kolejowego nowych generacji, szczególnie lokomotywy spalinowo-elektrycznej do prowadzenia pociągów osobowych po liniach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych. Strony wyraziły również intencję podpisania umowy, która będzie określała sposób realizacji tego projektu, tj. intencję przystąpienia do konsorcjum, którego celem będzie zaprojektowanie, budowa oraz eksploatacja próbna prototypu lokomotywy dwunapędowej. Następnie, po uzyskaniu pozytywnych wyników eksploatacyjnych oraz wymaganego przez prawo dopuszczenia do eksploatacji – wdrożenia działań zmierzających do jej zakupu.

Prowadzone przez PKP IC inwestycje pozwolą na uzupełnienie obecnych braków wagonowych i wyeliminują potrzebę korzystania z taboru innych przewoźników – stwierdza Bittel. Okresowe zwiększenie zapotrzebowania na lokomotywy spalinowe generowane jest przez modernizację linii kolejowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, co powoduje konieczność prowadzenia pociągów okrężnymi liniami niezelektryfikowanymi. Wydłużone trasy i czasy przejazdu pociągów skutkują również zwiększonym zapotrzebowaniem na wagony – dodaje wiceminister.

Z informacji MIB dowiadujemy się także, że łączna suma wydatków, którą na inwestycje w ramach strategii zamierza przeznaczyć PKP IC, będzie znana po zakończeniu działań związanych z aktualizacją strategii i po uprzednim uzyskaniu wymaganych zgód korporacyjnych.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
ezt
  • kolejFAN – 11.09.2017

    won z tymi karpiami. tylko wagony!!!

  • longin – 11.09.2017

    Która to już zmiana narracji, bo już straciłem rachubę. Ja jak najbardziej jestem za tym, żeby flotę EZTów zwiększyć.

  • G.kolejarz – 11.09.2017

    Przydałoby się pozyskać nowe ezety jak i wagony.Włoscy producenci mają w ofercie porządne zespoły trakcyjne nie tyko pendolino.Warto by coś kupić. Nasze wagony od Cegielskiego tez dobre.

  • bun – 11.09.2017

    Zamiast wagonów lepiej kupić EZT z przedziałami w środku np w co drugim członie.

  • Tylko EZT – 11.09.2017

    Ja juz wagonami nie jezdze. KolejFan niech jezdzi ja unikam jak ognia i juz nigdy tym syfem nie pojade. I kropka

  • gutek – 11.09.2017

    nie EZTy tylko zakupić kilka szt PENDOLINO czyli wahadełko żeby jeszcze skrócić czasy przejazdu na Kraków/Katowice-Gdynia

  • Pasażer 57 – 11.09.2017

    Wątpliwą przyjemnością jest jazda przez pół polski ezt, wstać i rozprostować kości można tylko w przejściu, pod warunkiem ,że tam nikt nie pali papierosów.Lepiej słuchać dwóch osób rozmawiających w przedziale niż dziesięciu w wagonie, zresztą łatwiej poprosić dwie osoby o chwilę ciszy niż cały wagon:).Sześć godzin podróży w wagonie bezprzedziałowym jak dla mnie to za dużo.

  • z Podlasia – 11.09.2017

    @Pasażer 57No skoro jeździsz pociągami, w których bywa 3 osoby w przedziale... to rozumiem. Ale może by rozważyć 8 osób, lato, bez klimatyzacji, otwarte okna w przedziale i w korytarzu i nawet nie 6 ale 3 godziny podróży? A na której to trasie tak palą w ezt-ach w przejściach? Drugi rok już jeżdżę dartami i jakoś mi się takie przypadki nie zdarzyły.

  • Ju – 12.09.2017

    PIC powinno kupić jeszcze kilka EZT ale piętrowych. Świetnie sprawdziły i się składy KISS od Stadlera, które można łączyć z FLIRTami. Ponadto, jeden z czołowych polskich producentów wagonów-HCP powinien zacząć współpracę z polskim producentem lokomotyw tak aby zbudować wagonowe składy Push-pull.

  • dorm – 12.09.2017

    Ja ogólnie na ICkowe EZT nie narzekam, przyjemnie się jeździ, nie miałbym nic przeciwko kolejnym sztukom.

  • kolejFAN – 12.09.2017

    Karpie i flety to jakies nieporozumienie - ciasne i turpistyczne stukające shroty,Jeśli kupic ezty to coś konkretnego: giruno,Railjeta,kissy, czy piętrowe bombardiery. no i nowe wagony w dużej ilosci - MAV sie nie p..li tylko zamawia.

  • G.kolejarz – 12.09.2017

    Fakt Karpiki i Stadlery są ciasne .Jest to raczej doraźne rozwiązanie .Intercity powinno pomyśleć o czymś takim jak ETR 500 ,Ferrari to nie pomyłka -są takie pociągi, ICE od Siemensa lub tym Giruno tylko że to tez prototyp.Karpiki można odsprzedać PRom.

  • Krzychu – 13.09.2017

    @z Podlasia, dlaczego porównujesz nowe EZT z 30-letnimi wagonami 111A i na tej podstawie twierdzisz, że EZT są lepsze? Nowe EZT trzeba porównywać z nowymi/zmodernizowanymi wagonami, np. tymi z FPS z IC Mieszko. Normalnie ręce opadają.....

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.