TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Nowa jakość w Kluczborku. Koleje Śląskie dojechały Elfem na Opolszczyznę
InfoRail.pl - Opublikowano: 02.12.2019 08:45:37 1 komentarz
Nowa jakość w Kluczborku. Koleje Śląskie dojechały Elfem na Opolszczyznę

30 listopada był dniem szczególnym dla kilku miejscowości w województwie opolskim. Do Kluczborka dojechał pierwszy w historii pociąg Kolej Śląskich, a co za tym idzie nowa jakość obsługi pasażerów.

30 listopada był dniem szczególnym dla kilku miejscowości w województwie opolskim. Do Kluczborka dojechał pierwszy w historii pociąg Kolej Śląskich, a co za tym idzie nowa jakość obsługi pasażerów.

Promocyjny przejazd obsługiwany był Elfem, i to szczególnym, bo Powstańcem Śląskim. Skład zrobił na licznie przybyłych na stacje mieszkańcach czy to Olesna Śląskiego czy Kluczborka, a także położonego w województwie śląskim Lublińca bardzo pozytywne wrażenie. Część z nich wybrała się też na krótką przejażdżkę. Wrażenia mogły być tylko pozytywne.

Połączenie Katowic z Lublińcem wraca po kilku latach. Regularne kursy rozpoczną się 15 grudnia i będą obsługiwane przez Koleje Śląskie. Dla mieszkańców miejscowości położonych na trasie będzie to nowa jakość. Połączenia na tej trasie funkcjonowały bowiem za czasów Przewozów Regionalnych i były obsługiwane niczym innym jak EN57. Nic zatem dziwnego, że Elf zrobił tak dobre wrażenie. Aby go zobaczyć na stacjach pojawiały się całe rodziny, od dzieci aż po seniorów. Ci ostatni wspominali czasy świetności kolej z nadzieją, że teraz będzie podobnie.

Dobra taryfa

Proponujemy pasażerom połączenia w bardzo atrakcyjnych cenach – mówił obecny na promocyjnym przejeździe Prezes Kolei Śląskich Aleksander Drzewiecki. Jak wskazywał cena biletu za przejazd z Katowic do Kluczborka to 16 zł. Do Olesna pasażerowie pojadą za 14 zł, z Lublińca do Kluczborka za 6 zł, z Olesna do Kluczborka za 3 zł, zaś z Lublińca do Olesna za 4 zł.

6 połączeń

Koleje Śląskie będą oferowały sześć połączeń na trasie Katowice – Kluczbork w dni powszednie i pięć w weekendy. Tylko od pasażerów zależy czy pociągi będą jeździły pełne – mówił szef przewoźnika. Ceny biletów są tak atrakcyjne, że nie opłaca się jeździć samochodem. Liczymy, że pociągi będą pełne – dodawał.

Kłopotem jest natomiast infrastruktura. Już podczas inauguracyjnego przejazdy można było dostrzec, że Elf, którego prędkość maksymalna to 160 km/h, nie może w pełni wykorzystać swoich możliwości. Jak informowali przedstawiciele przewoźnika średnia prędkość na trasie to 80 km/h. Maksymalnie pociąg rozpędził się do 120 km/h, ale były też odcinki, gdzie musiał zwalniać do 40 km/h. Pełnię swoich możliwości, na co zwracali uwagę przedstawiciele przewoźnika, jednostka mogła wykorzystać w czasie okolicznościowego przejazdu do Warszawy. Wówczas Elf rozpędzał się do 160 km/h. 

Wrażenie robi natomiast wyremontowany dworzec w Kluczborku. Wizualnie bardzo ładny, jednak pusty w środku. Na szczęście jest kasa biletowa czynna 7 dni w tygodniu. Są też całkiem spore powierzchnie do wynajęcia. O wiele gorzej wygląda natomiast dworzec w Oleśnie, który zdecydowanie wymaga remontu. Prace na linii Kluczbork – Lubliniec trwają.

Niespodzianki dla pasażerów

Oprócz napojów i pysznego ciasta na pasażerów promocyjnego połączenia czekały również inne atrakcje. Czas umilały swoim regionalnym śpiewem panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Świerklańcu. Intersujące ciekawostki o linii Katowice – Kluczbork przekazał natomiast Arkadiusz Baron, autor książki "Dzieje Kolei Kluczbork-Tarnowskie Góry 1884-2016".

Inicjatywa marszałka

Powrót połączenia z Katowic do Kluczborka to inicjatywa marszałka województwa śląskiego. Do tej pory na tej trasie kursowały tylko pociągi Przewozów Regionalnych dwa razy dziennie. Z Kluczborka były też pociągi do Lublińca, gdzie trzeba było przesiadać się do pociągów Kolei Śląskich. Od 15 grudnia to się zmienia. Inicjatywa ta wspierana jest przez lokalnych samorządowców. Połączenie zachwalał i do korzystania z niego zachęcał m.in. burmistrz Olesna Sylwester Lewicki. Dziękował również Kolejom Śląskim, że we współpracy z Urzędem Marszałkowskim, zdecydowały się na uruchomienie połączenia.

Niewykluczone, że od powodzenia połączeń Katowice – Kluczbork będzie zależał dalszy rozwój siatki połączeń regionalnego przewoźnika, na inne regiony. A to może być jedynie z korzyścią dla pasażerów – taniej i bardziej komfortowo.

Złoty Elf

Warto jeszcze, korzystając z okazji przypomnieć, że złoty Elf, czyli Powstaniec Śląski to pociąg symbol. To projekt realizowany z inicjatywy Województwa Śląskiego w ramach obchodów 100-lecia Powstań Śląskich. Jako pojazd do naniesienia specjalnej identyfikacji wizualnej spośród całej floty wykorzystywanej przez Koleje Śląskie wybrany został należący do województwa pociąg typu EN76-009, czyli czteroczłonowy Elf pierwszej generacji. Zgodnie z założeniami "Powstaniec Śląski" będzie cieszyć oczy mieszkańców nie tylko w Roku Powstań Śląskich, ale również w kolejnych latach, przypominając o tym niezwykle istotnym wydarzeniu w historii naszego regionu.

Przypomnijmy, że podstawę taboru Kolei Śląskich stanowią właśnie Elfy, pierwszej i drugiej generacji, wyprodukowane przez polskiego producenta – bydgoską PESĘ.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Koleje Śląskie
Katowice
Kluczbork
Elf
PESA
  • yasny – 02.12.2019

    W regularnym rozkładzie maksimum komfortu, na który mogą liczyć pasażerowie na tej trasie to 14WE. W standardzie są na s8 'przypudrowane' EN57.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.