Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nie będzie kolei arktycznej?

inforail
11.02.2019 17:02
0 Komentarzy

Budowa trasykolejowej z fińskiego Rovaniemi do norweskiego portu Kirkenes nad MorzemBarentsa byłaby nierentowna – wynika z opublikowanej analizy przygotowanejprzez przedstawicieli Finlandii i Norwegii.

Według tego międzypaństwowego raportu, aby pokryć kosztyutrzymania linii arktycznej „wolumen przewozów towarowych w skali roku musiałbybyć na poziomie 2,5 mln ton”. Osiągnięcie takiej wielkości jest obecnie”nierealne” bez znaczących zmian w obrocie handlowym czy w kosztachróżnego rodzaju transportu. Wskazano również, że ze względu na rozwój turystykina obszarze Laponii projekty ułatwiające podróżowanie na te tereny i dalej dostrefy arktycznej byłyby „pożądane”, ale z wpływów z turystyki budowatrasy nie zostałaby sfinansowana ani “turystyka nie jest wystarczającąpodstawą” dla tego projektu.

W raporcie podkreślono, że aby w pełnej skali wykorzystaćkolej arktyczną, w tym z uwzględnieniem szlaku transportowego sięgającegoEuropy Środkowej, wymagane jest przede wszystkim „zwiększenie przepustowości”głównej fińskiej magistrali, a szczególnie na najbardziej ruchliwym odcinkuHelsinki-Tampere.

Budowa kolei arktycznej dla fińskich władz jest jednym zdługofalowych projektów rozwoju sieci kolejowej na terenie kraju, która połączypółnocną, arktyczną część Europy z pozostałą częścią kontynentu.

Jak przedstawiał to w ubiegłym roku fiński resorttransportu, trasa arktyczna miałaby być alternatywną drogą przewozową dlafińskiego eksportu i importu, a przez niezamarzające porty Morza Arktycznegootworzyłyby się nowe połączenia z Atlantykiem i szlakiem „północno-wschodnim”.Natomiast na południu trasa oznaczałaby połączenie z europejską sieciąkolejową, w tym z Rail Baltica przez planowany tunel podwodny między Tallinem iHelsinkami. Według wstępnych ministerialnych założeń licząca ok. 450 kmdługości linia z Rovaniemi do Kirkenes miałaby kosztować blisko 3 mld euro(większość po stronie fińskiej), a mogłaby być gotowa do 2030 roku.

Zadaniem międzypaństwowej fińsko-norweskiej grupy ds.projektu kolei arktycznej była także ocena projektu pod względem kwestiiśrodowiskowych oraz wpływu inwestycji na zamieszkującą tereny Laponii rdzennąludność – Saamów.

Z raportu wynika, że przeciwny budowie kolei jest fińskiparlament Saamów. Według władz tej mniejszości trasa kolejowa wpłynęłaby nazanieczyszczenie krajobrazu oraz hodowlę reniferów.W raporcie nie przedstawionożadnych dalszych działań, które mogłyby wesprzeć projekt. Jak podało wponiedziałkowym komunikacie fińskie ministerstwo transportu i łączności, jeśliw przyszłości zapadłaby decyzja o kontynuacji projektu, wymagałoby to wolipolitycznej w obu krajach. Zwrócono jednocześnie uwagę na długi i wieloetapowyprocesu planowania czy uzyskiwania pozwoleń – różny w obu krajach. Z tegowzględu w najszybszym możliwym wariancie sam proces planowania i budowy oszacowanona okres przynajmniej 15 lat. W przygotowaniu międzypaństwowego raportu opróczresortów transportu i łączności oraz środowiska obydwu krajów oraz podległychim urzędów udział brały także władze regionalne oraz przedstawicielemniejszości narodowych zamieszkujących północne obszary Finlandii i Norwegii.


Komentarze