TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Newag z umową na 3 lokomotywy dla PKP Cargo
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 25.10.2018 13:05:43 1 komentarz
Newag z umową na 3 lokomotywy dla PKP Cargo

PKP Cargo SA podpisały w czwartek umowę z nowosądecką firmą Newag SA na zakup trzech lokomotyw elektrycznych Dragon 2. Wartość kontraktu, który ma zostać zrealizowany do końca tego roku wynosi ponad 45 mln zł netto.

PKP Cargo SA podpisały w czwartek umowę z nowosądecką firmą Newag SA na zakup trzech lokomotyw elektrycznych Dragon 2. Wartość kontraktu, który ma zostać zrealizowany do końca tego roku wynosi ponad 45 mln zł netto.

Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który uczestniczył w podpisaniu umowy, jest ona przykładem na to, że rząd PiS dotrzymuje powziętej trzy lata temu deklaracji, że polscy producenci będą partnerami przewoźników kolejowych nadzorowanych przez państwo polskie.

"Newag to jest jedno z tych miejsc w Polsce, gdzie polscy inżynierowie realizują projekty na najwyższym światowym poziomie" - zaznaczył szef resortu infrastruktury i podziękował przedstawicielom nowosądeckiej firmy, że poprzez realizację lokomotywy Dragon 2 wpisuje się ona i uczestniczy w rządowym programie Luxtorpeda 2.0.

"Efekt jest w postaci jednej z najnowocześniejszych lokomotyw, której może pozazdrościć konkurencja (…). Newag wpisuje się w produkcję pojazdów kolei przyszłości" - ocenił Adamczyk.

Dragon 2 to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna, w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2. Jej przeznaczeniem jest prowadzenie ciężkich składów towarowych. Jak podkreślają przedstawiciele spółki, pojazd został zaprojektowany przez polskich inżynierów i w pełni wyprodukowany w kraju. 78 proc. komponentów użytych do budowy tej lokomotywy pochodzi od polskich producentów.

Lokomotywa ma doskonałe parametry trakcyjne dla prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Maksymalna siła pociągowa przy rozruchu, wynosząca aż 410 kN pozwala samodzielnie prowadzić składy o masie brutto ponad 4 tys. ton.

Dragon 2 został zaprojektowany w systemie modułowym. Lokomotywa jest wyposażona w moduł dojazdowy – silnik spalinowy o mocy 520 kW, umożliwiający krótkie przejazdy po liniach niezelektryfikowanych i na bocznicach. Ponadto Dragon 2 będzie tańszy w użytkowaniu niż starsze lokomotywy. To m.in. dlatego, że w lokomotywie zabudowano przekształtniki oparte na węgliku krzemu (SiC), zapewniające bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach, zmniejszenie poziomu hałasu, ograniczenie strat energii o 50 proc. oraz zmniejszenie rozmiarów i masy urządzeń o 60 proc.

Odbiorcą trzech pierwszych lokomotyw nowego typu jest polski przewoźnik towarowy PKP Cargo. Prezes tej spółki Czesław Warsewicz zaznaczył, że ich zakup wpisuje się w strategię rozwoju firmy.

"Jest to kamień milowy w unowocześnieniu naszego taboru, przede wszystkim w odpowiedzi na potrzeby rynku zgłaszane przez naszych klientów. Wzmacniamy naszą pozycję, jako lidera w przewozach towarowych w Polsce, ale także naszą pozycję w Europie" - zaznaczył prezes PKP Cargo.

Zakup lokomotyw Dragon 2 – zauważył Warsewicz - jest elementem strategii rozwoju spółki, poszerzającym jej zdolność przewozową. "Specjalizacja, w której chcemy się rozwijać to przewozy intermodalne (transport koleją ładunków w kontenerach – przyp. PAP) w korytarzu północe- południe, gdzie potencjał demograficzny i przewozowy jest duży" - zaznaczył prezes.

Według niego kontrakt z Newagiem jest kolejnym działaniem inwestycyjnym spółki w tym roku, obok modernizacji 98 lokomotyw spalinowych i trwającego przetargu na zakup tysiąca platform do przewozu kontenerów. Prezes Warsewicz poinformował PAP, że w przyszłym roku spółka może kupić kolejnych siedem lokomotyw klasy Dragon 2.

Umowa na zakup trzech Dragonów to niejedyny przykład współpracy biznesowej PKP CARGO i Newagu. W maju podpisany został kontrakt na modernizację 60 lokomotyw spalinowych SM44 ze zmianą tej serii na ST48, o wartości 388 mln zł netto. Pierwsze egzemplarze odnowionych lokomotywy zostały już przez Newag przekazane, kolejne będą sukcesywnie wzmacniać park taborowy PKP CARGO.

PKP CARGO S.A., podały, że realizując ambitny program taborowy, planują zakup kolejnych lokomotyw. W październiku opublikowane zostało ogłoszenie o rozpoznaniu rynku w zakresie pozyskania nowych lokomotyw cztero- lub sześcioosiowych. Badanie rynku dotyczy pojazdów jedno-, dwu- i wielosystemowych, z modułami dojazdowymi i bez nich. Analiza propozycji producentów pokaże, jakiego typu pojazdy, o jakich możliwościach technicznych, trakcyjnych będzie można kupić, co pozwoli w przyszłości na lepsze przygotowanie przetargów.

Prezes Newag SA Zbigniew Konieczek zauważył, że dostawa nowych pojazdów sprawia, że po ponad 30 latach po raz pierwszy do polskiego narodowego przewoźnika trafia lokomotywa sześcioosiowa krajowej produkcji.

"Jestem bardzo dumny, że lokomotywa Dragon 2 trafi do PKP Cargo, ale oprócz tych lokomotyw produkujemy również elektryczne zespoły trakcyjne, które jeżdżą praktycznie w całej Polsce. Obecnie produkujemy pociągi metra, które będą jeździły w stolicy Bułgarii Sofii. Robimy też pociągi do Włoch. Cały czas rozwijamy firmę. Myślimy o ekspansji na kolejne rynki" – dodał Koniczek.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Newag
lokomotywa
PKP CARGO
Dragon2
  • przemas22223 – 25.10.2018

    Ciekawy jestem czy Dragon2 pojawi się w Szczecinie, zapewne nie. Będzie jak samo jak z Siemens Vectron EU46.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.