NCBiR rozdało kasę na kolejową infrastrukturę
Narodowe CentrumBadan i Rozwoju oraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały, w ramachwspólnego przedsięwzięcia, 10 najlepszych projektów badawczo-rozwojowychsłużących polskiej kolei. Na wsparcie przedsięwzięć przeznaczono łącznie ponad35 mln zł.
Cele? Stworzenie nowoczesnych systemów informatycznychpoprawiających bezpieczeństwo, opracowanie rozwiązań ograniczających wpływkolei na otoczenie, wdrożenie technologii dla zapewnienia sprawniejszegoutrzymania i modernizacji infrastruktury oraz podniesienia komfortu podróżnych.
„BRIK” – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej” toprogram wsparcia badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastrukturykolejowej, realizowany wspólnie przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – agencjęwykonawczą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – oraz PKP Polskie LinieKolejowe S.A. W ogłoszonym pod koniec ubiegłego roku konkursie złożonychzostało 30 wniosków, ostatecznie do dofinansowania wybrano 10 nowatorskichprojektów.
– Projekty powstałe dzięki współpracy NCBR i PLK podniosąstandard życia Polaków, a także przełożą się na wzrost innowacyjności ikonkurencyjności transportu kolejowego do roku 2O26 – mówi Jarosław Gowin,wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego.
Nowe rozwiązania mają poprawić efektywną eksploatację izarządzanie infrastrukturą, co zapewni jej większą dostępność. Działania teprzyczynią się także do zagwarantowania pasażerom wysokiej niezawodnościprzewozów kolejowych. Właśnie temu służyć będzie realizacja wyłonionych wkonkursie przedsięwzięć.
– Wspólne Przedsięwzięcie z PLK nie tylko uzupełniaportfolio NCBR w zakresie projektów kolejowych, ale też wzmacnia naszą rolęjako jednego z głównych ośrodków wspierania innowacji, służących zarównogospodarce, jak i społeczeństwu – zauważa prof. Maciej Chorowski, dyrektorNarodowego Centrum Badań i Rozwoju. – Jestem przekonany, że projekty, którebędę realizowane w ramach przedsięwzięcia BRIK, pomogą przestawiać polskąinfrastrukturę kolejową na zupełnie nowe tory – dodaje.
Najwyżej oceniony przez ekspertów został projekt konsorcjumPolskiego Centrum Fotoniki i Światłowodów i firm InPhoTech Sp. z o.o. orazMaxer-Inżynierskie Wsparcie Techniczne, którego efektem będzie opracowanie orazwdrożenie systemu pomiaru temperatur szyn kolejowych. Nowatorska technologiabędzie umożliwiała zdalne wykrywanie potencjalnych zagrożeń oraz bezpośredniowysłała dane do systemów informatycznych PLK.
– Innowacyjne rozwiązania wkraczają także na kolej. Tak dużyprogram badawczy, dedykowany infrastrukturze kolejowej, pozwoli na wprowadzenieszeregu nowoczesnych rozwiązań przyjaznych podróżnym i środowisku. Nowoczesnesystemy informacyjne i technologie wpłyną na poprawę bezpieczeństwa orazusprawnienie procesu utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej –podsumowuje Włodzimierz Żmuda, członek Zarządu PKP Polskich Linii KolejowychS.A., dyrektor ds. rozwoju i przygotowania inwestycji.
Największe dofinansowanie, w kwocie ponad 2,8 mln zł,trafiło natomiast do konsorcjum, którego liderem jest Instytut Kolejnictwa.Efektem współpracujący kadry instytutu i spółek Siled Sp. z o.o., ZakładAutomatyki i Urządzeń Pomiarowych AREX Sp. z o.o. oraz ABZ Consulting Sp. zo.o. będzie opracowanie systemu zarządzania, sterowania i monitorowania oświetleniaterenów kolejowych. Takie rozwiązanie umożliwi np. dostosowanie oświetlenia dorzeczywistego ruchu pociągów na stacjach oraz obecności podróżnych na peronach.
Na uwagę zasługują również rozwiązania, które bezpośrednioprzyczynią się do ograniczenia negatywnego wpływu transportu kolejowego naludzi i środowisko. Politechnika Warszawska, Instytut Kolejnictwa i InstytutOchrony Środowiska w konsorcjum z Budimex S.A. i Tines S. A. będą wspólnieposzukiwać rozwiązania, które umożliwi ochronę przed drganiami emitowanymiprzez ruch kolejowy. Natomiast innowacyjne panele fotowoltaiczne zintegrowane zekranem akustycznym, nad którymi będzie pracował zespół z Instytutu Metalurgiii Inżynierii Materiałowej PAN, Akademii Wojsk Lądowych oraz PolitechnikiWrocławskiej, nie tylko ograniczą hałas dobiegający z torowisk, ale mogą takżeznaleźć zastosowanie w infrastrukturze drogowej.
Wnioskodawcy mogli składać swoje projekty w pięciu obszarachtematycznych. Były to: digitalizacja i przetwarzanie parametrów ruchukolejowego, zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego naśrodowisko, zwiększenie dostępności i trwałości obiektów związanych z obsługąpodróżnych, zwiększenie odporności infrastruktury kolejowej na czynnikiklimatyczne i ingerencję osób trzecich oraz usprawnienie procesu utrzymania imodernizacji infrastruktury kolejowej.
Nabór wniosków prowadzony był od 30 października 2017 r. do12 stycznia 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie potrwa do końca 2023 roku.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze