TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Na trasę Warszawa – Białystok najlepsza byłaby … ósemka?
InfoRail.pl - Opublikowano: 29.06.2020 15:45:46
Na trasę Warszawa – Białystok najlepsza byłaby … ósemka?

Jakiś czas temu na łamach InfoRail.pl pisaliśmy o połączeniach na trasie Warszawa – Białystok, opierając się na odpowiedzi na interpelację posła Jarosława Zielińskiego, przesłaną przez wiceministra Andrzeja Bittela.

Jakiś czas temu na łamach InfoRail.pl pisaliśmy o połączeniach na trasie Warszawa – Białystok, opierając się na odpowiedzi na interpelację posła Jarosława Zielińskiego, przesłaną przez wiceministra Andrzeja Bittela.

Pytający nie jest usatysfakcjonowany przekazanymi informacjami, stąd też podejmuje ciekawą polemikę z przedstawicielem resortu, dotyczącą m.in. lokomotyw prowadzących pociągi na wskazanej trasie. Przypomnijmy, że Andrzej Bittel wskazał, że na odcinku Warszawa–Białystok na chwilę obecną nie ma prędkości rozkładowej do 160 km/h. Poseł Zieliński tymczasem stwierdził, że przedmiot jego wniosku nie został dobrze zrozumiany i napisał, że pociągi na odcinku Warszawa-Białystok kursują z prędkością maksymalną do 130 km/h, co jest przecież prędkością do 160 km/h, a ponadto jest to prędkość wyższa niż możliwa do osiągnięcia przez pociąg "Hańcza" przy lokomotywie EU07, która aktualnie jest wykorzystywana do prowadzenia tego pociągu. Jest to fakt, popularna siódemka może rozpędzić się do 125 km/h, a więc brakuje 5 km/h. Oczywiście wielu może powiedzieć, że jest to klasyczne czepianie się. Poseł bowiem dalej zadaje pytanie: w jaki sposób prowadzona jest gospodarka taborem trakcyjnym, jeśli kilka lat temu możliwe było zapewnienie dla pociągu "Hańcza" lokomotywy EP09 (prędkość maksymalna160 km/h), a obecnie brak jest takiej możliwości? Dlaczego umowa między Ministerstwem a przewoźnikiem pozwala na takie sytuacje?

Jak widać obie strony mają swoje racje. Aby je pogodzić należałoby do obsługi pociągu "Hańcza" skierować lokomotywę EP08. Oczywiście tymczasowo, bo powszechnie przecież wiadomo, że za jakiś czas do Białegostoku mamy jeździć 160 km/h a pociągi będą prowadzone Griffinami, które są sukcesywnie dostarczane do PKP Intercity. W tym kontekście jednak pojawia się pytanie czy o przyszłość lokomotyw EP08. Jak widać są one potrzebne i nadal powinny być przez przewoźnika eksploatowane. Być może nawet – przy kolejnych remontach siódemek – warto byłoby rozważyć możliwość przebudowania ich do standardu EP08. Lokomotyw tych w taborze PKP Intercity jest zaledwie kilka, ale – co istotne – są one szybsze niż klasyczne EP07. Póki co spółka takich planów chyba nie ma...  


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
lokomotywa
EP08
EP07
Białystok