Mniej EIP/EIC, więcej IC/TLK. Z Warszawy do Opola i Wrocławia
W odpowiedzi na interpelację Posła Tomasza Kostusia wsprawie zmian w rozkładzie jazdy pociągów kursujących w relacji Warszawa –Opole – Warszawa wiceminister Andrzej Bittel podał, że spadała liczba pociągów kategoriiEIP i EIC. Więcej jest za to InterCity i TLK.
Pociąg nr 16100/61100″Kresowiak” relacji Warszawa Wsch. – Wrocław Gł. – Warszawa Wsch. oraz pociągnr 61100/1 „Kmicic” relacji Wrocław Gł. – Warszawa Wsch. kursowały w rocznymrozkładzie jazdy pociągów 2017/18 (dalej: „RRJ”), czyli do dnia 8 grudnia 2018r. Brak ww. pociągów w RRJ 2018/19 spowodowany jest zmianą układu połączeń pociągówPKP Intercity S.A. oraz dostosowaniem oferty przewozowej do planowanychzamknięć torowych, w związku z koniecznością przeprowadzenia pracinwestycyjnych w obszarze infrastruktury kolejowej. Niemniej w RRJ 2018/19 naciągu komunikacyjnym Opole – Warszawa do dyspozycji podróżnych zaplanowano 18pociągów PKP Intercity S.A. – jest to taka sama liczba połączeń jaka byłazaplanowana do końca obowiązywania RRJ 2017/18 tzn. do dnia 8 grudnia 2018 r.
Ponadto Bittel poinformował,że w ramach I cyklu zmienionej organizacji ruchu pociągów ważnej od 9 grudnia2018 r. do 9 marca 2019 r., w weekendy dojazd z Opola do Warszawy w godzinachwieczornych zapewnia pociąg nr 6150 IC „Śnieżka” relacji Szklarska Poręba Górna– Warszawa Wsch. odjazd ze stacji Opole Gł. o godzinie 19:07 (kursujący wsoboty i niedziele oraz 26.XII.2018, 01.I). W kierunku przeciwnym do dyspozycjipodróżnych powrót w godzinach wieczornych z Warszawy do Opola zapewniony jestprzez pociąg nr 1608/9 EIC „Ślęża” relacji Warszawa Wsch. – Wrocław Gł. odjazdze stacji Warszawa Centralna o godzinie 17:52 (kursujący oprócz sobót i 24,25.XII.2018) oraz pociąg nr 16170/16190 IC „Karkonosze” relacji Białystok –Jelenia Góra/ Szklarska Poręba Górna odjazd ze stacji Warszawa Centralna ogodzinie 23:20 (kursujący codziennie).
Poniższa tabelaprzedstawia porównanie liczby pociągów na trasie Warszawa – Opole – Warszawa:
Kategoria handlowa |
Liczba pociągów w okresie |
Liczba pociągów w okresie |
Liczba pociągów w okresie |
TLK / IC |
10 |
10 |
12 |
EIP / EIC |
8 |
8 |
6 |
razem |
18 |
18 |
18 |
W ocenie zarównoorganizatora przewozów jak i samego przewoźnika zaplanowana w RRJ 2018/19siatka połączeń na ciągu komunikacyjnym Opole – Warszawa – Opole jestwystarczająca i pozostaje na takim samym poziomie jak w poprzednim RRJ –stwierdził Bittel.
Ze względu narealizowane w szerokim zakresie prace inwestycyjne w obszarze infrastrukturykolejowej na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe,zarówno RRJ 2017/18 i RRJ 2018/19 został podzielony na pięć korekt rozkładujazdy pociągów. Bittel podkreśla, że zmiany godzin kursowania pociągów PKPIntercity są skutkiem ww. prac, które wymuszają na modernizowanych odcinkachprzerwy w ruchu pociągów lub prowadzenie ruchu jednotorowego dwukierunkowego,co powoduje konieczność zmian zarówno godzin odjazdów, jak i tras przejazdówpociągów.
Informacje dotycząceliczby pociągów kategorii Express InterCity Premium (EIP) zestawionych zjednostek ED250 obsługujących połączenia na trasie Warszawa – Opole – Warszawaw latach 2015-2019 prezentuje poniższa tabela:
rok 2015 |
rok 2016 |
rok 2017 |
rok 2018 |
rok 2019 |
8 |
8 |
6 |
6 / 4 |
4 |
PKP Intercity zewzględu na ograniczoną liczbę dostępnych składów ED250 nie planuje w ramach RRJ2018/19 uruchomienia większej liczby pociągów kategorii EIP na trasie Warszawa– Opole.
W długoterminowejperspektywie PKP Intercity przewoźnik planuje kursowanie w cyklu 4-godzinnympociągów komercyjnych EIP / EIC na trasie Warszawa – Opole – Warszawa. Należyzaznaczyć, że pociągi EIP i EIC nie są objęte umową o świadczenie usługpublicznych zawieraną pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu i PKPIntercity. Uruchamiane są zatem na własne ryzyko ekonomiczne przewoźnika.Oprócz pociągów komercyjnych, do dyspozycji podróżnych będą uruchamiane przezspółkę pociągi kategorii handlowej TLK i IC, które objęte są dofinansowaniemprzez ministra właściwego do spraw transportu. Liczba uruchamianych pociągówbędzie zależna od wyników przeprowadzonych analiz popytowych i finansowych orazmożliwości finansowych Ministra Infrastruktury w zakresie objęcia przewozówdofinansowaniem w ramach rocznej umowy o świadczenie usług w zakresiepublicznego transportu zbiorowego.
W odniesieniu dodanych dotyczących frekwencji w pociągach na trasie Opole – Warszawa w latach2015-2018 objęte zapytaniem stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa PKP Intercity izgodnie z obowiązującymi przepisami posiadają wartość gospodarczą (zawieram.in. analizę przemieszczeń pasażerów), co do których zostały podjęte niezbędnedziałania w celu zachowania ich poufności. Ujawnienie całości lub w częściinformacji dotyczącej obłożenia pociągów na ww. trasie może negatywnie wpłynąćna pozycję PKP Intercity na rynku. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy,że spełnione zostały wszystkie warunki do uznania za tajemnicę przedsiębiorstwawskazane w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Dane te nie zostałyzatem podane przez resort.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze