Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mniej EIP/EIC, więcej IC/TLK. Z Warszawy do Opola i Wrocławia

inforail
07.01.2019 08:31
0 Komentarzy

W odpowiedzi na interpelację Posła Tomasza Kostusia wsprawie zmian w rozkładzie jazdy pociągów kursujących w relacji Warszawa –Opole – Warszawa wiceminister Andrzej Bittel podał, że spadała liczba pociągów kategoriiEIP i EIC. Więcej jest za to InterCity i TLK.

Pociąg nr 16100/61100″Kresowiak” relacji Warszawa Wsch. – Wrocław Gł. – Warszawa Wsch. oraz pociągnr 61100/1 „Kmicic” relacji Wrocław Gł. – Warszawa Wsch. kursowały w rocznymrozkładzie jazdy pociągów 2017/18 (dalej: „RRJ”), czyli do dnia 8 grudnia 2018r. Brak ww. pociągów w RRJ 2018/19 spowodowany jest zmianą układu połączeń pociągówPKP Intercity S.A. oraz dostosowaniem oferty przewozowej do planowanychzamknięć torowych, w związku z koniecznością przeprowadzenia pracinwestycyjnych w obszarze infrastruktury kolejowej. Niemniej w RRJ 2018/19 naciągu komunikacyjnym Opole – Warszawa do dyspozycji podróżnych zaplanowano 18pociągów PKP Intercity S.A. – jest to taka sama liczba połączeń jaka byłazaplanowana do końca obowiązywania RRJ 2017/18 tzn. do dnia 8 grudnia 2018 r.

Ponadto Bittel poinformował,że w ramach I cyklu zmienionej organizacji ruchu pociągów ważnej od 9 grudnia2018 r. do 9 marca 2019 r., w weekendy dojazd z Opola do Warszawy w godzinachwieczornych zapewnia pociąg nr 6150 IC „Śnieżka” relacji Szklarska Poręba Górna– Warszawa Wsch. odjazd ze stacji Opole Gł. o godzinie 19:07 (kursujący wsoboty i niedziele oraz 26.XII.2018, 01.I). W kierunku przeciwnym do dyspozycjipodróżnych powrót w godzinach wieczornych z Warszawy do Opola zapewniony jestprzez pociąg nr 1608/9 EIC „Ślęża” relacji Warszawa Wsch. – Wrocław Gł. odjazdze stacji Warszawa Centralna o godzinie 17:52 (kursujący oprócz sobót i 24,25.XII.2018) oraz pociąg nr 16170/16190 IC „Karkonosze” relacji Białystok –Jelenia Góra/ Szklarska Poręba Górna odjazd ze stacji Warszawa Centralna ogodzinie 23:20 (kursujący codziennie).

Poniższa tabelaprzedstawia porównanie liczby pociągów na trasie Warszawa – Opole – Warszawa:

Kategoria handlowa

Liczba pociągów w okresie
od 2 IX 2018 do 20 X 2018

Liczba pociągów w okresie
od 21 X 2018 do 8 XII 2018

Liczba pociągów w okresie
od 9 XII 2018 do 9 III 2019

TLK / IC

10

10

12

EIP / EIC

8

8

6

razem

18

18

18

W ocenie zarównoorganizatora przewozów jak i samego przewoźnika zaplanowana w RRJ 2018/19siatka połączeń na ciągu komunikacyjnym Opole – Warszawa – Opole jestwystarczająca i pozostaje na takim samym poziomie jak w poprzednim RRJ –stwierdził Bittel.

Ze względu narealizowane w szerokim zakresie prace inwestycyjne w obszarze infrastrukturykolejowej na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe,zarówno RRJ 2017/18 i RRJ 2018/19 został podzielony na pięć korekt rozkładujazdy pociągów. Bittel podkreśla, że zmiany godzin kursowania pociągów PKPIntercity są skutkiem ww. prac, które wymuszają na modernizowanych odcinkachprzerwy w ruchu pociągów lub prowadzenie ruchu jednotorowego dwukierunkowego,co powoduje konieczność zmian zarówno godzin odjazdów, jak i tras przejazdówpociągów.

Informacje dotycząceliczby pociągów kategorii Express InterCity Premium (EIP) zestawionych zjednostek ED250 obsługujących połączenia na trasie Warszawa – Opole – Warszawaw latach 2015-2019 prezentuje poniższa tabela:

rok 2015
RRJ 2014/2015

rok 2016
RRJ 2015/2016

rok 2017
RRJ 2016/2017

rok 2018
RRJ 2017/2018

rok 2019
RRJ 2018/2019

8

8

6

6 / 4

4

PKP Intercity zewzględu na ograniczoną liczbę dostępnych składów ED250 nie planuje w ramach RRJ2018/19 uruchomienia większej liczby pociągów kategorii EIP na trasie Warszawa– Opole.

W długoterminowejperspektywie PKP Intercity przewoźnik planuje kursowanie w cyklu 4-godzinnympociągów komercyjnych EIP / EIC na trasie Warszawa – Opole – Warszawa. Należyzaznaczyć, że pociągi EIP i EIC nie są objęte umową o świadczenie usługpublicznych zawieraną pomiędzy ministrem właściwym do spraw transportu i PKPIntercity. Uruchamiane są zatem na własne ryzyko ekonomiczne przewoźnika.Oprócz pociągów komercyjnych, do dyspozycji podróżnych będą uruchamiane przezspółkę pociągi kategorii handlowej TLK i IC, które objęte są dofinansowaniemprzez ministra właściwego do spraw transportu. Liczba uruchamianych pociągówbędzie zależna od wyników przeprowadzonych analiz popytowych i finansowych orazmożliwości finansowych Ministra Infrastruktury w zakresie objęcia przewozówdofinansowaniem w ramach rocznej umowy o świadczenie usług w zakresiepublicznego transportu zbiorowego.

W odniesieniu dodanych dotyczących frekwencji w pociągach na trasie Opole – Warszawa w latach2015-2018 objęte zapytaniem stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa PKP Intercity izgodnie z obowiązującymi przepisami posiadają wartość gospodarczą (zawieram.in. analizę przemieszczeń pasażerów), co do których zostały podjęte niezbędnedziałania w celu zachowania ich poufności. Ujawnienie całości lub w częściinformacji dotyczącej obłożenia pociągów na ww. trasie może negatywnie wpłynąćna pozycję PKP Intercity na rynku. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy,że spełnione zostały wszystkie warunki do uznania za tajemnicę przedsiębiorstwawskazane w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Dane te nie zostałyzatem podane przez resort.


Komentarze