TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Metropolia zapewni finansowanie dodatkowych kursów pociągów
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 24.04.2019 09:05:20
Metropolia zapewni finansowanie dodatkowych kursów pociągów

W najbliższych miesiącach Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza rozpocząć zamawianie dodatkowych kursów pociągów Kolei Śląskich na swoim terenie.

W najbliższych miesiącach Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza rozpocząć zamawianie dodatkowych kursów pociągów Kolei Śląskich na swoim terenie. W środę zgromadzenie Metropolii ma przegłosować przeznaczenie na ten cel kwoty 1,2 mln zł ze swojego budżetu.

O zamówieniu przez Metropolię dodatkowych kursów pociągów, a także wprowadzeniu obejmującej kolej oferty taryfowo-biletowej, tzw. Metrobiletu, odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek mówił m.in. w połowie kwietnia, podczas targów Silesia Komunikacja w Sosnowcu.

Teraz, na najbliższą, środową sesję zgromadzenia GZM, przygotowano uchwałę zapewniającą finansowanie pomocy udzielanej pod tym kątem władzom woj. śląskiego.

Zgodnie z uzasadnieniem projektu uchwały, umieszczonym w biuletynie informacji publicznej GZM, kwota pomocy zostanie wykorzystana na sfinansowanie dodatkowych połączeń kolejowych - zgodnie z porozumieniem z października ub. roku, dotyczącym rozszerzenia obowiązującego na terenie GZM systemu taryfowo-biletowego w ramach tzw. Metrobiletu.

"W efekcie mieszkańcy Metropolii będą mogli skorzystać zarówno z nowej zintegrowanej oferty biletu autobusowo-kolejowego pn. +Metrobilet+ oraz z dodatkowych połączeń kolejowych w obrębie GZM" - napisano w uzasadnieniu.

Będzie to początek realizacji założeń tzw. kolei metropolitalnej, na podstawie przedstawionej z końcem stycznia br. koncepcji przygotowanej przez ekspertów Politechniki Śląskiej. Planowany pierwszy etap przedsięwzięcia to tzw. dogęszczenie połączeń na istniejących trasach kolejowych: Gliwice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Tarnowskie Góry – Tychy Miasto.

Nawiązując na targach Silesia Komunikacja do założeń koncepcji kolei metropolitalnej, Kwitek przypomniał, że zakładany na lata 2019-21 pierwszy etap ich wdrażania to zwiększenie pracy przewozowej na istniejących głównych liniach. "To już rozpoczęliśmy, w tej chwili trwają negocjacje" - informował.

"Pierwszy element to integracja taryfowa (organizowanej przez Metropolię komunikacji miejskiej – PAP) z Kolejami (Śląskimi – PAP). Zwiększymy również pracę przewozową kolei: Metropolia przeznaczy w tym roku na ten 1,2 mln zł; mam nadzieję, że od czerwca na tory ruszą kolejne składy na wymagające tego główne linie" - zaznaczył członek zarządu Metropolii.

"Największym problemem, mimo rozbudowanej infrastruktury kolejowej, okazują się +wąskie gardła+, które powodują, że nie może być zachowana stała częstotliwość kursowania pociągów, nie mogą być stosowane +równe takty+, są też kwestie priorytetyzacji. Jesteśmy tu na bieżąco w kontakcie z urzędem marszałkowskim, z Kolejami Śląskimi, a oni - z Polskimi Liniami Kolejowymi" - sygnalizował Kwitek.

Według wcześniejszych informacji GZM zamierza także kupić w ciągu trzech lat – pod kątem zwiększenia pracy eksploatacyjnej przez należące do woj. śląskiego Koleje Śląskie – tabor kolejowy za ok. 250 mln zł. W kolejnych etapach, rozplanowanych wstępnie do 2036 r., zakładane są m.in. budowa nowych połączeń, w tym do lotniska Katowice, czy budowa nowych przystanków.

Na sosnowieckich targach Kwitek zapowiedział też, że Metrobilet, czyli wspólną taryfę na komunikację miejską i kolej, GZM zamierza wprowadzić "jeszcze w tym roku". Podkreślił, że Metrobilet będzie na terenie GZM pierwszym biletem obejmującym komunikację miejską i kolej, którego dystrybutorem będzie m.in. Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), czyli komórka Metropolii organizująca w jej imieniu komunikację publiczną.

Metrobilet ma być rozpowszechniany w sieci sprzedaży ZTM, obejmującej ponad 1 tys. punktów i dostępny na funkcjonującej Śląskiej Karcie Usług Publicznych.

Według ubiegłorocznego porozumienia władz Metropolii i województwa koncepcja Metrobiletu zakłada podział Metropolii na sześć stref. Pięć z nich obejmuje leżące w granicach GZM odcinki poszczególnych linii kolejowych prowadzących do Katowic, szósta – samą stolicę regionu.

Wszystkie bilety mają zapewniać możliwość korzystania z komunikacji miejskiej na terenie całej Metropolii: najtańszy z nich, za 119 zł – dodatkowo przejazdy pociągami KŚ na terenie Katowic, droższy – za 179 zł dodatkowo przejazdy KŚ na terenie Katowic i jedną z wybranych linii (w odpowiadającej jej strefie dojazdowej), a najdroższy – za 229 zł – wszystkimi pociągami KŚ w obrębie GZM.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny. Od początku br. GZM przejęła organizację komunikacji miejskiej na swoim terenie.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
GZM
Koleje Śląskie
bilet