Metropolia dofinansuje 40 pociągów Kolei Śląskich

inforail
13.12.2019 07:45
0 Komentarzy

Kursy 40 pociągówKolei Śląskich dofinansuje od nowego rozkładu jazdy, wchodzącego w życie 15grudnia br., Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Samorządy przeznaczą na tencel 6 mln zł; najwięcej dodatkowych pociągów pojedzie między Gliwicami aKatowicami.

Na trasie S1 Kolei Śląskich Gliwice-Katowice, którąpodróżuje najwięcej pasażerów, dofinansowanych zostanie 16 połączeń. Dotowaneprzez GZM kursy pojawią się też na trasie S1 w relacjach Dąbrowa GórniczaZąbkowice-Gliwice (9 połączeń) i Sosnowiec Główny-Gliwice (2 połączenia)

Ponadto, dofinansowane przez GZM połączenia pojawią się naodcinkach: Tychy Lodowisko-Katowice (6 połączeń), Tychy Lodowisko-Sosnowiec (4połączenia) i Tychy Lodowisko-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (1 połączenie).Nowością będą dwa połączenia na trasie Katowice-Mikołów.

„Idziemy w stronę utworzenia Kolei Metropolitalnej. Wzrostliczby połączeń między miastami w oparciu o istniejącą infrastrukturę to pierwszyetap tworzenia tego systemu. Chcemy, aby zmiany były widoczne dla pasażerów ibyły sygnałem, że transport kolejowy ma u nas duży potencjał rozwoju” –zadeklarował odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.

„Po pierwszych bardzo dobrych doświadczeniach we współpracyz Urzędem Marszałkowskim, polegających na sfinansowaniu 15 połączeń KoleiŚląskich w obecnym rozkładzie jazdy, zdecydowaliśmy, że konieczne jestrozwijanie tego modelu współdziałania. Od grudnia będzie realizowanych 40kursów, które zostaną sfinansowane z budżetu Metropolii” – dodał Kwitek.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd dla regionu – skupia 41 miast i gmin centralnej częściwoj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jejustawowych zadań jest transport publiczny.

Zgodnie z intencją miast i gmin członkowskich Metropolii, od1 stycznia 2019 r. odpowiada ona – poprzez swoją jednostkę, Zarząd TransportuMetropolitalnego (ZTM) – za całość komunikacji miejskiej na swoim obszarze.

Od początku tworzenia GZM jej przedstawiciele akcentowali,że podstawą transportu publicznego na tym terenie powinien być transportszynowy, który przez ostatnich 30 lat tracił tam na znaczeniu. Deklarując wolęodwrócenia tendencji, samorządowcy w ub. roku zamówili opracowanie koncepcjitzw. Kolei Metropolitalnej (jest ona już gotowa).

Po integracji systemu taryfowo-biletowego komunikacjimiejskiej na terenie ok. 50 miast i gmin, Metropolia we współpracy z urzędemmarszałkowskim w połowie br. wprowadziła Metrobilet, czyli bilet okresowy,umożliwiający podróżowanie autobusami, tramwajami i trolejbusami organizowanymiprzez ZTM oraz pociągami Kolei Śląskich. Emitują go Koleje Śląskie; sprzedajeZTM.

W ostatnich tygodniach przedstawiciele Metropoliiprzekazali, że marszałek woj. śląskiego uzależnił dalszą współpracę przyMetrobilecie od pełnego finansowania przez GZM pociągów w jej obrębie.Marszałek zaproponował, aby od 2021 r. wszystkie połączenia kolejowe wgranicach Metropolii były pokrywane w 100 proc. przez miasta GZM, a pociągi,których GZM rozważa zakup, były wykorzystywane jako tabor na tych połączeniach.

Metropolia sygnalizuje, że jeżeli miałaby w 100 proc.pokrywać koszty połączeń kolejowych wewnątrz Metropolii, musiałyby one np.jeździć w odrębnej taryfie. GZM nie uchyla się od finansowania połączeńdodatkowych: nowych, które zwiększają ofertę i chce ją w ten sposób nadal rozwijać.Zapowiedź marszałka traktuje jako początek szerszych rozmów.


Komentarze