TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Metrobilet w ciągu kilku tygodni
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 07.05.2019 16:33:08
Metrobilet w ciągu kilku tygodni

Na przełomie maja i czerwca br. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza we współpracy z samorządem woj. śląskiego wprowadzić Metrobilet, czyli wspólną taryfę na komunikację miejską i kolej - przekazali PAP we wtorek przedstawiciele GZM.

Na przełomie maja i czerwca br. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza we współpracy z samorządem woj. śląskiego wprowadzić Metrobilet, czyli wspólną taryfę na komunikację miejską i kolej - przekazali PAP we wtorek przedstawiciele GZM.

Będzie to następstwo podpisania w październiku ub. roku przez władze regionu i Metropolii porozumienia ws. wdrożenia biletu okresowego, umożliwiającego podróżowanie autobusami, tramwajami i trolejbusami oraz pociągami należących do woj. śląskiego Kolei Śląskich. Już wtedy planowaną ofertę nazwano "Metrobiletem".

O przygotowaniach do wdrożenia Metrobiletu odpowiedzialny za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek mówił m.in. w połowie kwietnia br. podczas zorganizowanej w Sosnowcu w ramach targów Silesia Komunikacja konferencji "Transport niskoemisyjny w GZM".

Opowiadając o założeniach systemu transportowego Metropolii Kwitek wskazywał, że głównymi celami są budowa kolei metropolitalnej i integracja systemu taryfowo-biletowego. Jak przypominał, były już dotąd takie próby: jak Bilet Pomarańczowy, Bilet Śląski, Ekobilet (oferty ograniczone np. zasięgiem, bądź czasem obowiązywania); obecna oferta ma być jednak powszechniejsza i kompleksowa.

Kwitek akcentował, że Metrobilet będzie na terenie GZM pierwszym biletem obejmującym komunikację miejską i kolej, którego dystrybutorem będzie m.in. Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM), czyli komórka Metropolii organizująca w jej imieniu komunikację publiczną. Metrobilet ma być rozpowszechniany w sieci sprzedaży ZTM, obejmującej ponad 1 tys. punktów i dostępny na funkcjonującej Śląskiej Karcie Usług Publicznych.

Według ubiegłorocznego porozumienia władz Metropolii i województwa koncepcja Metrobiletu zakłada podział Metropolii na sześć stref. Pięć z nich obejmuje leżące w granicach GZM odcinki poszczególnych linii kolejowych prowadzących do Katowic, szósta – samą stolicę regionu.

Wszystkie bilety mają zapewniać możliwość korzystania z komunikacji miejskiej na terenie całej Metropolii: najtańszy z nich, za 119 zł – dodatkowo przejazdy pociągami KŚ na terenie Katowic, droższy – za 179 zł dodatkowo przejazdy KŚ na terenie Katowic i jedną z wybranych linii (w odpowiadającej jej strefie dojazdowej), a najdroższy – za 229 zł – wszystkimi pociągami KŚ w obrębie GZM.

W ub. roku inicjatorzy przedsięwzięcia wyjaśniali, że wprowadzenie Metrobiletu wymaga, m.in. zmian w systemie informatycznym Śląskiej Karty Usług Publicznych oraz wyposażenia konduktorów Kolei Śląskich w moduły umożliwiające odczyt tych kart. Ponieważ modyfikacja systemu ŚKUP wymaga osobnej umowy z jego wykonawcą, procedurę rozplanowano na czas liczony w miesiącach.

W ostatnich miesiącach rozbudowa systemu ŚKUP obejmowała równolegle m.in. instalację jego urządzeń w pojazdach Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach (które działając wcześniej jako przewoźnik odrębnego tyskiego organizatora komunikacji nie korzystało z tego rozwiązania).

W ostatnich aktualnościach na swojej stronie internetowej tyski PKM podał m.in. "jeszcze w maju będzie można kupić wspólny bilet na autobus, tramwaj, trolejbus i pociąg, czyli tzw. Metrobilet". Pytana o tę zapowiedź rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska przekazała PAP we wtorek, że odpowiadający za tę kwestię przedstawiciele Metropolii mówią "o najbliższych tygodniach, prawdopodobnie przełomie maja i czerwca".

W podobnym czasie Metropolia zamierza też zacząć finansować kolejne kursy pociągów regionalnych uruchamianych przez Koleje Śląskie. Tzw. "dogęszczanie połączeń" na przebiegających w obrębie GZM relacjach Gliwice – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice i Tarnowskie Góry – Tychy Lodowisko ma być pierwszym etapem budowy kolei metropolitalnej.

Inne działania GZM w zakresie systemu transportowego to integracja organizatorów publicznego transportu zbiorowego (już zrealizowana, w ramach Zarządu Transportu Metropolitalnego) czy integracja systemu taryfowo-biletowego (wdrożona dotąd w zakresie komunikacji miejskiej na terenie ok. 50 miast i gmin).

W przyszłym roku planowane jest wprowadzenie metropolitalnego roweru, jako uzupełnienia systemu transportowego o tzw. środek transportu pierwszej i ostatniej mili. Obecnie GZM integruje systemy rowerowe funkcjonujące w oddzielnych miastach. W przyszłym roku zakłada wprowadzenie własnego systemu dla terenu całej Metropolii.

Ponadto GZM planuje m.in. unowocześnienie systemu pobierania opłat za przejazdy (ŚKUP 2.0) ujednolicenie kolorystyki autobusów (we wtorek przedstawiciele Katowice Airport poinformowali o nowych - przygotowanych wspólnie z GZM - barwach uruchamianych przez ZTM linii lotniskowych), a także zmiany w zarządzaniu infrastrukturą biletową i przystankową czy informacją pasażerską.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
bilet
GZM
Koleje Śląskie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.