Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Merchel: Nie chcemy wracać z remontami na te same linie

inforail
05.09.2019 07:01
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowezakładają, że do połowy 2020 r. będą miały zakończone i rozliczone inwestycje owartości ok. jednej trzeciej całego Krajowego Programu Kolejowego – podał wKrynicy-Zdroju prezes tej spółki Ireneusz Merchel.

Na poświęconym kolei panelu krynickiego Forum EkonomicznegoMerchel relacjonował stan realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Tennajwiększy program modernizacyjny w historii kolei w Polsce ma obecnie wartość– po lutowej decyzji rządu zatwierdzającej zwiększenie jego wydatków o 3,2 mldzł – 69,6 mld zł.

„W tej chwili mamy inwestycje zakończone – czyli te które sąjuż rozliczone, po certyfikacji i rozliczeniu unijnych środków – na ok. 10 mldzł. Następne 10 mld zł to są prace de facto zakończone, na etapierozliczeniowym. Zakładamy, że do połowy 2020 r. to będzie już 20 mld, czylibędziemy mieli ok. jednej trzeciej (wartości – PAP) inwestycji KPK zakończonychi rozliczonych” – mówił Merchel.

„W realizacji mamy w tej chwili inwestycje na ponad 40 mldzł. W procedurach przetargowych jest 6-7 mld zł, dokumentacje projektowe – tonastępne 7-8 mld zł. Więc jak to zsumujemy, to jest ponad 60 mld zł. Czyli mamy90 proc. inwestycji zakończonych, w realizacji lub będziemy rozpoczynać dokońca tego roku lub w pierwszym półroczu 2020 r.” – zasygnalizował.

„Jesteśmy spokojni, że te środki wykorzystamy. Natomiastzależy nam nie na +wykorzystaniu środków+. Czasem pojawiają się komentarze oopóźnieniach inwestycji: zdecydowana większość tych sytuacji wynika z powodu,że zmieniamy zakres rzeczowy, a to oznacza, że poprawiamy jakość – okazuje się,że nie przewidziano potrzebnych wzmocnień podtorza czy zakładano tylkomalowanie obiektów inżynieryjnych, a trzeba te obiekty wymienić” – wyjaśniałprezes PLK.

Jak zaznaczył, wszelkie te prace zmierzają do tego, aby pokolejnych kilku latach nie wracać już na te same linie. „Sztandarem jest liniaE 20 Poznań – Warszawa, niech ktoś mówi: dwadzieścia lat modernizowana naokrągło. A my w końcu mówimy: nie – to, co teraz zrobimy, na pewno na teodcinki w najbliższych kilkunastu czy dwudziestu kilku latach nie będziemywracać” – zapewnił.

„Czyli realizacja KPK idzie zgodnie z naszymi założeniami.Przeszkody spotykamy, bo to jest żywy organizm inwestycji: podtorze, którenależy czasami wzmacniać czy inne obiekty. Ale KPK będziemy realizować. Jedennasz główny cel: uzyskanie dodatkowych środków finansowych, żebyśmy moglizrealizować go w pełnym zakresie” – zaznaczył Merchel, nawiązując do wzrostukosztów wykonania inwestycji w ostatnich latach.

Szef PLK uściślił też, że cały program obejmuje ok. 9 tys.km torów kolejowych (większość linii jest dwutorowa), przy długości liniikolejowych 18,5 tys. km (ok. 27 tys. km torów kolejowych). „Czyli mówimy: jednatrzecia kilometrów torów sieci kolejowej jest objęta procesami modernizacji lubremontów – to bardzo dużo” – ocenił.

Podał, że obecnie spółka ma z tego zakończone inwestycje naok. 2,5 tys. km torów; w tym roku ma zostać wymienionych m.in. ok. 1,3 tys. kmtorów i ponad 1 tys. rozjazdów. W ramach modernizacji zlikwidowano też dotąd 32perony, ale zbudowano ponad 130 nowych, częściowo zastępując dotychczasowenowymi w lepszych, bardziej dostępnych dla pasażerów lokalizacjach.

„Około jedna trzecia inwestycji w zakresie rzeczowym zostałazrealizowana, zakończona – w zakresie finansowym jest to ok. 15 proc.” -podsumowywał Merchel dodając, że zdecydowana większość prac w ramach KPK tomodernizacje, zmierzające do poprawy parametrów linii kolejowych (remonty toprzywrócenie parametrów pierwotnych).

„Podnosimy prędkość w ruchu regionalnym z 60-70 km/h na100-120 km/h; międzyregionalnych do 160 km/h, a na niektórych liniach do 200km/h. W ruchu towarowym standardem jest, że po modernizacjach dopuszczalnenaciski na oś to 22,5 tony, długość torów stacyjnych to 750 metrów – teparametry to standardy przy modernizacjach, jakich kilka lat temu nie było,mimo że linie były modernizowane” – zaakcentował Merchel.

„W ruchu towarowym prędkość handlowa jest obecnie napoziomie 28 km/h. W 2018 r. było to już blisko 30 km/h. Dążymy do tego, żeby nakoniec perspektywy było to na poziomie ok. 40 km/h” – wskazał prezes PLK.Zastrzegł , że modernizacje w obecnej perspektywie nie objęły w całości głównychlinii towarowych, w tym tzw. magistrali nadodrzańskiej ani magistrali węglowej.

„W tej chwili przygotowujemy się na odcinku od Bydgoszczy doGdyni, również przygotowujemy już na nową perspektywę szereg nowychdokumentacji projektowych: właśnie całą węglówkę. W roku 2021. będziemy gotowiogłaszać przetargi na modernizacje. Będziemy mieli gotowe decyzje środowiskowe,pozwolenia na budowę; jest zupełnie inna sytuacja, niż była kilka lat temu” -przekonywał Merchel.


Komentarze