TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Mazowiecka `Babcia` ma 55 lat!
InfoRail.pl - Opublikowano: 09.05.2018 12:35:18
Mazowiecka `Babcia` ma 55 lat! (foto: KM)

Dziś Koleje Mazowieckie świętują urodziny najstarszego czynnego elektrycznego zespołu trakcyjnego w Polsce. Jest nim EN57 o numerze 038. "Babcia".

Dziś Koleje Mazowieckie świętują urodziny najstarszego czynnego elektrycznego zespołu trakcyjnego w Polsce. Jest nim EN57 o numerze 038. "Babcia" - jak mówią o niej kolejarze - swoją kolejową karierę rozpoczęła 9 maja 1963 r. Mimo swego wieku "Babcia" na razie nie wybiera się na emeryturę.

Elektryczny zespół trakcyjny EN57 038 to "dziecko" PAFAWAG Wrocław. Pojazd znajduje się w parku taborowym Kolei Mazowieckich. Pochodzi z rodziny najliczniejszych i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów serii EN57. Swoją karierę rozpoczęła w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim. W 1991 roku zasiliła park taborowy Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później została przekazana do Zakładu Taboru w Nowym Sączu i tam była eksploatowana do 2001 r. Następnym krokiem w jej karierze były PKP ,,Przewozy Regionalne" i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka. W sierpniu 2003 r. rozpoczął się jej okres mazowiecki. Trafiła do Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Warszawa Grochów funkcjonującej w ramach Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Warszawie, a potem do Oddziału Utrzymania ezt w Tłuszczu. Obecnie "Babcię" można spotkać najczęściej na trasie Ostrołęka - Tłuszcz. Dziś na jej liczniku jest grubo ponad sześć milionów kilometrów. "Babcia" przeszła kilka liftingów, a dokładnie 2 naprawy w poziomie utrzymania P5 (naprawy główne z modernizacją - pierwszą w 1974 r., drugą w 1991 r., obie w ZNTK Mińsk Mazowiecki) oraz naprawy średnie (obecnie nie istnieje taki poziom utrzymania) i naprawy w poziomie utrzymania P4 (rewizyjne). Dziś "Babcia" jest nieco "podrasowana" - ma zainstalowaną przetwornicę statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 - system Oerlikon.

U "Babci" system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją został zastąpiony systemem Oerlikon.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
EN57
Koleje Mazowieckie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.