TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Mamiński ma wizję. Chce konsolidować kolej!
InfoRail.pl - Opublikowano: 17.11.2017 10:23:40 13 komentarzy
Mamiński ma wizję. Chce konsolidować kolej!

"Życie i pasażer wymuszą współpracę" - powiedział prezes zarządu PKP Krzysztof Mamiński podczas trwającego w Rzeszowie Kongresu 590.

"Życie i pasażer wymuszą współpracę" - powiedział prezes zarządu PKP Krzysztof Mamiński podczas trwającego w Rzeszowie Kongresu 590. Poinformował też, że do końca roku Grupa PKP przedstawi projekt struktury holdingowej, a konsolidacja to największe wyzwanie dla kolei w Polsce.

Konsolidacja rynku kolejowego, wymiana taboru, a także rozwój infrastruktury to wyzwania, które stoją przed polskim rynkiem kolejowym w najbliższych latach; to konkluzje panelu dotyczącego przyszłości rynku kolejowego w Polsce i Europie, który odbył się podczas pierwszego dnia Kongresu 590.

Według podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Bittela konsolidacja powinna odbywać się na rozsądnych zasadach i jest zadaniem, nad którym już w tej chwili pracują rozczłonkowane spółki z sektora kolejowego. Jego zdaniem niezbędne dla polskiej kolei jest też wzmocnienie skuteczności kolei regionalnych, przede wszystkim dzięki lepszej realizacji współpracy pomiędzy organizującymi transport regionalny spółkami. Jak zauważył wiceminister, dobrym przykładem współpracy tego rodzaju jest projekt "Wspólny bilet", który udowadnia, że nie zawsze wymagana jest ingerencja w rynek na poziomie prawnym.

Prezes Zarządu PKP Krzysztof Mamiński podczas panelu stwierdził, że konsolidacja choć jest procesem trudnym i czasochłonnym, jest niezbędna dla sukcesu w rozwoju polskich kolei. "Życie i pasażer wymuszają współpracę. To pasażer ostatecznie decyduje, z jakiej oferty chce korzystać" - powiedział zapowiadając, że PKP S.A. dołoży wszelkich starań, aby promować "wspólne, dobre produkty".

Z kolei prezes zarządu spółki PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel mówiąc o konsolidacji na rynku kolejowym w Polsce, zwrócił uwagę na konieczność jednoczesnej modernizacji taboru i infrastruktury, które pozwolą na realizowanie współpracy na wysokim poziomie. Jego zdaniem tabor powinien być zamawiany w długich partiach. "Nie tak dawno temu podpisaliśmy umowę z zakładami Cegielski na modernizację pojazdów. Chcemy ogłosić także nową strategię taborową, która będzie uwzględniała nowe trendy w kontekście zwiększającej się liczby przewozów i rosnących oczekiwań względem kolei" - mówił. "Holding to także marzenie wielu kolejarzy - by mogli patrzeć przez pryzmat PKP, kolei rozumianej jako całości" - dodał.

Prezes Fundacji Projektów Obywatelskich Marcel Kalinowski zwrócił uwagę na fakt, że synergia spółek kolejowych, w tym odpowiedzialnych za przewóz towarów, pozwoli na osiągnięcie "znacznie innych wyników gospodarczych". Konieczne jego zdaniem są jednak rozmowy i podejmowanie decyzji. "Jeśli chcemy, żeby tutaj, w Polsce, na przykład w kontekście Centralnego Portu Komunikacyjnego działała duża logistyka, to musimy ją budować - tak jak robi się to na przykład w Niemczech. To jest dobry kierunek" - stwierdził.

Zapytany o przyszłość przemysłu i infrastruktury kolejowej w Polsce prezes Krzysztof Mamiński stwierdził, że przestrzeń dla inwestycji na kolei nie powstanie z dnia na dzień, ani nawet z roku na rok. "Te plany istnieją i uwzględniają kolejne lata rozwoju" - zauważył. "To nie tylko zrobienie czegoś +na dziś+, nie można wciąż mówić o krótkich projektach. Zdecydowanie lepiej rozmawiać o projektach na szerszą skalę, gdzie jeśli chodzi o infrastrukturę - obniża się koszty serwisowania i wytworzenia" - powiedział Mamiński.

Prezes zarządu PKP S.A. wyraził również nadzieję, że za parę lat polskie rozwiązania rynku kolejowego staną się przykładem dla innych. "Chciałbym tak zliberalizowanego rynku przewozów i towarów jak w Niemczech i takiego rozdziału infrastruktury od prowadzenia ruchu, jak jest we Francji. Takiej wolności gospodarczej, jak jest w tych właśnie krajach, przy jednoczesnym wsparciu państwa" - dodał Mamiński. Jego zdaniem polskie koleje nie mają powodu do wstydu, a infrastruktura w Polsce po modernizacjach będzie jedną z nowocześniejszych w Europie.

Wiceminister Andrzej Bittel stwierdził, że aby polski rynek kolejowy rozwijał się prężnie, niezbędna jest adaptacja dobrych wzorców z zagranicy, takich jak kolej w Szwajcarii czy we Francji. "Jesteśmy w takim miejscu Europy, które oprócz trudności stawia przed nami wielkie szanse na to, by łączyć Europę z Azją i być wielkim hubem, dzięki któremu nasza gospodarka będzie rozwijać się bardzo silnie" - powiedział.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP SA
PKP PLK
MIB
  • Zetes – 16.11.2017

    Rzeczywiście - "ma wizje"... Ciekawe, po czym? Polska kolej nie ma się czego wstydzić i inne podobne rewelacje - kompletny odlot!

  • mak – 16.11.2017

    I po co było dzielić PKP na różne spółki.????????????????

  • Ja – 17.11.2017

    On już miał wizje 450 nowych pociągów w PR. A skończyło sie na 5 linkach z demobilu niemieckiego i 20 feniksach z jeszcze większego demobilu.

  • mix – 17.11.2017

    "Konsolidacja" brzmi jak obietnica zmiany. Nazwy i malatury. :)

  • gutek – 17.11.2017

    Życzmy prezesowi aby zjednoczył polską kolej bo to jest ważne w przededniu wejścia 4 pakietu dotyczącego funkcjonowania koleji w UE

  • Tofik – 17.11.2017

    Nareszcie nastąpi jakiś przełom dla polskiej koleji I niebędzie dziadostwa jak za pana Tuska gdzie sprzedawano strategiczne spółki kolejowe tj. PKP Energetykę aby kupić parę ezt i modlić oczyOpini publicznej że budują polską kolej banda warchołów

  • zeus04 – 17.11.2017

    Piękna wizja ☺️ W pełni popieram.

  • kolejFAN – 17.11.2017

    niby w jaki sposób chce to zrobić? Jedynym wyjściem byłoby powrót kolejek samorządowych i PR do wspólnego PKP razem z IC, przy czym wyodrębnionoby podział na OPM (EICP,Ex,IC,EC,TLK) i regiony (Os)- coś jak we Francji...tylko że w polskim bagienku ciężko coś takiego byłoby przeprowadzić..i jak podzielić tabor? zbieramy żniwa chorej ustawy z 2006 roku...

  • anarh – 17.11.2017

    tabor do taboru. dział wagonów osobowych osobno . natomiast lokomotywy dział osobny wszystkie lokomotywy pod jedną nazwą przewoznika /właściciela . natomiast wagony stanowią o kategori pociągu . więc lokomotywy jak zdefektuje to nie czeka pociąg jak przyjedzie podmiana danego przewoznika jak to dzis jest i trwa to wiele godzin. kiedyś się sprsawdzało że najbliższa nawet od towara ściągała ze szlaku ,lub jechała dalej . . a regio to regio dla plebsu , jedzie nie jedzie , wsio rawno

  • www – 17.11.2017

    Znowu skupią się na konsolidacja i zmianach? Kasa pójdzie na "zmiany" organizacyjne i w ten sposób będziemy turlać się w starych składach przez następne 10 lat. Niedługo UE przestanie dawać nam kasę i będziemy mieli swój klops, bo nie wiedzieć czemu na kolei już nic się nie da zrobić bez środków UE.

  • reformatorzy – 18.11.2017

    Z grubsza koncepcja słuszna. Pytanie jakie przy tym się nasuwa jest takie, o co właściwie chodziło w rozwaleniu kolei. Można zgodzić się, że infrastrukturę należało oddzielić od przewoźników. Czy jednak samą infrastrukturę należało posiekać na drobne? Kto inny odpowiada za szlaki, kto inny za dworce, kto inny za energetykę. I to chyba nie wszystko. Skoro to takie dobre, można było pójść jeszcze dalej: inna spółka od lewej szyny, inna od prawej szyny, inna od podkładów, inna od podsypki, inna od wiaduktów itp. Na pewno wszystko, czyli cała infrastruktura działałaby jak dobrze naoliwiony mechanizm. A ile kolejnych zarządów, prezesów, rad nadzorczych, samochodów, sekretarek, biur. Żyć nie umierać. Wygląda na to, że celem było pozbycie się kłopotu, czyli kolei. Kawałki łatwiej się upycha niż całość, przykładem jest PKP Energetyka, którą zdążono upchnąć tuż przed wyborami w 2015r. Szanowny rządzie, pozbieraj do kupy wszystko co POrozwalano, odzyskaj PKP Energetykę, może będziemy jeszcze mieli kolej, polską kolej.Cudownym lekiem na pozbycie się kłopotu było pocięcie Przewozów Regionalnych na 16 kawałków i wciśnięcie ich samorządom wojewódzkim. Sukces aż głowa boli, tyle że trzeba je ponownie scalić, bo nic dobrego z tego nie wynikło.

  • Zetes – 18.11.2017

    A co właściwie z jednym, wspólnym biletem dla w s z y s t k i c h przewożników? Była, ogłoszona kilkanaście miesięcy temu, taka "wizja", powstał nawet specjalny zespół mędrców, a efekty mizerne... Zdążą zrobić w końcu coś konkretnego przed wyborami za dwa lata? Planów, zapowiedzi mnóstwo, czynów jakby znacznie mniej.

  • elwu – 20.11.2017

    Kto powiedział, że koleje samorządowe chcą się holdingować? Nie ma nic gorszego niż siedzieć we wspólnym worku i aby coś zrobić nowego ustawiać się w ogonku petentów do pana nibyministra.Komuna wiecznie żywa.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.