TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Mamiński: CPK będzie głównym węzłem kolejowym w Polsce
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 28.11.2017 13:14:40 11 komentarzy
Mamiński: CPK będzie głównym węzłem kolejowym w Polsce

Centralny Port Komunikacyjny będzie pełnił rolę głównego węzła kolejowego w Polsce - poinformował we wtorek dziennikarzy prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.

Centralny Port Komunikacyjny będzie pełnił rolę głównego węzła kolejowego w Polsce - poinformował we wtorek dziennikarzy prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.

"Centralny Port Komunikacyjny będzie w moim rozumieniu głównym węzłem kolejowym w Polsce. Nie będzie stacją czołową, dojazdową do lotniska. W całym układzie kolejowym będzie tym punktem, dokąd ludzie będą dojeżdżali do portu lotniczego, skąd będą odjeżdżali, ale i przejeżdżali przez port w ramach całego systemu kolejowego, który budujemy" - powiedział Mamiński.

Prezes poinformował, że obecnie trwa dyskusja z jaką prędkością będą kursowały pociągi obsługujące CPK. Czy będzie to prędkość do 250 km/h, czy wyższa.

"Osobiście jestem zwolennikiem prędkości 230 km/h, gdyż pociągi mogą z nią jechać po konwencjonalnej linii i taki tabor można produkować w Polsce" - stwierdził Mamiński.

W ubiegłym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że w związku z budową CPK trzeba będzie wybudować od 1 tys. do 1,5 tys. km nowych linii kolejowych.

We wrześniu 2017 r. rząd zarekomendował budowę CPK Solidarność w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego na południowy zachód od Warszawy. Koszt szacuje się na 20-30 mld zł, a uruchomienie lotniska miałoby nastąpić ok. 2027-2028 r. W listopadzie br. rząd przyjął uchwałę w sprawie przyjęcia "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejnych osiem lat.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP SA
CPK
  • Marcin – 28.11.2017

    Ja bym się cieszył jakby wszystkie pociągi w Polsce miały możliwość jeździć 160km/h. Dla CPK 230km/h zupełnie wystarczy, bo kogo będzie stać na bilety kolei wysokich prędkości.

  • On – 28.11.2017

    Cieszy zapowiedź budowy (wreszcie!) nowych linii kolejowych, w tym włączenie Płocka do sieci ważniejszych linii w Polsce. Oprócz magistralnych, konieczna jest jednak budowa niewielkich odcinków linii, które znacznie poszerzą możliwości podróżowania w niektórych regionach kraju. To, np., budowa toru z Buska Zdroju na południe, "protezy" z Siedlec do Małkinii (zdemontowano spory odcinek torowiska, który zapewniał dawniej kursy z Lublina w kierunku Gdyni i Mazur z pominięciem Warszawy), we wschodniej Polsce, reaktywacja szlaku Łódź - Gdańsk przez Sierpc i Brodnicę czy kilka innych. Wówczas polska sieć kolejowa stanie się bardziej zintegrowana i komplementarna.

  • elwu – 28.11.2017

    Czyli, żeby dojechać z Wrocławia do Poznania, będziemy jeździć przez centralny punkt przesiadkowy.

  • kolejFAN – 28.11.2017

    Dajcie spokòj..to jest tak durny pomysł źe aż gľowa boli..oby następny rząd wycofał się z tych koszmarnych planòw!

  • PPP – 28.11.2017

    Bardzo dobry plan. Dotychczas - za rządów PO-PSL - plan był taki aby centralnym portem przesiadkowym był Berlin lub Frankfurt nad Menem...

  • Zetes – 28.11.2017

    Czy ten prezes oszalał? Wie, z jaką prędkością podróżuje się koleją po naszym kraju? Chyba komuś już znudziło się rządzenie...

  • abc – 28.11.2017

    @PPP: ciekawe skąd ten (fake) news....

  • www – 28.11.2017

    Wszystko fajnie, ale jak można wszystko podporządkowywać pod osoby podróżujące samolotami? Co z większością? Pociąg z Krakowa do Warszawy będzie się zatrzymywał w CPK? A właściwie po co?Jak się okaże, że trzeba zbudować nowe dodatkowe tory do Warszawy, a trzeba będzie, zaraz mieszkańcy okolic będą protestować. Linii wysokiego napięcia nie chcą, a tory będą chcieli?

  • Zetes – 29.11.2017

    @PPPO, i tu trafiłeś w sedno sprawy! Rząd podejmuje decyzje inwestycyjne, kierując się przesłankami politycznymi a nie ekonomicznymi, czy choćby zdrowym rozsądkiem! Posiadając niewykorzystane lotniska, budujemy jeszcze jedno? Pociągi toczą się po wielu szlakach z kompromitującą szybkością - marzymy o KDP do CPK?! Główni partnerzy w wymianie handlowej znajdują się na zachód od Polski - a my uważamy za priorytet S-19...?

  • kolejFAN – 29.11.2017

    @zetes populizm to straszna rzecz. NAJPIERW może by tak wyremontować linie typu mielecka, wielbarska,żywczanka, Piekiełko-Podłęże wybudować, przedłużenie Busko-Szczucin (Żabno), kilka elektryfikacji i przywrócić POLAKOM prawdziwą kolej a potem wykorzystać ISTNIEJĄCE lotniska na których hula wiatr (Lublin, Radom,Szymany,Lodź,Bydgoszcz,Jasionka czy Goleniów)..

  • fromex – 29.11.2017

    Ależ właśnie na tym pic cały polega, że to będzie hub przesiadkowy samolotpociąg (albo inny samolot), czyli ściągnięcie tranzytu (towarowego też) od Niemiec trochę na wchód i "rozpuszczenie" tego po tym regionie kontynentu (wschód i południe).Jeśli ktoś nadal uważa, że to dla dobra szeregowego Kowalskiego, to niech odpowie sobie na pytanie, czy przesiadka albo jakikolwiek węzeł usprawni dojazd w relacjach już powyżej przytoczonych, o mniejszych miastach nie wspominając :>

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.