TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Mamiński: CPK będzie głównym węzłem kolejowym w Polsce
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 28.11.2017 13:14:40 11 komentarzy
Mamiński: CPK będzie głównym węzłem kolejowym w Polsce

Centralny Port Komunikacyjny będzie pełnił rolę głównego węzła kolejowego w Polsce - poinformował we wtorek dziennikarzy prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.

Centralny Port Komunikacyjny będzie pełnił rolę głównego węzła kolejowego w Polsce - poinformował we wtorek dziennikarzy prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.

"Centralny Port Komunikacyjny będzie w moim rozumieniu głównym węzłem kolejowym w Polsce. Nie będzie stacją czołową, dojazdową do lotniska. W całym układzie kolejowym będzie tym punktem, dokąd ludzie będą dojeżdżali do portu lotniczego, skąd będą odjeżdżali, ale i przejeżdżali przez port w ramach całego systemu kolejowego, który budujemy" - powiedział Mamiński.

Prezes poinformował, że obecnie trwa dyskusja z jaką prędkością będą kursowały pociągi obsługujące CPK. Czy będzie to prędkość do 250 km/h, czy wyższa.

"Osobiście jestem zwolennikiem prędkości 230 km/h, gdyż pociągi mogą z nią jechać po konwencjonalnej linii i taki tabor można produkować w Polsce" - stwierdził Mamiński.

W ubiegłym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że w związku z budową CPK trzeba będzie wybudować od 1 tys. do 1,5 tys. km nowych linii kolejowych.

We wrześniu 2017 r. rząd zarekomendował budowę CPK Solidarność w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego na południowy zachód od Warszawy. Koszt szacuje się na 20-30 mld zł, a uruchomienie lotniska miałoby nastąpić ok. 2027-2028 r. W listopadzie br. rząd przyjął uchwałę w sprawie przyjęcia "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejnych osiem lat.



Sprawdź też:
PKP SA
CPK
  • Marcin – 28.11.2017

    Ja bym się cieszył jakby wszystkie pociągi w Polsce miały możliwość jeździć 160km/h. Dla CPK 230km/h zupełnie wystarczy, bo kogo będzie stać na bilety kolei wysokich prędkości.

  • On – 28.11.2017

    Cieszy zapowiedź budowy (wreszcie!) nowych linii kolejowych, w tym włączenie Płocka do sieci ważniejszych linii w Polsce. Oprócz magistralnych, konieczna jest jednak budowa niewielkich odcinków linii, które znacznie poszerzą możliwości podróżowania w niektórych regionach kraju. To, np., budowa toru z Buska Zdroju na południe, "protezy" z Siedlec do Małkinii (zdemontowano spory odcinek torowiska, który zapewniał dawniej kursy z Lublina w kierunku Gdyni i Mazur z pominięciem Warszawy), we wschodniej Polsce, reaktywacja szlaku Łódź - Gdańsk przez Sierpc i Brodnicę czy kilka innych. Wówczas polska sieć kolejowa stanie się bardziej zintegrowana i komplementarna.

  • elwu – 28.11.2017

    Czyli, żeby dojechać z Wrocławia do Poznania, będziemy jeździć przez centralny punkt przesiadkowy.

  • kolejFAN – 28.11.2017

    Dajcie spokòj..to jest tak durny pomysł źe aż gľowa boli..oby następny rząd wycofał się z tych koszmarnych planòw!

  • PPP – 28.11.2017

    Bardzo dobry plan. Dotychczas - za rządów PO-PSL - plan był taki aby centralnym portem przesiadkowym był Berlin lub Frankfurt nad Menem...

  • Zetes – 28.11.2017

    Czy ten prezes oszalał? Wie, z jaką prędkością podróżuje się koleją po naszym kraju? Chyba komuś już znudziło się rządzenie...

  • abc – 28.11.2017

    @PPP: ciekawe skąd ten (fake) news....

  • www – 28.11.2017

    Wszystko fajnie, ale jak można wszystko podporządkowywać pod osoby podróżujące samolotami? Co z większością? Pociąg z Krakowa do Warszawy będzie się zatrzymywał w CPK? A właściwie po co?
    Jak się okaże, że trzeba zbudować nowe dodatkowe tory do Warszawy, a trzeba będzie, zaraz mieszkańcy okolic będą protestować. Linii wysokiego napięcia nie chcą, a tory będą chcieli?

  • Zetes – 29.11.2017

    @PPP
    O, i tu trafiłeś w sedno sprawy! Rząd podejmuje decyzje inwestycyjne, kierując się przesłankami politycznymi a nie ekonomicznymi, czy choćby zdrowym rozsądkiem! Posiadając niewykorzystane lotniska, budujemy jeszcze jedno? Pociągi toczą się po wielu szlakach z kompromitującą szybkością - marzymy o KDP do CPK?! Główni partnerzy w wymianie handlowej znajdują się na zachód od Polski - a my uważamy za priorytet S-19...?

  • kolejFAN – 29.11.2017

    @zetes
    populizm to straszna rzecz. NAJPIERW może by tak wyremontować linie typu mielecka, wielbarska,żywczanka, Piekiełko-Podłęże wybudować, przedłużenie Busko-Szczucin (Żabno), kilka elektryfikacji i przywrócić POLAKOM prawdziwą kolej a potem wykorzystać ISTNIEJĄCE lotniska na których hula wiatr (Lublin, Radom,Szymany,Lodź,Bydgoszcz,Jasionka czy Goleniów)..

  • fromex – 29.11.2017

    Ależ właśnie na tym pic cały polega, że to będzie hub przesiadkowy samolot<->pociąg (albo inny samolot), czyli ściągnięcie tranzytu (towarowego też) od Niemiec trochę na wchód i "rozpuszczenie" tego po tym regionie kontynentu (wschód i południe).
    Jeśli ktoś nadal uważa, że to dla dobra szeregowego Kowalskiego, to niech odpowie sobie na pytanie, czy przesiadka albo jakikolwiek węzeł usprawni dojazd w relacjach już powyżej przytoczonych, o mniejszych miastach nie wspominając :>

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.