ŁKA zmienia Łódzkie
Łódzki przewoźnik podwoił liczbę pasażerów i planuje stać się pierwszympo Warszawie metrem w Polsce.
W czerwcu tegoroku mijają cztery lata od startu przewozów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dlawojewództwa łódzkiego samorządowa kolej jest jednym z kół zamachowych regionu.Służy stolicy regionu, rozwojowi połączeń Łodzi z innymi ośrodkami miejskimi,reaktywuje nieczynne od lat połączenia i wspiera setki lokalnych inicjatyw –wydarzeń masowych, targów branżowych, festiwali, wystaw itp.
Nowi pasażerowie – nowe pociągi
ŁKA przewiozła w 2017 roku 3,8 mlnpasażerów – o 52% więcej niż rok wcześniej i dwa razy więcej niż w 2015 roku –1,9 mln pasażerów. Co godne uwagi, ŁKA zwiększyła dwukrotnie liczbę klientówdysponując cały czas tą samą liczbą pociągów. W tym samym czasie ŁKA uruchomiławeekendowe pociągi między Łodzią a Warszawą.Był to strzał w dziesiątkę. W dniwolne od pracy pociągi regionalne są dużo mniej wykorzystywane. Jużpierwsze pociągi weekendowe ŁKA do Warszawy miały frekwencję bliską 100%. Nawetgdy przewoźnik wydłużył pociągi do trzech składów frekwencja cały utrzymuje sięna tym poziomie.
Popularność pociągów weekendowych do Warszawy przerosła nawetoptymistyczne prognozy– mówi marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. Jesteśmypierwszym województwem w Polsce, które zapewniło szybkie i tanie połączeniewłasnymi pociągami do stolicy sąsiedniego regionu – dodaje Witold Stępień. Na odpowiedź przewoźnika na rosnącąpopularność nie trzeba było długo czekać. W 2016 ŁKA zamówiła kolejne 14pociągów w polskiej fabryce nowosądeckiego NEWAG-u. Rok później zdecydowała oprzedłużeniu już eksploatowanych pociągów o dodatkowy człon zwiększając liczbęmiejsc o połowę.
Aglomeracyjna nie tylko z nazwy
Województwu Łódzkiemu udało sięreaktywować ruch pasażerów na część wygaszonych linii, np. z Łodzi do Łowiczagdzie obecnie przewoźnik ma 0,8 mln pasażerów i dynamikę wzrostu na poziomie37%. ŁKA reaktywowała ruch kolejowy wkilku miejscach gdzie kolej państwowa już dawno się poddała – mówi JakubMajewski Prezes Fundacji Prokolej. ŁKAstale aktywnie szuka nowych rozwiązań na rozwój transportu. Województwo łódzkiepokazało, że kolej może być również przewoźnikiem turystycznym i weekendowym – dodajeMajewski. Wyraźnie wzrósł także ruch pociągami ŁKA w obrębie aglomeracjiłódzkiej. Między skrajnymi dworcami Łódź Widzew i Łódź Kaliska liczba pasażerówwzrosła w ciągu ostatniego roku o 165% do 0,4 mln!
Udział pasażerów posługujących się biletem miejskim, emitowanymprzezmiasto Łódź wynosi wśród pasażerów ŁKA ok. 25%.Łódzkie pociągistają się wsparciem komunikacji miejskiej. Tobył jeden z celów ŁKA – dodaje marszałek Stępień. Władze województwa łódzkiego porozumiały sięzarówno z Miastem Łódź jak i Przewozami Regionalnymi. Dzięki temu na pociągi w regionie łódzkim można kupić bilety któreobowiązują jednocześnie w komunikacji miejskiej w Łodzi jak i w PrzewozachRegionalnych. To ewenement nieznany jeszcze w innych regionach kraju. Naszepociągi są także wyposażone w biletomaty. Do każdego pociągu można wejść bezbiletu i kupić go na miejscu. To duża zmiana w naszych przyzwyczajeniachzwiązanych z podróżą pociągiem – dodaje marszałek Stępień.
Sytuację zmieni dodatkowo przygotowywana przez PKP PLK budowa tunelumiędzy nowym dworcem Łódź Fabryczna a dworcem Łódź Kaliska dwiema nowymistacjami nazywanymi jeszcze roboczo Łódź Zielona i Łódź Ogrodowa. Tym samympowstanie nowoczesna, częściowo podziemna aglomeracyjna linia kolejowaobejmująca w sumie 6 stacji – trzy naziemne i trzy podziemne. Inwestycjazamieni ŁKA częściowo w Łódzkie metro. Prezes ŁKA – Janusz Malinowski – zadeklarowałjuż na początku tego roku że ŁKA będzie w nowym tunelu mogło kursować nawet zczęstotliwością co 8 minut. Od strony taborowej i naszych możliwościbędziemy zdolni do takiej częstotliwości pociągów. Byłaby to ogromna zmianajakościowa w transporcie publicznym w Łodzi na korzyść pasażerów – mówiJanusz Malinowski.
Region został poruszony
Zarząd Województwa Łódzkiegozaangażował się także w modernizację infrastruktury kolejowej w regioniełódzkim. W obecnej perspektywie UE województwo finansuje m.in. modernizacjęlinii: Tomaszów Mazowiecki – Opoczno i Ozorków – Zgierz. Powstaną także nowe przystanki kolejowe ŁódźWarszawska, Łódź Radogoszcz Wschód i Łódź Retkinia i wspomniane wcześniej dwanowe przystanki podziemne między Łodzią Fabryczną a Łodzią Kaliską. Obecność ŁKA w regionie zmobilizowała teżsamorządy lokalne w regionie do współdziałania na rzecz rozwoju na transportuprzy projektach parkingowych, rowerowych czy przystankowych – mówimarszałek Stępień.
Działanie ŁKA wpływa na region. Odzeszłego roku firmy mające siedzibę w województwie łódzkim zaczęły kupować biletyŁKA dla swoich pracowników. ŁKA zaczęła uruchamiać dowozowe przejazdyautobusowe z blisko 140 miejscowości do stacji kolejowej w Sieradzu. W Łodzi powstało duże centrum serwisoweszwajcarsko-polskiego STADLERA. Zapewne dzięki tej inwestycji STADLER zdecydowałsię na budowę kolejnego centrum serwisowego w rejonie Łodzi Kaliskiej. Łączniez ŁKA to inwestycje które dały ok. 0,4 tysiąca nowych wysoko wykwalifikowanychmiejsc pracy. Kolejne zamówienia na nowe pociągi zwiększą jeszcze tąstatystykę.
W okresie czerwiec-wrzesień 2016Spółka zrealizowała projekt „Łódzkie łączy z przyrodą”. W ramach projektu „ŁKA”odwiedziła ze swoim promocyjnym stoiskiem 14 miast, w których promowała waloryprzyrodnicze województwa oraz kolej jako ekologiczny środek transportu.
W 2016 rok ŁKA przygotowała przejazdyspecjalne do Skierniewic w ramach Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki orazŚwięta Kwiatów, Owoców i Warzyw, na Boże Ciało do Łowicza, na Dni Reymonta doLipiec Reymontowskich, na piknik Funduszy Europejskich do Pabianic.Zorganizowane zostały przejazdu na mecze reprezentacji polskiej na StadionNarodowy i Festiwal Światła w Łodzi.
Region łódzki dynamicznie się zmienia. Dzięki ŁKA poruszyliśmy naszregion i jego mieszkańców. Zintegrowaliśmy istotnie publiczny transport miejskii regionalny transport kolejowy. W tymroku włączymy do tego kręgosłupa transportowego kolejny filar – roweryregionalne. Do 2023 roku stworzymy w Łodzi także pierwsze po Warszawie miejskiemetro – mówimarszałek Stępień.
Łódź jest tym regionem gdzie widać, że koleje samorządowe dołączyły sięi wpisały w tożsamość regionalną – podsumowuje Jakub Majewski –Prezes Fundacji Prokolej.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze