TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Łapy z decyzją lokalizacyjną
InfoRail.pl - Opublikowano: 15.10.2020 16:45:34
Łapy z decyzją lokalizacyjną

Jest decyzja lokalizacyjna na ok. 3 km odcinek Rail Baltica na stacji Łapy.

Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski wydał w środę decyzję lokalizacyjną na przebudowę ok.3 km odcinka międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica dotyczącą stacji Łapy (bez dworca kolejowego). Decyzja ta jest potrzebna, by inwestor mógł dostać także pozwolenie na budowę tej inwestycji.

Podlaski Urząd Wojewódzki kończy powoli całą procedurę wydawania decyzji potrzebnych do modernizacji całego podlaskiego ok. 70 km odcinka trasy Rail Baltica z Czyżewa do Białegostoku. Inwestycję realizuje PKP PLK SA.

Wydana w środę decyzja jest ostatnią z lokalizacyjnych, do końca października mają być wydane pozwolenia na budowę dla odcinków: Szepietowo-Łapy i na stację Białystok.

Wojewoda Bohdan Paszkowski poinformował, że na stacji Łapy będą zdemontowane stare perony, powstaną nowe. Powstaną wiadukty w miejscach, gdzie tory krzyżują się z układem drogowym. Piesi mają mieć do dyspozycji podziemne przejścia. Przypomniał, że cała infrastruktura ma umożliwić pociągom pasażerskim jazdę z prędkością 200 km/h, towarowym 160 km/h, choć na samej stacji takie prędkości nie będą rozwijane.

Wydana w środę decyzja nie dotyczy samego obiektu dworca, który będzie osobną inwestycją realizowaną przez innego inwestora.

Wojewoda podkreślił, że trasa Rail Baltica jest ważną nie tylko z punktu widzenia kolei, ale także dla rozwoju województwa podlaskiego. "Wszyscy wiążemy też nadzieję z tym, że ta trasa o charakterze międzynarodowym będzie kolejnym impulsem inwestycyjnym w infrastrukturze, który nie tylko się przełoży na kwestie związane z bezpieczeństwem, szybkością w ruchu towarowym i pasażerskim, ale również da nam konkretne efekty rozwojowe" - powiedział wojewoda.

Modernizacja ok. 71-km odcinka Czyżew-Białystok Rail Baltica rozpoczęła się oficjalnie we wrześniu. Prace będą kosztować ok. 3,5 mld zł. Ok. 3 mld z tej kwoty pochodzi z UE z programu CEF. Odcinek Czyżew-Białystok jest ostatnim odcinkiem na trasie kolejowej Warszawa-Białystok, które nie jest jeszcze zmodernizowany. Gdy cała trasa będzie gotowa, podróż pociągiem z Białegostoku do Warszawy ma trwać krócej niż półtorej godziny. Inwestycja ma być gotowa w 2024 r.

PKP PLK poinformowały w środę w komunikacie, że obecnie kładziona jest konstrukcja wiaduktu nad torami w Uhowie koło Łap. "To pierwsze budowane dwupoziomowe skrzyżowanie na modernizowanym odcinku z Czyżewa do Białegostoku. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana z Podlaskim Zarządem Dróg Wojewódzkich za kwotę 10,4 mln zł netto zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawni komunikację w regionie" - podkreślono w informacji prasowej.

Wiadukt w Uhowie będzie miał 130 metrów długości, 25 szerokości. Będzie elementem drogowej obwodnicy Łap. Zastąpi obecny przejazd kolejowo-drogowy, połączy ul. Kolejową ze zmodernizowaną drogą wojewódzka nr 682. Jak zapowiada PKP PLK, główne prace mają być wykonane do końca 2020 r. Kierowcy mają z niego korzystać wiosną 2021 r. PKP PLK przypomniały, że na całej trasie Czyżew-Białystok Rail Baltica powstanie 25 dwupoziomowych skrzyżowań.(PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Łapy
PKP PLK
Rail Baltica