Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kujawsko-pomorscy kolejarze z Przewozów Regionalnych skarżą się na marszałka

inforail
06.05.2019 07:23
0 Komentarzy

Do posłanki AnnySobeckiej zwrócili się pracownicy spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o. Oddziałkujawsko-pomorski z siedzibą w Bydgoszczy. Ze skargą ma marszałka.

Wskazali, że z podanego do publicznej wiadomości przezmarszałka województwa kujawsko-pomorskiego ogłoszenia o zamiarze dokonaniapostępowania przetargowego, na wykonanie publicznego transportu zbiorowego wprzewozach kolejowych na terenie województwa na okres od 2020 do 2035 roku,mogą wyniknąć niekorzystne dla Przewozów Regionalnych sp. z o.o. konsekwencje.Stosownie do prawa unijnego i krajowego, właściwy organ, może podjąć decyzję obezpośrednim udzieleniu zamówień prowadzących do zawarcia umów o świadczeniuusług publicznych w zakresie transportu kolejowego. 10 lat temu marszałekwojewództwa kujawsko-pomorskiego powierzył realizację tak zwanego pakietuspalinowego Arrivie sp. z o.o., zaś pakietu elektrycznego – PrzewozomRegionalnym sp. z o.o.

Jak wskazują pracownicy Przewozów Regionalnych, obecnadecyzja marszałka województwa nie daje gwarancji, że polska firma jaką są PrzewozyRegionalne, będzie dalej funkcjonowała na rynku przewozowym, a nawet będziegroziła jej likwidacja. Jest to tym bardziej niepokojące, że w innychwojewództwach, marszałkowie zdecydowali się na powierzenie usług publicznych wtransporcie kolejowym dotychczasowym przewoźnikom.

Co na to resort infrastruktury? W odpowiedzi wiceministerAndrzej Bittel wyjaśnił, że zasady organizowania pasażerskich przewozówkolejowych określają przepisy ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.Zgodnie z jej przepisami organizowanie przewozów pasażerskich transportemkolejowym na obszarze województwa należy wyłącznie do właściwych miejscowosamorządów województw, które podejmują decyzje w tym obszarze samodzielnie isuwerennie. To organizator transportu publicznego, w tym przypadku marszałekwojewództwa, posiada niezbędne kompetencje do optymalnego organizowania usługprzewozowych. Do jego zadań należy m.in. planowanie rozwoju transportu,organizowanie publicznego transportu zbiorowego oraz zarządzanie publicznymtransportem zbiorowym.

Organizator przewozów na terenie województwa należy (jakojednostka samorządu terytorialnego) do sektora finansów publicznych i realizujeswoje zadania z zakresu przewozów otrzymując na ten cel środki z budżetuwojewództwa. Są to zatem środki publiczne. W związku z tym, wydatki związane zorganizacją przewozów muszą być dokonywane w sposób celowy i oszczędny zzachowaniem zasad: uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów orazoptymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych. Ustawodawcadał organizatorowi przewozów pewne możliwości w zakresie wyboru operatorapublicznego transportu zbiorowego, tj. podmiotu, z którym zawrze umowę oświadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Należą do nich:wybór w oparciu o przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych, wybór napodstawie ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, a takżemożliwość bezpośredniego zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznegotransportu zbiorowego. Zastosowanie właściwego trybu wyboru operatorapublicznego transportu zbiorowego jest wyłączną kompetencją organizatora publicznegotransportu zbiorowego. Ustawa nie zawiera przepisów, które mogłyby stanowić dlaministra właściwego do spraw transportu podstawę do ingerencji w decyzjeregionalnego organizatora kolejowego transportu publicznego dotycząceorganizacji regionalnego rynku przewozów. Minister właściwy do spraw transportunie ma więc prawnej możliwości wpływu na decyzję Marszałka WojewództwaKujawsko-Pomorskiego w zakresie trybu wyboru operatora publicznego transportuzbiorowego w obszarze kolei na lata 2020 – 2035 – trafnie zauważył Bittel.

Skarga kolejarzy z Przewozów Regionalnych, którzy nie po razpierwszy próbowali wpływać na działania marszałków, okazała się w tym przypadkunieskuteczna.


Komentarze