Konstantynów Łódzki skutecznie walczy z CPK

inforail
16.05.2020 10:45
0 Komentarzy

Wsłuchując się wgłosy mieszkańców postanowiliśmy rozważyć również wariant przebiegu nowych liniiKolei Dużych Prędkości omijający Konstantynów Łódzki – poinformował podczas prezesCentralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.

Marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber zaprosiłszefa CPK, by skonsultować z nim przebieg nowej trasy linii kolejowejprowadzącej przez woj. łódzkie do nowego lotniska zlokalizowanego międzyWarszawą a Łodzią.

Jeden z zaproponowanych pod koniec stycznia wariantów trasKDP przebiegający przez teren woj. łódzkiego w tzw. wariancie północnym wywołałduże protesty mieszkańców m.in. Łodzi z osiedli Złotno, Zdrowie, Mileszki orazKonstantynowa Łódzkiego, Lutomierska, Szadku, Brzezin, Wodzieradów. Zwracanouwagę, że linia kolejowa 85 ma przebiegać m.in. przez rezerwat przyrody PolesieKonstantynowskie i zabytkowy park Piłsudskiego, co może doprowadzić do ichdegradacji, a w Konstantynowie Łódzkim przez osiedla mieszkaniowe i terenyprzeznaczone pod zabudowę jednorodzinną, a także przecina planowany zbiornikwodny Bechcice Konstantynów.

Tej sprawie poświęcona była m.in. sesja Sejmiku woj.łódzkiego z udziałem pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horały oraz – jakprzypomniał marszałek – trwała „burzliwa” debata z udziałemmieszkańców regionu.

„Za chwilę będą ogłoszone wyniki konsultacji, a namzależy na tym, żeby nasz głos, głos dużej części mieszkańców woj. łódzkiego byłwysłuchany przez ministerstwo i Centralny Port Komunikacyjny” – podkreśliłSchreiber.

Wild wskazał, że CPK to projekt, którego celem jestwłączenie jak największej liczby mieszkańców Polski w system transportupublicznego i kolejowego.

„W pobliżu Łodzi dostrzegliśmy bardzo istotne opory wKonstantynowie Łódzkim(…) Dlatego, wsłuchując się w głos mieszkańców,postanowiliśmy rozważyć również wariant omijający Konstantynów Łódzki” –ogłosił prezes portu.

Zaznaczył jednocześnie, że bez sprawnego transportupublicznego rozwój wielu miast, także w pobliżu Łodzi, nie będzie mógłnastąpić. Dlatego – jak mówił szef CPK – z perspektywy celów programu kluczowejest, aby wszyscy mieszkańcy, którzy tego chcą mieli możliwość skorzystania ztransportu publicznego.

„Dla nas ten warunek musi zostać spełniony. Dlatego wdzisiejszych rozmowach poszukiwaliśmy takiego rozwiązania, które mogłobyuwzględnić te głosy, które do nas dochodziły w ramach konsultacjiStrategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL), ale jednocześnie zapewnić dostępdo transportu publicznego, jak największej liczbie mieszkańców. Jestemprzekonany, że razem wypracujemy rozwiązanie, które będzie mogło zrealizować tedwa cele” – podkreślił Wild.

CPK – według założeń rządu – ma być najważniejszą polskąinwestycją infrastrukturalną – węzłem przesiadkowym, który zintegruje transportlotniczy, kolejowy i drogowy. Ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na ok. 3tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, adocelowo ok. 100 mln. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowanydo końca 2027 r. (PAP)

Komentarze