TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kolejne zmiany w przetargu na ezt-y. A pytań na stronie PKP Intercity nie ma….
InfoRail.pl - Opublikowano: 30.05.2018 17:52:57 8 komentarzy
Kolejne zmiany w przetargu na ezt-y. A pytań na stronie PKP Intercity nie ma….

Wczoraj Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk mówił o transparentności przetargu na dostawy nowych ezt-ów. Tymczasem na stronie przewoźnika nie ma ani pytań ani też odpowiedzi, których pojawiło się ponad 400.

Wczoraj Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk mówił o transparentności przetargu na dostawy nowych ezt-ów. Tymczasem na stronie przewoźnika nie ma ani pytań ani też odpowiedzi, których pojawiło się ponad 400.

Zapytaliśmy o to. Jak poinformowało nas Biuro Prasowe PKP Intercity dzisiaj zostały wprowadzone istotne zmiany siwz, dotyczące warunku udziału w postępowaniu w zakresie zdolności finansowej i kryterium oceny ofert. Stąd też zmieniono termin składania ofert - nowy wyznaczono na 18 czerwca br. Sukcesywnie na stronie internetowej PKP Intercity będą publikowanie pytania wraz z odpowiedziami, których wpłynęło ponad 400.

Mocno zastanawiające jest niepublikowanie na bieżąco pytań i odpowiedzi, zwłaszcza w kontekście wczorajszej wypowiedzi Prezesa o transparentności. Być może przykład idzie z góry? Na tę chwilę nic się nie zmieniło i na stronie przewoźnika nadal opublikowane jest jedno z 400 pytań. Trochę mało.

Warto jeszcze podać aktualne kryteria wyboru. Teraz są nimi:

Kryterium jakości: Maksymalna liczba zdarzeń powodujących utratę zasadniczych cech eksploatacyjnych w cyklu 350 tys. (dla każdego pojazdu osobno) – 5%;

Kryterium jakości: Współczynnik gotowości technicznej – 7,5%;

Kryterium jakości: Współczynnik niezawodności taboru – 7,5%;

Kryterium kosztu: Cena jednostkowa dostawy Pojazdu – 58%;

Kryterium kosztu: Stawka za świadczenie usług utrzymania – 22%.

O dziwo znacznie wzrosło kryterium ceny, a mniej ważne jest utrzymanie. Pierwotnie wyglądało to tak:

Maksymalna liczba zdarzeń powodujących utratę zasadniczych cech eksploatacyjnych w cyklu 350 tys. km. (dla każdego Pojazdu osobno) – 5%;

Współczynnik gotowości technicznej – 7,5%;

Współczynnik niezawodności taboru – 7,5%;

Cena jednostkowa dostawy Pojazdu – 40%;

Stawka za świadczenie usług utrzymania – 40%

Przypomnijmy, że PKP Intercity mogły kupić Griffiny właśnie dlatego, że Newag zaoferował bardzo korzystne stawki utrzymaniowe. Dziwi więc teraz marginalizowanie tego kryterium.

Zmiany znalazły się także w zakresie sytuacji ekonomicznej. Trzeba posiadać środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości nie mniejszej niż 55 mln zł.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
ezt
przetarg
  • jatal – 30.05.2018

    Czyli nowy termin otwarcia też jest mało realny. Z wypowiedzi wynika bowiem że dopiero będą (sukcesywnie) tworzyć odpowiedzi, a wykonawcy przecież muszą mieć czas na ich "przetrawienie" i uwzględnienie w ofercie. === PS. Dzięki za podjęcie tematu.

  • mechanik – 30.05.2018

    @jatal, masz odpowiedź na pytanie. Miej też honor i nie wycofuj się rakiem z kolejną głupotą w zanadrzu. Oczywistością jest, że w momencie dużego zainteresowania i zmianie kryteriów terminy popłyną (niestety).

  • Waldek Jender – 30.05.2018

    no to beda piekne składy Pesy.

  • kolejFAN – 30.05.2018

    następnych karpi i ciasnych fletów im się zachciewa? Boże uchowaj!

  • DarekP – 31.05.2018

    Dzięki za zapytanie przewoźnika o te pytania i odpowiedzi. Jednak grają na czas, ale nie jest jednoznaczne dlaczego. Powodów może być wiele - od chęci dania szansy Pesie (aspekty finansowe się pojawiły w wyjaśnieniach), przez brak danych na temat dofinansowania tych EZT, przez niemożność przerobienia tych pytań przez określony zespół ludzi. Przetarg na SU42 też się przesuwa w czasie, a tam pytań jest mniej.Zmiana proporcji ceny zakupu i utrzymania, to efekt wygranej Newagu, który zaoferował bardzo niską stawkę utrzymania. Do samego Newagu można nie mieć zastrzeżeń (formalnie), to trzeba pamiętać, że na nich spoczywa utrzymanie przez 5 lat. A po tym okresie to podana stawka wydaje się mocno nierealna, patrząc na kwoty jakie zarówno Newag, jak i Pesa życzą sobie za utrzymanie własnych produktów.A Intercity będzie się męczyć z utrzymaniem przez kolejne dziesięciolecia.

  • mechanik – 31.05.2018

    No nie do końca. W końcu zaczęto zwracać uwagę na LCC, a nie tylko cenę zakupu i z wiadomego powodu przymykać oczy na konsekwencje. Zakup produktu który przez 5 lat udowodni trwałość konstrukcji, przy prawidłowym nadzorze i późniejszym odbiorze przez komisarzy (nie tragifarsę ED161), zagwarantuje przewidywalną eksploatację i niski koszt użytkowania. Także P5 zawierający prawidłowy przegląd podstawowych komponentów w tym energoelektroniki u producenta zagwarantuje dalszą bezawaryjną pracę. To "trochę" inne podejście niż historia z Edytami w tle etc. Długo tu wyliczać, a niestety płacimy za to @@@@stwo wszyscy.

  • Michał Skrzecz – 31.05.2018

    No to beda opoznione PESAbuble

  • jatal – 01.06.2018

    @ DarekP - Ogólnie PKP-IC z reguły bardzo długo rozstrzygają przetargi. Finansowania chyba jeszcze nie mają. Jednak ustawowy czas na zadawanie pytań minął 23 stycznia. Niemożliwe jest że wszyscy oferenci przegapili ten termin i ryzykowali brak uzyskania odpowiedzi. Dlatego czasu na "przerobienie" pytań było dużo i nie tłumaczy tego jakiś "brak mocy" pracowników IC. Od kiedy w Poznaniu kluczową oceną przetargu okazał się "1mm", widać że w przetargach najważniejsza jest racjonalna wycena kryteriów. Za zwiększeniem wagi ceny może przemawiać większy zwrot wydatków za koszty kwalifikowane w których skład wchodzi cena, a nie późniejsze koszty utrzymania. Jak zauważyłeś oczywiste jest że Newag przesadził z kosztem eksploatacji. Nawet Siemens w modułowych i wielkoskalowych dostawach Vectronów nie potrafi zapewnić ich na takim poziomie. Krótko będzie to problemem Newagu, już "jutro" i o wiele dłużej będzie to problemem IC. Poza tym IC mając w eksploatacji Griffiny mogły to zauważyć, stąd zmniejszenie wagi tego kryterium.

  • mechanik – 01.06.2018

    @jatal To napisz teraz po co piszesz swoje brednie i sam zaprzeczasz temu co 2 dni wcześniej napisałeś? Czemu to niby ma służyć?

  • mechanik – 01.06.2018

    A, prawda... @jatal Nie krępuj się. w twoim przypadku raczej nie ma sensu jałowe konfabulowanie i pomawianie. Napisz od razu donos tam gdzie trzeba i "będzie pan zadowolony". Powodzenia.

  • Łukasz Domański – 02.06.2018

    Po prostu PIC nie ma dosyć zaDartów, dalej siódemki będą robiły opóźnienia

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.