TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kolejka zębata w Budzie świętuje 150-lecie
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 03.03.2020 11:45:02 1 komentarz
Kolejka zębata w Budzie świętuje 150-lecie (źródło: Wikipedia)

Zabytkowa kolejka zębata w Budapeszcie, którą można wjechać na Górę Zamkową, obchodzi w poniedziałek 150. rocznicę otwarcia. W momencie swego powstania uchodziła za bardzo nowoczesną konstrukcję.

Zabytkowa kolejka zębata w Budapeszcie, którą można wjechać na Górę Zamkową, obchodzi w poniedziałek 150. rocznicę otwarcia. W momencie swego powstania uchodziła za bardzo nowoczesną konstrukcję.

Kolejka zębata, której wagoniki kursują między pl. Adama Clarka w Budzie przy moście Łańcuchowym a pl. Jerzego w pobliżu Zamku Królewskiego, początkowo miała napęd parowy. W 1870 roku istniała tylko jedna podobna kolejka w Europie – w Lyonie.

Trasa kolejki mierzy 95 metrów, a różnica poziomów między obiema stacjami wynosi 50 m.

Podczas II wojny światowej, w 1944 roku, kolejka uległa poważnemu uszkodzeniu, gdy w górną stację i znajdujący się tam wagonik trafiła bomba. Została odbudowana dopiero w latach 80., gdyż po wojnie postanowiono zapewnić pasażerom transport autobusowy na Górę Zamkową.

Oba wagoniki kolejki zostały gruntownie odnowione w 2009 roku. Obecnie ma ona napęd elektryczny.

Kolejka co roku przewozi od 500 tys. do miliona osób. W obecnej postaci pozwala na jazdę z prędkością 3 m/s, ale pod koniec lat 80. na prośbę pasażerów dwukrotnie spowolniono jej bieg, gdyż stanowi dziś atrakcję turystyczną.

Z okazji rocznicy w poniedziałek umieszczono na pl. Clarka pamiątkową tablicę.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Budapeszt
Węgry
  • daarst – 04.03.2020

    Budavári sikló wcale nie jest zębata tylko linowo-terenowa (funikular). Zębata jest Budapesti fogaskerekű vasút na Széchenyi-hegy (również w Budzie).

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!