TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Koleje Śląskie przygotowały koncepcję Kolei Metropolitalnej
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 08.11.2017 15:49:05 6 komentarzy
Koleje Śląskie przygotowały koncepcję Kolei Metropolitalnej

Założenia stopniowego rozwoju Kolei Metropolitalnej – w kontekście m.in. tworzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – przygotowały należące do woj. śląskiego Koleje Śląskie. Pierwszym etapem miałoby być zwiększenie przewozów na obecnych liniach.

Założenia stopniowego rozwoju Kolei Metropolitalnej – w kontekście m.in. tworzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – przygotowały należące do woj. śląskiego Koleje Śląskie. Pierwszym etapem miałoby być zwiększenie przewozów na obecnych liniach.

Założenia te przedstawił na środowej konferencji prasowej w Katowicach prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges. Powiązanym tematem była koncepcja utworzenia – na gruncie istniejącej infrastruktury – tzw. małej kolejowej obwodnicy GOP (Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego). Kolejowa obwodnica miałaby w przyszłości wpisać się w założenia Kolei Metropolitalnej.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

Wśród postulatów towarzyszących tworzeniu metropolii zainteresowani samorządowcy wymieniali zwiększenie roli na terenie GZM transportu kolejowego. Rozmowy ws. dodatkowych połączeń na głównej linii kolejowej S1 między Dąbrową Górniczą a Gliwicami przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak sygnalizował już w pierwszych dniach po wyborze we wrześniu br.

W środę prezes Kolei Śląskich zaznaczył, że rozumie Kolej Metropolitalną jako "dodatkowe przewozy wykonywane przez tego przewoźnika w ramach obecnej sieci połączeń oraz w nowych relacjach".

Pierwszym proponowanym etapem rozwoju Kolei Metropolitalnej miałoby być "dogęszczenie lub wprowadzenie przewozów na istniejącej infrastrukturze". W pierwszej kolejności miałoby to nastąpić na linii S1 Gliwice – Dąbrowa Górn. Ząbkowice (w przyszłorocznym rozkładzie spółka ma tam uruchomić 36 par połączeń; zdaniem Dingesa możliwe jest uruchomienie jeszcze 10 par, przez co pociągi kursowałyby tam w tzw. takcie co 15 min.).

Według prezesa Kolei Śląskich "dogęszczenie" byłoby też następnie możliwe na liniach Katowice – Tarnowskie Góry (o 17 par wobec 11 par przyszłorocznym rozkładzie – docelowo do tzw. taktu półgodzinnego). Analizowana ma też być możliwość przywrócenia przewozów na linii Bytom-Gliwice (10 par pociągów).

W dalszej perspektywie wprowadzone mogłyby zostać przewozy na linii Katowice - Sławków – Olkusz (10 par; obecnie 4 pary wykonywane przez Polregio). Po odbudowie przez PLK linii do lotniska Katowice (między Tarnowskimi Górami i Zawierciem) założono uruchomienie tam w ramach Kolei Metropolitalnej 12 par pociągów.

Zdaniem Dingesa kluczowe z jego perspektywy warunki dla uruchomienia i rozwoju Kolei Metropolitalnej – obok porozumień z zainteresowanymi samorządami (w tym z GZM) i zarządcą kolejowej infrastruktury (spółką PKP PLK) – byłoby zwiększenie posiadanego parku taborowego.

Obecnie Koleje Śląskie odbierają od bydgoskiej Pesy nowe pociągi ze wspólnego zamówienia spółki i samorządu regionu. Mają one w 2018 r. zastąpić najstarszy typ wykorzystywanego przez KŚ taboru – dzierżawione od Przewozów Regionalnych jednostki EN57.

Spółka dzierżawi od PR ok. 20 takich składów z ponad 60, jakimi dysponuje. Kolejnych ponad 20 pociągów to nowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls; 13 następnych to odnowione składy bazujące na EN57, a trzy to pojazdy spalinowe.

Ogółem na podstawie ubiegłorocznej umowy z Pesą dotąd zamówiono 19 nowych pociągów (13 w zamówieniu podstawowych i sześć na podstawie tzw. prawa opcji). Możliwy jest jeszcze zakup dwóch kolejnych pojazdów – w tzw. zamówieniu uzupełniającym. W środę Dinges zastrzegł jednak, że ich ew. zamówienie wynikałoby z potrzeb spółki niezależnych od Kolei Metropolitalnej.

Ogółem wśród założeń rozwoju Kolei Metropolitalnej Dinges wymienił w środę: wspólny bilet (z komunikacją miejską), dodatkową pracę przewozową (poprzez "dogęszczenie" obecnych przewozów i nowe relacje), rozwój infrastruktury (tworzenie nowych przystanków lub ich przenoszenie), tworzenie węzłów komunikacyjnych, odtwarzanie infrastruktury, dodatkowy tabor oraz harmonizację sieci połączeń komunikacji miejskiej i kolei.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Koleje Śląskie
kolej metropolitalna
  • gutek – 08.11.2017

    dla każdego miasta powołać kolej -będzie więcej zarządów,rad nadzorczych biurokratów i innych

  • G.kolejarz – 08.11.2017

    Tak to jest - jak zacznie przybywać pasażerów i będę pieniądze to zaraz zacznie wzrastać biurokracja.Chodzi o to żeby powstrzymać niekontrolowany rozwój administracji.Oni są jak rak w organizmie .Z biurokracja mają problem i Niemcy. A ile darmozjadow siedzi w Brukselii !

  • www – 08.11.2017

    Kolej metropolitalna to konieczność w GOP. Tak naprawdę chodzi o częstotliwość, która dawno temu taka była.

  • ja – 09.11.2017

    Czyli GOP sobie zrobi kolej metropolitalną, która będzie jeździła tylko w jego obrębie, a na tą kolej zrzucać się będzie całe województwo, jako że koleje śląskie należą do województwa?

  • kubex.. – 09.11.2017

    Mam nadzieję że tego nie zjebią:- można to zrobić pod wspólnym brandingiem SKR, taki system faktycznie istnieje i ma już jedną linię- trzeba połączyć też miasta, które leżą na uboczu - Jaworzno (a chociaż Szczakową), Siemianowice, Mysłowice i kilka innych.- od kiedy Olkusz jest częścią aglomeracji? Można zamiast tego dojeżdżać do Dąbrowy Górniczej.- obwodnica musiałaby mieć dodatkowe przystanki z racji przesiadki na pociągi które jeżdżą po głównej linii.- MUSI BYĆ PRZYZWOITA CZĘSTOTLIWOŚĆ!

  • soad – 10.11.2017

    Tak naprawdę na południu Polski istnieje potężny obszar funkcjonalny rozciągający się od linii Lubliniec-Gliwice-Rybnik-Jastrzębie po linię Miechów-Bochnia-Nowy Sącz jako jedyny w Polsce spełniający warunki (gęstość zaludnienia) rozwoju pasażerskiej sieci kolejowej.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.